Det er svært at
forestille sig, at den kan blive meget bedre. I
hvert fald, hvis man lægger vægt på det dynamiske.
For på samme måde som Opel har optimeret Insignia i
den særlige Country Tourer udgave (læs vores test af
Opel Insignia Country Tourer her >>>), har man nu
skabt en dynamisk GSi version af fabrikkens
flagskib. Og den bliver ikke meget bedre.
Det gør den ikke,
blot fordi den er god, men også af den simple grund,
at Opel ikke har planer om, at bygge en endnu mere
dynamisk OPC version, som ellers set i det
historiske bakspejl ville kunne forventes. Men hvad
gør også det… med den helt nye GSi version af Opel
Insignia kan man køre 12 sekunder hurtigere rundt på
det såkaldte grønne helvede, alias den legendariske
tyske Nürburgring Nordschleife, end den tidligere
OPC Insignia kunne præstere. Til trods for færre
hestekræfter i den nye GSi.
En meget bedre
bil
Baggrunden er enkel:
basis for at bygge en high performance bil er så
meget bedre i den nye Insignia, som kører godt i
alle udgaver. Og det, at den har tabt sig i
nabolaget af 160 kg gør også sit. Men der er meget
mere i det end blot vægttab og undervogn, hvad de
første internationale prøvekørsler gav udtryk for.
Der blev godt nok
ikke kørt på Nürburgring i denne forbindelse,
hvilket sikkert var meget godt, for vejrforholdene i
Tyskland giver særlige udfordringer for tiden
ligesom mange andre steder i Europa.
Udviklet til
Michelin dæk
I stedet var der
mulighed for at prøve Insignia GSi på Michelins
testbane i Fontagne ved Salon de Provence nord for
Marseille i Sydfrankrig. Logisk nok, for Opel har
udviklet Insignia GSi til at fungere optimalt på
Michelins superdæk, Pilot Sport 4 S. Og siden kunne
bilen også prøves på snoede bjergveje i området.
Men udover, at sneen
ikke blandede sig i testen, havde de ekstremt lave
temperaturer formentlig en vis indflydelse på
oplevelsen. Michelindækkene er såkaldte sommerdæk,
og også i Sydeuropa er der langt til sommer
temperaturer. I det meste af testperioden var
temperaturerne et par grader under nul, og også den
berømte Mistral stormvind blandede sig i oplevelsen.
Som sådan var dæk
temperaturen ikke optimal, vejbanerne var kolde, det
hele var lidt stift. Men alt det gjorde måske lige
præcis oplevelsen endnu mere overbevisende!
Moderat sænkning
På samme måde som
Country Tourer er optimeret ved at bl.a. at være
hævet et par centimeter, er man med GSi versionen
begyndt med, at sænke den 1 cm. Heldigvis ikke mere,
for det havde ikke gjort den morsom på de ujævne
franske provinsveje. Men det er nok til, alene ad
den vej at øge køredynamikken.
De før nævnte
Michelin dæk er heller ikke uden betydning. Der er
tale om 245 mm brede 35 procent lavprofildæk,
monteret på 20” fælge. De fungerede forbavsende godt
under de forskellige køreudfordringer, trods de lave
kuldegrader. Og så er hele bilen gennemoptimeret.
Alt er gjort
endnu bedre
Hjulophængene er i
princippet samme grundkonstruktion som i en standard
Insignia, men stort set alt, hvad der kunne skiftes
ud og forbedres er blevet det, med det formål at
sænke vægten, øge stivheden og skærpe følsomheden.
Det har mærkbart øget styrepræcisionen og balancen i
bilen.
Drivlinen inkluderer
Opels nye 8-trins automatgearkasse, som også er at
finde i Country Tourer og de to firehjulstrukne
”standard-udgaver”, som GSi er baseret på. Og det
hele er elektronisk styret, så det står føreren frit
for, om han vil køre sportsligt, komfortabelt eller
et eller andet derimellem.
Med GSi navnet
fastholder Opel i øvrigt en navne tradition, der kan
føres helt tilbage til 1984. ”GSi” betyder Grand
Sport Ignition, men i moderne tider ville det være
mere på sin plads at lade bogstaverne står for Grand
Sport ”Innovation”. Det er nemlig præcis, hvad Opel
har gjort med Insigniaen, for Opel har naturligvis
som alle andre moderne biler brændstofindsprøjtning
som standard på alle motorer, så den oprindelige
betegnelse giver ikke længere mening.
Udviklingen, men
især hvordan den opleves i praksis, går vi
mere i dybden med hér >>>
Link til importøren
|