De er altså ret opfindsomme hos Mazda. Én ting er i
moderne tid at have skabt en kultbil, en ægte
roadster med alle de klassiske dyder skruet sammen
med moderne teknik og en velbevaret køreoplevelse.
Men at erstatte den obligatoriske kaleche med et
foldetag, det kræver mod og kreativ tænkning.
Resultatet sidder lige i øjet.
Det oplever man ikke mindst, når man prøvekører den
nye Mazda MX-5 RF ved vintertide. For normalt er det
hér, en åben bil falder igennem. Under danske
kørselsforhold er åben bilkørsel begrænset til korte
perioder henover året. Entusiaster, der kører åbent,
når det er koldt, er ligesom vinterbadere, (som
undertegnede ikke hører til så dem, skal jeg undlade
at forholde mig dybere til). Men i en MX-5 RF kan
sæsonen udvides betragteligt.
Skjoldet lægges væk
Man har nemlig ikke blot udskiftet kalechen med et
fast tag. Mazda har givet vis været inspireret af
Porsche (nu ikke de værste at lade sig inspirere af,
når det gælder sportsvogne) og skabt det, som fx
Porsche kalder en Targa (Targa betyder i princippet
”skjold”). Altså en bil, hvor kun midtersektionen af
cockpittet bliver åbent, når tages – skjoldet –
fjernes.
Mazda kalder det helt funktionelt ”RF” – det står
for Retractable Fastback. Og så kan man siden
diskutere det der med ”Fast”, for RF er en smule
langsommere end roadsteren, men det er dog kun en
smule.
Resultatet er ikke desto mindre fremragende. Når
bilen er lukket, fungerer det helt som i en hvilken
som helst anden lukket sportsvogn, god
isoleringsevne, både hvad angår støj og kulde, og
når taget er væk – det sker helt automatisk ved et
enkelt tryk på en knap – får man minimalt træk i
nakken. For godt nok flyttes den bageste
siderudesektion, mens ”skjoldet” bliver pakket væk.
Men siden sættes sektionen på plads igen (se
videoerne her på siden) og da er bilen en ægte ”Targa”.
Genial på mange måder
Helt grundliggende er MX-5 skabt rigtigt, når det
gælder sportsvognstermer. Derfor kan det meste af
det, vi tidligere har fortalt om MX-5 overføres til
RF-versionen. RF-løsningen er genial på mange måder,
bl.a. også fordi den tager så lidt plads.
Bagagepladsen, om end den er beskedne 127 liter, er
den samme, uanset hvor taget befinder sig men dog 23
liter mindre end i roadsteren. Men mere fylder
mekanikken altså ikke.
Taget vejer dog mere end kalechen. En forskel er jo
også, at kalechen er manuelt betjent, hvorimod taget
som nævnt er automatisk. Vægtforskellen er 40 kg,
som både skyder tyngdepunktet lidt opad og lidt
bagud. Men forskellen på køreegenskaberne er så
lille, at vi ikke kunne registrere den ved
almindelig cruising på danske landeveje. Måske vil
man kunne mærke en forskel, hvis man kører bilen på
grænsen på en racerbane.
Men det er ikke det, en MX-5 er skabt til. Udover
det iøjefaldende design, er en MX-5 en køreglad
sportsvogn, der er til at købe for penge.
Undervognen er den samme, uanset variant, men i
sagens natur tilbyder RF et højere komfortniveau end
roadsteren.
Meget luksus for pengene
Prisforskellen på de to er 40.000 kroner, men
forskellen er jo heller ikke alene hardtop kontra
softtop. Den automatiske funktion betaler man også
for og den er naturligvis også med til at øge
komfortniveauet. Som sådan forbliver man tro mod de
basale egenskaber ved en MX-5 – der er lidt penge at
spare, hvis man vælger den manuelle funktion, som på
en måde også er mere autentisk.
Omvendt er det måske mere i tidens stil, at man kan
forvandle en bil fra lukket til åben, blot ved tryk
på en knap og siden kunne cruise derud af,
behageligt, komfortabelt og alligevel med al den
køreglæde en MX-5 står for. Betjeningen af taget kan
ske under kørslen – men hastigheden skal være helt
nede på 10 km/t. Siden tager processen kun – ja, tag
selv tid, det kan ses i videoen her på siden…
Forskellen beskeden
Mervægten er formentlig den væsentligste grund til,
at accelerationstallet i den prøvekørte version med
131 benzinheste (uden turbo-hjælp) er 3/10 sekund
længere end det tilsvarende tal i roadsteren. Men
mon ikke de fleste kan klare sig med 0-100 km/t på
8,6 sekunder. Igen er det vel egentlig kun på
racerbanen og med stopuret i hånden, at
den store
forskel kan registreres.
Udstyret i den prøvekørte udgave, der også var
iklædt Edition-pakken, er ret omfattende. Ikke
mindst er Fuld LED lys en stor luksus ved kørsel i
vintermørket, klimaanlæg er omvendt nødvendigt,
måske især i sommervarmen, når vejrguderne åbner for
sluserne. Læderindtræk, sædevarme, regnsensor osv.
er med til lige at løfte niveauet, når man betaler
de 30.000 kroner ekstra, som den udstyrspakke
koster. |