Juni
2018
Mere power til Mazda MX-5
Mazda
introducerer om kort tid en opdateret version af verdens mest solgte
roadster. Designet er stort set uændret. Ændringer finder man derimod i
motorrummet, hvor både 1.5- og 2.0-liters motoren blandt andet har fået
ændret forbrændingskamrene og indsprøjtningssystemet for at forbedre
effektiviteten. Begge motorer har fået øget drejningsmomentet, reagerer
endnu hurtigere på bevægelser af speederen og lever op til kravene i den
nye udstødningsnorm Euro 6d Temp. Den største forandring er dog sket med
2.0-liters motoren, der nu tager flere omdrejninger (op til 7.500 omdr./min)
og har fået hævet ydelsen fra 160 hk til 184 hk. Det bringer
accelerationstiden fra 0-100 km/t ned på bare 6,5 sekunder. Samtidig har
den fået en endnu mere sportslig motorlyd. Set udefra er eneste ændring,
at både 16” og 17” aluminiumsfælgene har fået en mørkere farvetone.
Mazda MX-5 er Danmarks suverænt mest solgte sportsvogn. I 2017 blev der
indregistreret 211 eksemplarer, hvilket var en ny rekord for MX-5 i
Danmark. I 2018 er der indtil nu indregistreret 98 eksemplarer. Priserne
for den opdaterede MX-5 begynder ved 299.997 kr. med 1.5-liters motor og
369.997 kr. med den nye og stærkere 2.0-liters motor.
Læs vores
seneste prøvekørsel af Mazda MX-5 (før opdateringen) hér >>>
Elektrisk KIA ”CUV” præsenteret i Sydkorea
KIA har
netop præsenteret sin nye Niro EV på 2018-udgaven af den internationale
biludstilling i Busan i Sydkorea. I Europa vil Niro CUV’en (CUV=Crossover
Utility Vehicle) være udstyret med en 64 kWh
litium-polymer-batteripakke, der giver en rækkevidde på over 450 km på
en enkelt opladning. Med en 100 kW-lynoplader tager det 54 minutter, at
lade Niro EV's batteri til 80 procent af kapaciteten. Kraften fra den
204 hk stærke motor overføres til forhjulene og drejningsmomentet på 395
Nm er tilgængeligt fra start. Det gør Niro EV i stand til at accelerere
fra 0-100 km/h på kun 7,8 sek. Batteripakken er placeret lavt under
bilens bagagerumsbund, så crossoveren har et tyngdepunkt, der svarer til
tyngdepunktet i en sedan eller en hatchback og derved sikrer maksimal
stabilitet og køreglæde på snoede veje.
Maj
2018
Opel knyttes sammen med PSA også i Danmark
Sidste år købte den franske PSA koncern Opel. PSA
producerede i forvejen Peugeot, Citroën og DS, men
koncernen ønskede et tysk mærke, fordi der ret beset
er stor forskel på franske og tyske biler. Måske
ikke så meget i teknisk forstand, men i udseende,
funktion og køreoplevelse ikke mindst. Nu bliver
Opel i Danmark, der er et datterselskab af Adam Opel
AG i Tyskland, også i importmæssig sammenhæng en del
af PSA. Der er indgået aftale om, at Opel fremover
skal importeres af Interdan koncernen, som i
forvejen står for importen af de tre franske
PSA-bilmærker. I praksis vil det ske til efteråret,
når alle formaliteterne er på plads. Adm. direktør
for Interdan Bil, Kenneth Hansen, fortæller: ”Vi
glæder os meget til at byde Opel velkommen i
Interdan-familien. Vi har næsten 100 års erfaring i
bilbranchen, hvor vi har haft succes med at løfte
markedspositionen og salget af forskellige
bilmærker. Dette har været funderet i en dyb
forståelse af det danske marked samt en stærk vilje
til at forny vejen til resultater og konstant være
på forkant. Derfor tror vi på, at vi kan fortsætte
den succes, Opel har haft og stadig har på det
danske marked. Vores mål er ikke mindst, at sikre en
høj grad af branddifferentiering mellem de fire
PSA-mærker”. Formelt sker overdragelsen af
importørkontrakten som et køb af Opel Danmark A/S.
Opel vil blive en selvstændig brandorganisation
indenfor Interdan-koncernen med eget
forhandlernetværk og vil være adskilt fra koncernens
andre bilmærker, der tæller Peugeot, Citroën, DS og
Mitsubishi. Alle medarbejdere fra Opel Danmark vil
på sigt blive samlet i koncernens domicil på
Hovedvejen i Glostrup.
Hyundai Ioniq er den billigste plug-in hybrid
Med en pris
på blot 260.000 kroner introducerer Hyundai nu Danmarks billigste
Plug-in hybrid. Efter afgiftsomlægningen i november sidste år er Plug-in
hybrider, dvs. hybridbiler, hvor man fx kan tilføre elektricitet fra en
stikkontakt eller offentlig ladestandere og køre et halvt hundrede
kilometer på elektricitet alene, blevet ekstra attraktive. Og Hyundai,
der allerede fra begyndelsen har bygget Ioniq modellen både som
traditionel elbil uden opladningsmulighed, som elbil og som en
mellemting mellem de to, er nu klar med opladningshybriden også i
Danmark. Drivlinen er ikke meget forskellig fra den, man finder i
bilerne fra søstermærket KIA (læs
fx vores prøvekørsel af KIA Niro PHEV hér >>>), men bilerne er
væsens forskellige i hele deres udseende og praktiske funktion. Ioniq
Plug-in har en 1,6 liters 105-hestes benzinmotor uden turbo samt en 60,5
hestes el-motor og batteriet, som består af to enheder, har en kapacitet
på 8,9 kWh. Den officielle rækkevidde er 63 kilometer. I praksis oplyses
det, at tallet befinder sig tæt på 60 kilometer.
Jaguar
F-PACE opdateres indvendigt
F-PACE er
den bedst sælgende Jaguar. I fjor blev der solgt 185 eksemplarer af dem
i Danmark og det er den bil, der for alvor har fået nye kunder til at
kigge i retning af Jaguar. 80 procent af alle kunder, der køber en
F-PACE har ikke tidligere været Jaguar kunder, og modellen har i den
grad været værdifuld for udbredelsen af Jaguar. 2019 versionen, der
allerede kan bestilles, har nu det elegante Touch Pro infotainment
system med 10” skærm. Rammeløst bakspejl, oplyste indstigningspaneler
med Jaguarnavn, premium måtter og sædeknapper i krom er blot nogle af de
nye eksklusive features, der har fundet vej til den nyeste version af
F-PACE. F-PACE har også fået adaptive cruise control med steering
control, der fungere mellem 0-180 km/t.
Læs vores test af Jaguar F-Pace >>>
|