Udgangspunktet for
den helt nye Opel Insignia GSi er Opels to
kraftigste Insignia varianter, dels udgaven med 260
hestes benzinmotor, dels versionen med 210 hestes
dieselmotor, og ikke mindst det avancerede
firehjulstræk med den såkaldte Twinster kobling, som
giver en unik formidling af kræfterne til
underlaget, hvad de første internationale
prøvekørsler af den nye performance udgave af Opels
flagskib klart vidnede om.
De to motorer er
hentet direkte over i GSi versionen og også hér
parret med Opels nye 8 trins automatgearkasse, men
fordi den gearkasse også benyttes til de hidtidige
topmodeller er bilerne ens, hvad rå fartpræstationer
angår. Men køreoplevelsen er forskellig.
Dynamisk
undervogn
245/35-20 Michelin
Pilot Sport 4 S dækkene yder deres bidrag, det samme
gør sænkningen på 1 cm, for dermed sænkes også
tyngdepunktet. Men dertil kommer 345 mm Brembo
forbremser, og også styring og affjedrings
konfiguration er væsentligt ændret.
Samtlige elementer i
hjulophængene er enten finetunede eller erstattet,
vægten er reduceret og til kabinen har Opel udviklet
multijusterbare ergonomisk optimale sportsæder. Som
et kuriosum er Opels nye sæder 2 kg lettere end de i
forvejen kraftigt optimerede Recaro sæder, som
findes i den lille Corsa OPC. Totalt set er Insignia
GSi mindst 25 kg lettere end de tilsvarende biler
uden GSi på bagklappen, oplyste Opel folkene i
forbindelse med præsentationen.
Støddæmperne er
sportsdæmpere, der reducerer krængningen mest
muligt. Hvilket er en del af opsætningen af den
variable FlexRide undervogn.
”on track” og ”on
road”
Alt det førte over
til den sublime køreoplevelse såvel på Michelins
Fontagne testbane ved Salon de Provence nord for
Marseille, som på de til tider meget snoede og
ujævne bjergveje, hvor det mest overraskende var,
hvor tilgivende og komfortabel en affjedring, der
var tale om, når man valgte komfortindstillingen
”Tour”.
Tre
driving modes er tilgængelige: Tour, Sport og
Normal, når ingen af de to øvrige knapper trykkes
ned.
Det skal dog
bemærkes, at vi på landevejene koncentreret os om
dieseludgaven, som har 80 kg mere på forenden,
hvilket i sig selv gør en forskel. Men når man
alternativt valgte sports indstillingen var der kun
én måde at komme gennem kurverne på: hurtigt…
Enestående
balance
På testbanen var
Insignia GSi udrustet med benzin motoren, og der var
mulighed for at prøve den i stejlkurver med op til
175 km/t. Antagelig kunne man køre noget hurtigere,
men temperaturer på et par grader under frysepunktet
og kold asfalt lagde ikke lige præcis op til at
prøve de grænser. Og det var da heller ikke
formålet.
Balancen, derimod,
blev sat under lup og opførslen under den
efterfølgende nedbremsening før et par snævre
chicaner. Ikke mindst taget i betragtning, at Opel
Insignia med sine 4,91 meters længde virkelig er en
stor bil, var oplevelsen begge steder superb.
Stabiliteten gjorde det hele fuldstændig
uproblematisk. Onboard videoen her på siden giver et
godt indtryk deraf.
Med og uden
kørehjælpemidler
På glatbanen, som
havde et ustandseligt varieret og næsten
uforudsigeligt vejgreb, var oplevelsen ligeså god.
Insignia GSi har en anderledes gearskifte
karakteristik med benzinmotoren end den tilsvarende
ikke-GSi. Det spiller perfekt sammen med de
elektroniske hjælpemidler.
Slog man dem fra,
oplevede man på den ene side, at den gode balance i
bilen var bevaret, på den anden side, at det var
umuligt at køre med samme fart – måske dybest set
ikke overraskende. Elektronikken er der ikke for
ingenting.
Twinster giver
mening
Sidst, men ikke
mindst, var det på glatbanen for alvor tydeligt,
hvor meget den avancerede Twinster kobling betyder.
I en bil med et konventionelt torque vectoring
system, nedbremses det eller de hjul, som har
tendens til hjulspin, hvorved kræfterne via
differentialevirkningen havner på det eller de hjul,
der har bedst vejgreb, hvilket typisk er i
accelerationen ud af kurver altid på det yderste
baghjul. Men systemet har det minus, at en del af
motorkræfterne forsvinder i forsøget på at overvinde
bremseffekten.
Sådan er det ikke i
en Insignia GSi: Twinster koblingen virker på
baghjulene og består af to koblinger – én ved hver
drivaksel. Når belastningen ændres på hjulene, er
det koblingerne, der sikrer fordelingen af
kræfterne, styrede af en række følere, og udover, at
motorkræfterne da bruges til at drive bilen fremad,
er reaktionen også hurtigere.
Alt bliver bedre
I samspil med torque
vectoring på forhjulene reduceres understyringen,
stabiliteten forbedres, balancen sikres og alt andet
lige er det både hurtigere og mere sikkert, fordi
bilen hjælpes til at køre bedre.
Faktisk kører den så
godt, at den glimrende kunne håndtere endnu flere
kræfter. Men det er ikke og bliver næppe heller en
option. Lidt øv…
Forbavsende
billig
Opel insignia GSi
koster 500.000 kroner for udgaven med benzinmotor og
555.000 kroner for dieselversionen. Det er
usædvanlig attraktive priser, som ikke mindst
skyldes, at Opel ønsker at pushe salget af bilen.
Officielt lander den først i Danmark engang i april,
men den kan allerede nu bestilles, så den kan
leveres om et par måneder. Hvor mange, der bliver
solgt i Danmark, må tiden vise, men optimismen er
stor, bl.a. fordi man har solgt ikke færre end 120
eksemplarer af den hidtidige OPC version herhjemme.
Link til importøren
Store
hjul, sideskørter og sportselementer er visuelle
kendetegn ved den nye Insignia GSi. |