En Jaguar SUV - hvad er nu det for noget? Er en
Jaguar ikke en sportslig højtydende premium-sedan
eller en potent sportsvogn? En SUV – er det ikke en
slags offroader? Jo, og man kunne være fristet til
at fastslå, at vil man mere end køre på plan asfalt,
kan man jo blot købe en af søsterselskabets
glimrende terrængående offroadere eller for den sags
skyld SUV’er.
Det kan man selvfølgelig. Men hvad nu, hvis man vil
have en Jaguar, fordi den ser ud som en Jaguar,
fordi den kører som en Jaguar? Det er præcis til den
kundegruppe, Jaguar har skabt F-Pace. Og omgående
melder spørgsmålet sig: Det er jo meget godt, og den
nye F-Pace ligner bestemt en Jaguar med
designmæssige detaljetræk fra f.eks. F-Type. Men
kører den også som en Jaguar, når nu den også skal
kunne gøre sig i terrænet?
Skal køres som en Jaguar
Vores første oplevelse var: Nå, ja, så er der heller
ikke mere i det, den kører udmærket, men ikke meget
forskelligt fra alternativerne. Det var bare indtil
vi begyndte at køre bilen som en Jaguar. Når man
beslutter sig for at angribe kurverne, når
speederbevægelserne ikke er ligegyldige, når man
vrider den ud af de snævre sving og bestemmer,
hvordan det potente kattedyr skal håndteres. Se, så
bliver den til det, den er: En ægte Jaguar.
Det har fabrikken opnået ved at bygge bilen fra ende
til anden som en Jaguar skal bygges. Til
grundstrukturen, der er skabt som en regulær
monocoque, har man hovedsagelig anvendt aluminium
(80 procent), den er udrustet med dobbelte wishbone
hjulophæng fortil og det avancerede Integral Link
hjulophæng bagtil. De ting tilsammen bevirker, at
bilen er meget let, den har et lavt tyngdepunkt, den
er yderst vridningsstabil og berøringen med
underlaget sker så optimalt, som moderne
ingeniørkunst gør det muligt.
Automatik eller egne ønsker
I tilgift har man i stor udstrækning anvendt den
ypperste elektroniske teknologi, som Jaguar Land
Rover koncernen råder over. Den prøvekørte bil var
endvidere udstyret med den såkaldte R-Sport pakke og
al det indebærer i forening, at man har en yderst
adaptiv undervogn og en ligeså adaptiv drivline.
Derved kan bilen i princippet tilpasse
køreegenskaberne selv, beroende på de signaler,
føreren og kørslen giver. Men føreren kan også
afgøre, hvordan bilen skal reagere. Det hjælper
R-Sport indstillingerne med til.
Som sådan kan man i princippet vælge alt fra
komfortabel landevejs-cruise til fast, sportslig
kurvekørsel. Automatgearet håndterer det hele, så
man både får mest ud af kræfterne og belaster miljø
og brændstofkonto mindst muligt.
Fremragende i terrænet
Ultimativt er det, når man så begiver sig væk fra
den plane asfaltvej, som f.eks. det, videoen på
denne side viser. Jaguar F-pace er nemlig ingen
offroader. Eller er den? Det er netop det
ultimative: I samme øjeblik, man skifter
køreindstillingen til at håndtere det aktuelle
underlag, igangsætter systemet Adaptive Surface
Response en stadig analysering af kørselsforholdene
og tilpasser i en uendelighed undervognens reaktion,
drivlinen og ikke mindst kraftfordelingen mellem de
fire trækkende hjul, så man som fører kan
koncentrere sig om det alt afgørende, når der køres
terrænkørsel: At sikre, at bilen befinder sig dér,
hvor de fysiske grænser ikke kommer i vejen.
Det er, som ved al offroad kørsel, et spørgsmål om
dæk og frihøjde. Dækkene skal have mønster nok til
at få fat i underlaget og frihøjden så stor, at man
ikke bliver hængende på toppen af hjulspor eller
oversete klippestykker.
Avanceret terræn-system
Præcis det system er en videreudvikling af Land
Rovers unikke Terrain Response System, det virker
fremragende og er baseret på samme
informationsindsamling, som det, der ligeså konstant
finder sted, når man kører på plan asfalt.
Køreprogrammerne analyserer informationerne og
genspejler resultaterne i bilens køremåde. Det er
ganske enkelt fortræffeligt.
Den prøvekørte version havde Jaguars smidige
180-hestes turbodieselmotor i maskinrummet. 180
hestekræfter lyder måske ikke af så meget, det gør
drejningsmomentet til gengæld: 430 Nm i området fra
1750-2500 omdr./min. Ikke mindst det store moment er
med til at gøre bilen god til offroad kørsel, men
det yder også sit til, at de 100 km/t kan nås på
bare 9,7 sekunder – 2/10 sekund hurtigere med
automatgear end med manuelt gearskifte. Samtidig kan
man med moderat speederfod køre 18,9 km/l.
Bilen iøvrigt
På grund af al teknikken kunne man være fristet til,
at underkende bilens praktiske funktion. Men det er
der ingen grund til. Frihøjden på 21,3 cm er med til
at gøre bilen 1,65 meter høj. Firehjulstrækket taget
også plads. Alligevel finder man i den 4,73 meter
lange bil masser af benplads ved alle fem
siddepladser og ikke mindre end 650 liter
bagagerumsplads bag bagsæderne.
Den billigste F-Pace koster 645.900 kroner. Egentlig
en ganske favorabel prissætning – det er jo en
Jaguar. Den prøvekørte variant koster 855.900
kroner, men dertil kommer ekstraudstyr for over
150.000 kroner og så er prisen over en million.
Jaguar karakter og finansieringsmuligheder
Hvis man ser bort fra bidraget til den danske
statskasse er den pris forbavsende attraktiv. For
uanset udstyr får man en moderne bil med tydelige
Jaguar karaktertræk. Kabinen er klart en
Jaguar-kabine og så er det da rart med udstyr som
4-zone klimaanlæg (+28.000 kroner) – men lidt
usædvanligt er det, at sædevarme skal tilkøbes
separat. En stor 10,2” skærm er med til at
understrege premium-niveauet.
Uden hér at gå i detaljer skal Jaguars aktuelle
tilbud om leasing nævnes. Det er ingen dum måde, at
komme ud at køre i en af det eksklusive britiske
bilmærkes nye funktionelle SUV’er på…
Til trods
for at F-Pace har træk både på for- og baghjul er
der plads under bagagerumsbunden. |