Der er noget vist afstressende ved, at køre en
langtur i en bil, der ikke er den mest veludrustede,
potente motorvejsæder, fordi den ikke er spækket med
udstyr og motorkraft. Især når bilen endda er så
godt klædt på, at man ikke oplever et savn
undervejs. Så er der et stort overskud til at nyde
turen. Det var en af de uventede erfaringer, vi tog
med hjem fra en bekymringsfri langtur ad det tyske
autobahnnet i den nye Opel Insignia Grand Sport med
136 dieselheste og mellemudstyret ”Dynamic”.
Vi har tidligere flere gange prøvet den nye Insignia
i forbindelse med de første internationale
prøvekørsler. Bilerne var hver gang spækket med
udstyr og de største motorer. Det er ikke
nødvendigvis det bedste valg for alle Insignia
købere, især ikke når det viser sig, at den her
prøvekørte sammensætning er så harmonisk.
Fremragende på langturen
Opel Insignia i Grand Sport versionen, dvs. 5-dørs
udgaven, er en stor bil. Den måler 4,90 meter i
længden, den er rummelig, bagagerummet er
tilstrækkelig stort og de funktionelle egenskaber er
glimrende til en langtur.
Men 136 hestekræfter lyder ikke af meget i så stor
en bil, selvom den har tabt sig 175 kg i forhold til
forgængeren (der dog længe var kritiseret for at
være for tung). Men fartspecifikationerne indikerer,
at det ikke er så galt endda. 0-100 km/t på 10,5
sekunder er godkendt, det samme er en topfart på 211
km/t.
Overraskende trækvillig
Tallet for drejningsmomentet trækker umiddelbart i
den modsatte retning, for selvom 320 Nm er pænt,
topper det alene indenfor intervallet 2000-2250 omdr./min.
Det er blot ikke den fulde sandhed.
Hvad tallene ikke fortæller, er nemlig, og det blev
især tydeligt ved den høje hastighed på de tyske
autobahns, at drejningsmomentet også er stort før og
efter top-området. Og topeffekten leveres fra
3500-4000 omdr./min, samtidig med at pusten ikke er
gået af momentet. Uden at vi har studeret kurver for
effekt og moment taler praktikken sit eget sprog og
det kan man bl.a. opleve i on-board videoen her på
siden. Optaget undervejs på køreturen, hvor vi
rammer lige under 200 km/t, inden trafikken sætter
en stopper for demokørslen.
Dynamic klinger rigtigt
Det korte og det lange er, at kræfterne er fuldt
tilstrækkelige til en kørsel, der lever op til
udstyrsnavnet, Dynamic, og bilens dynamiske
udseende. Og man behøver ikke bekymre sig om, at man
ikke kan finde påfyldningshullet til AdBlue, for
Opel
har endda formået at optimere motoren, så den
overholder Euro 6 forureningsnormerne og dermed
uproblematisk kan opnå en ”Umweltplakette”, der
giver tilladelse til at færdes i de efterhånden
mange tyske storbyer, hvor man har forbudt
forurenende køretøjer.
Den prøvekørte Insignia havde heller ikke den
avancerede justerbare og adaptive undervogn, som vi
tidligere har prøvet. Vores virkelighed var, at vi
savnede den ikke. Selvfølgelig havde man ikke
muligheden for at stramme affjedringen op. Men selv
ved dansk motorvejsfart over Storebæltsbroen i stiv
sidevind, var lufthullerne bag pylonerne næsten
umærkelige. Foran os den ene vej kørte en meget
dyrere bil af et højt estimeret premium-mærke –
føreren af den havde øjensynlig langt vanskeligere
ved, at holde luksuskøretøjet på rette spor.
Premium sikkerhed
Hvad de sidstnævnte angår, var Insignia’en udrustet
med vognbaneassistent og adaptiv fartpilot. Begge
dele er demonstreret i videoen, og vi kan blot
fastslå, at så præcis og næsten umærkelig funktion
har vi ikke oplevet, selv i premiumbilerne. Vi
oplevede det også under voldsomme regnskyl
undervejs, der ville kunne have taget pusten ud af
ethvert køreassistentsystem.
Sjovt nok er netop denne version påmonteret
215/55-17 hjul og dæk med ekstra lav rullemodstand.
Formålet er, at medvirke til den gode
brændstoføkonomi på officielt 23,3 km/l, som i
praksis trods megen kørsel ved rigtig høj fart,
landede på 17-18 km/l efter mange hundrede kilometer
(det er et meget pænt tal). Man kunne imidlertid
frygte, at de større dæksider ville gøre bilen mere
urolig, men det var ikke vores oplevelse. Omvendt er
vi ikke i tvivl om, at netop de dæk var en stor
fordel på den meget våde kørebane, hvor der netop er
brug for en eftergivende affjedring.
Værdifuldt ekstraudstyr
Testbilen var udrustet med Opels avancerede LED
Matrix lygter til 23.000 kroner. Vores uforbeholdne
forslag: Køb dem, hvis bankkontoen tillader (efter
de nye afgiftsregler er denne version faldet små
60.000 kroner – det burde hjælpe). Apropos
ekstraudstyr: Navigationen på 8” skærmen er
letlæselig, effektiv og en god hjælp. Men til 20.000
kroner er den også godt betalt.
Headup displayet, som projekterer de vigtigste
informationer op på forruden, der virker som et
transparent lærred, er en god sikkerhedsfaktor
(fordi man i princippet kan aflæse det, mens man har
øjnene på kørebanen), prisen der for på 11.000
kroner er OK. Opel har i øvrigt konstrueret det med
en så bred aflæsningsvinkel, at det også kan ses,
selvom man skifter hovedposition temmelig meget
sidevejrs. Ændrer man siddeposition, hvad man ofte
vil gøre på en langtur, justeres displayet nemt fra
en enkelt betjeningsknap tæt ved ratstammen.
Selv uden adaptiv affjedring er dæmpningen suverænt
god i den nye Opel Insignia.
Bagagerummet er med sine 490 liter ikke det største
i klassen, og når man læsser, skal man tage højde
for den coupéagtige bagende, som forårsager, at den
bageste del af rummet ikke er helt regulær. Men det
er fint, at bagsæderyglænet er tredelt, så man kan
veksle mellem 1, 2 og 3 siddepladser på bagsædet. |