- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest:

Jaguar F-Pace 2,0 D AWD R-Sport


Multifunktions Jaguar med offroad tække


Af Søren Clauding – november 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En Jaguar SUV - hvad er nu det for noget? Er en Jaguar ikke en sportslig højtydende premium-sedan eller en potent sportsvogn? En SUV – er det ikke en slags offroader? Jo, og man kunne være fristet til at fastslå, at vil man mere end køre på plan asfalt, kan man jo blot købe en af søsterselskabets glimrende terrængående offroadere eller for den sags skyld SUV’er.

 

Det kan man selvfølgelig. Men hvad nu, hvis man vil have en Jaguar, fordi den ser ud som en Jaguar, fordi den kører som en Jaguar? Det er præcis til den kundegruppe, Jaguar har skabt F-Pace. Og omgående melder spørgsmålet sig: Det er jo meget godt, og den nye F-Pace ligner bestemt en Jaguar med designmæssige detaljetræk fra f.eks. F-Type. Men kører den også som en Jaguar, når nu den også skal kunne gøre sig i terrænet?

 

Skal køres som en Jaguar

Vores første oplevelse var: Nå, ja, så er der heller ikke mere i det, den kører udmærket, men ikke meget forskelligt fra alternativerne. Det var bare indtil vi begyndte at køre bilen som en Jaguar. Når man beslutter sig for at angribe kurverne, når speederbevægelserne ikke er ligegyldige, når man vrider den ud af de snævre sving og bestemmer, hvordan det potente kattedyr skal håndteres. Se, så bliver den til det, den er: En ægte Jaguar.

 

Det har fabrikken opnået ved at bygge bilen fra ende til anden som en Jaguar skal bygges. Til grundstrukturen, der er skabt som en regulær monocoque, har man hovedsagelig anvendt aluminium (80 procent), den er udrustet med dobbelte wishbone hjulophæng fortil og det avancerede Integral Link hjulophæng bagtil. De ting tilsammen bevirker, at bilen er meget let, den har et lavt tyngdepunkt, den er yderst vridningsstabil og berøringen med underlaget sker så optimalt, som moderne ingeniørkunst gør det muligt.

 

Automatik eller egne ønsker

I tilgift har man i stor udstrækning anvendt den ypperste elektroniske teknologi, som Jaguar Land Rover koncernen råder over. Den prøvekørte bil var endvidere udstyret med den såkaldte R-Sport pakke og al det indebærer i forening, at man har en yderst adaptiv undervogn og en ligeså adaptiv drivline. Derved kan bilen i princippet tilpasse køreegenskaberne selv, beroende på de signaler, føreren og kørslen giver. Men føreren kan også afgøre, hvordan bilen skal reagere. Det hjælper R-Sport indstillingerne med til.

 

Som sådan kan man i princippet vælge alt fra komfortabel landevejs-cruise til fast, sportslig kurvekørsel. Automatgearet håndterer det hele, så man både får mest ud af kræfterne og belaster miljø og brændstofkonto mindst muligt.

 

Fremragende i terrænet

Ultimativt er det, når man så begiver sig væk fra den plane asfaltvej, som f.eks. det, videoen på denne side viser. Jaguar F-pace er nemlig ingen offroader. Eller er den?  Det er netop det ultimative: I samme øjeblik, man skifter køreindstillingen til at håndtere det aktuelle underlag, igangsætter systemet Adaptive Surface Response en stadig analysering af kørselsforholdene og tilpasser i en uendelighed undervognens reaktion, drivlinen og ikke mindst kraftfordelingen mellem de fire trækkende hjul, så man som fører kan koncentrere sig om det alt afgørende, når der køres terrænkørsel: At sikre, at bilen befinder sig dér, hvor de fysiske grænser ikke kommer i vejen.



Det er, som ved al offroad kørsel, et spørgsmål om dæk og frihøjde. Dækkene skal have mønster nok til at få fat i underlaget og frihøjden så stor, at man ikke bliver hængende på toppen af hjulspor eller oversete klippestykker.

 

Avanceret terræn-system

Præcis det system er en videreudvikling af Land Rovers unikke Terrain Response System, det virker fremragende og er baseret på samme informationsindsamling, som det, der ligeså konstant finder sted, når man kører på plan asfalt. Køreprogrammerne analyserer informationerne og genspejler resultaterne i bilens køremåde. Det er ganske enkelt fortræffeligt.

 

Den prøvekørte version havde Jaguars smidige 180-hestes turbodieselmotor i maskinrummet. 180 hestekræfter lyder måske ikke af så meget, det gør drejningsmomentet til gengæld: 430 Nm i området fra 1750-2500 omdr./min. Ikke mindst det store moment er med til at gøre bilen god til offroad kørsel, men det yder også sit til, at de 100 km/t kan nås på bare 9,7 sekunder – 2/10 sekund hurtigere med automatgear end med manuelt gearskifte. Samtidig kan man med moderat speederfod køre 18,9 km/l.



Bilen iøvrigt

På grund af al teknikken kunne man være fristet til, at underkende bilens praktiske funktion. Men det er der ingen grund til. Frihøjden på 21,3 cm er med til at gøre bilen 1,65 meter høj. Firehjulstrækket taget også plads. Alligevel finder man i den 4,73 meter lange bil masser af benplads ved alle fem siddepladser og ikke mindre end 650 liter bagagerumsplads bag bagsæderne.



Den billigste F-Pace koster 645.900 kroner. Egentlig en ganske favorabel prissætning – det er jo en Jaguar. Den prøvekørte variant koster 855.900 kroner, men dertil kommer ekstraudstyr for over 150.000 kroner og så er prisen over en million.

 

Jaguar karakter og finansieringsmuligheder

Hvis man ser bort fra bidraget til den danske statskasse er den pris forbavsende attraktiv. For uanset udstyr får man en moderne bil med tydelige Jaguar karaktertræk. Kabinen er klart en Jaguar-kabine og så er det da rart med udstyr som 4-zone klimaanlæg (+28.000 kroner) – men lidt usædvanligt er det, at sædevarme skal tilkøbes separat. En stor 10,2” skærm er med til at understrege premium-niveauet.

 

Uden hér at gå i detaljer skal Jaguars aktuelle tilbud om leasing nævnes. Det er ingen dum måde, at komme ud at køre i en af det eksklusive britiske bilmærkes nye funktionelle SUV’er på…


Til trods for at F-Pace har træk både på for- og baghjul er der plads under bagagerumsbunden.

Andre Jaguar prøvekørsler – find dem hér >>>


Vi har kørt off-road i den nye Jaguar F-Pace. Se videoen og oplev, hvordan det gik "on-board". Videoen kan også ses i Fuld HD på YouTube.


 

 


Model:

Jaguar F-Pace 2,0 D AWD R-Sport

Listepris:

Kr. 855.900

Motor og transmission:

4 cyl. 2,0 ltr.turbo-diesel. 180 hk. 430 Nm/1750-2500 omdr./min. 4X4. 8-trins aut.gear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

8,7 sek./ 208 km/t/ 18,9 km/l / 134 g/km

Længde:

4,73 m

Bagagerum:

650 liter

Anhængervægt:

2000 kg

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. Hillholder. Jaguar Drive Control. Trailer Stability Assist. 19” letmetal fælge. Bi-Xenon forlygter. Tågeforlygter. 6 airbags. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. Læderkabine. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Regnsensor. P-sensor bag. 8” touchscreen. Isofix.


Link til importøren


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt