Det første
spørgsmål, der naturligt melder sig, når man hæver
en bil 2,5 cm er: hvordan påvirker det
køreegenskaberne? Det spørgsmål er især vigtigt, når
det handler om en bil, der i dén grad udmærker sig
gennem fremragende køreegenskaber. Hvad angår den
nye Opel Insignia Country Tourer, som vi netop har
prøvekørt på snoede og udfordrende bjergveje i det
vestlige Schweiz, er det korte svar: den er i hvert
fald ikke blevet dårligere.
Måske er den endda
blevet bedre, men lad os først lige sætte scenen:
Opel Insignia har som udgangspunkt træk på
forhjulene. Det gælder også Country Tourer. Den har
også en avanceret bagaksel af multilink typen, som
sikrer, at bagenden af bilen styrer mindst muligt
med. Men undervognen er konventionel i
standardudførslen og det var den ikke på de biler,
der var til rådighed ved testkørslerne i Schweiz.
Her havde de alle adaptiv affjedring og i tilgift
automatgear samt mulighed for, at vælge forskellige
køreindstillinger.
Der kan vælges mellem tre forskellige
køreindstillinger som både påvirker undervogn og
drivline.
Top muligheder
til topmodellen
Det ændrer ikke på
det basale, at bilen styrer fint og er i god
balance. Køreegenskaber ændres egentlig heller ikke
nævneværdigt, blot fordi man hæver bilen. Men vi har
altså ikke prøvet Insignia Country Tourer med
standard undervognen. Det gør måske heller ikke så
meget, for Opel definerer jo netop Country Tourer
som deres flagskib, og køber man et flagskib, vil
man som regel også vælge et højt udstyrs niveau,
herunder den nævnte drivline konfiguration, der
virkelig løfter bilen op på flagskibs niveau.
Det løft sker, netop
fordi den større frihøjde øger undervognens
muligheder. Vi kan f.eks. ikke fastslå, at bilen har
en fast eller en blød affjedring, for affjedringen
kan man bestemme selv – og forskellen er virkelig
markant. Vælger man den med omhu, får man en
optimalt kørende bil, ikke mindst under de
vinterlige kørselsforhold, som præger det vestlige
Schweiz lige nu.
Tilpasset
affjedring og drivline
En forøget frihøjde
vil normalt blot lette fremkommeligheden i terræn,
men den gør det også muligt, at justere meget mere
på affjedringen. Når man kører på snebelagte veje
(se onboard videoen her på siden) har man ikke brug
for en spændstig affjedring, tværtimod. Vi valgte,
at køre på det uforudsigelige og til tider meget
glatte underlag i den såkaldte Tourer-indstilling og
oplevede her en så tilgivende affjedring og så blidt
et kraftforløb fra motor til dæk, at vejgrebet over
en kam ikke bare var bedre, men meget, meget bedre.
Når vi siden slog os
løs på de snævre og tørre bjergveje, var sports
indstillingen den rette. Derimellem var så en
standard indstilling, som er en udmærket allround
løsning og, gætter vi på (med baggrund i test af
Insignia Grand Sport med standard affjedring –
læs
testen hér >>>), den, der kommer nærmest standard
affjedringen. Den oplevelse var overraskende, og den
løftede også lige det fine firehjulstræk et niveau
op.
Twinster gør en
forskel
Fordi: Opels All
Wheel Drive system er unikt. I stedet for vha.
bremserne, at skabe den såkaldte torque vectoring
effekt, hvor kræfterne føres over på de hjul, der
har bedst vejgreb, har man placeret multiplade
koblinger på hvert af de to baghjul. De justerer i
skøn forening, uden brug af differentiale og med
elektronikkens hjælp på mikrosekunder
kraftoverførslen til hjulene. Det har man glæde af,
både på plane asfaltveje og på glat og/eller
uvejsomt underlag, hvor den såkaldte Yaw-effekt
reduceres til næsten ingenting og bilens styring
stabiliseres yderligere.
Opel kalder i øvrigt
systemet Twinster, de er ene om at benytte det, og
det løfter som nævnt premium-oplevelsen op på et
højere niveau. Der er med andre ord tale om en hel
række af teknisk bedre løsninger, som kan udnyttes
endnu bedre i kraft af den større frihøjde. Men det
er altså kun i de versioner, der har de mange
konfigurationsmuligheder. Med standardaffjedring er
det formentlig alene den større fremkommelighed – at
man ikke bliver hængende på toppen af en snebunke –
der opnås gennem den større frihøjde. Men også det
stiller i sig selv også lidt anderledes krav til
affjedringskomponenterne, og bl.a. derfor bliver
Country Tour versionen dyrere end Sports Tourer.
Visuel opstrammer
Country Tourer er jo
i princippet baseret på Sports Tourer og er som
sådan en stationcar med alle dens fordele. Bilen har
fået visuelle designelementer som f.eks.
beskyttelsesplader for og bag, sideskørter og brede
skærme, som dog trods alt og i praksis har mere
æstetisk betydning end funktionalitet, og så har den
en fræk dobbelt udstødning. I øvrigt kan man helt
individuelt vælge farve på bilen – ligesom man hos
farvehandleren får blandet den farve, man vil have.
I topmodellerne var
der også lejlighed til på ny at
afprøve den helt nye
8-trins automatgearkasse – Opels første 8-trins
transmission – som igen overgik alle forventninger.
Harmonisk tilpasset den valgte køreindstilling skete
skiftene helt i overensstemmelse med behovet, om man
skulle hurtigt ud af et snævert hårnålesving eller
gerne ville have en følsom fornemmelse af vejgrebet
på et glat underlag.
Fleksibel og
powerfuld dieselmotor
Og så var der den
nye dieselmotor. Der er tale om kraftfuld sag på 210
hestekræfter. Den præsterer også et drejningsmoment
på op til 480 Nm. Det nås allerede ved 1500
motoromdrejninger/minut. Men momentkurven er høj
over et bredt omdrejnings interval, fordi der er tale
om en bi-turbo motor, hvor de to turboladere
komplementerer hinanden: Den ene arbejder ved lave
motor omdrejninger, den anden ved høje og så er der
et bredt mellemområde, hvor de arbejder sammen og
supplerer hinanden. Motoren er yderst smidig, meget
lydløs og eneste minus er en brændstoføkonomi ved
blandet kørsel på 13,9 km/l – det var til gengæld
bemærkelsesværdigt godt i harmoni med det tal vi
opnåede i praksis.
Dieselmotoren er både fleksibel og harmonisk.
Vi prøvede såvel
udgaven med 210 hestes diesel som den 260 hestes
turbobenzin, vi tidligere har stiftet bekendtskab
med i de to øvrige Insignia versioner, og det
overordnede indtryk er, at dieselmotoren er mere i
harmoni med den samlede pakke.
Premium
udstyrspalette
Udstyrsmæssigt
tilbyder man hele paletten, inklusive Opel OnStar,
aktiv vognbaneassistent, head-up display, adaptiv
fartpilot, 360 grader kamera, opvarmet forrude,
Opels unikke ergonomiske sæder, sædevarme på
bagsædet, panoramasoltag, tilpasset Bose lydanlæg og meget mere, de nye Intellilux LED matrixlygter med 32 individuelle LED
enheder ikke at forglemme.
Country Tourer kan
allerede nu bestilles hos de danske Opel
forhandlere. Priserne fremgår af faktaboksen her på
siden.
|