Naturligvis afhænger udstyret i en ny bil, hvor
meget man vil give for den. Men uanset, at udstyret
er en væsentlig del af det, der gør den helt nye
Opel Insignia attraktiv, er designet iøjefaldende og
køreegenskaberne er også meget vigtige elementer –
og begge dele følger med, uanset hvor meget eller
lidt man betaler for bilen.
Den billigste udgave af den nye Opel Insignia koster
blot 320.000 kroner, når den i Grand Sport udgaven
lander på de danske landeveje engang i måned –
halvanden måned inden stationcar-versionen ”Sport
Tourer” kommer til landet.
Fuld sikkerhedspakke er standard
For de penge får man også en 140 hestes
turbo-benzinmotor og et udmærket ”Enjoy” udstyr, som
inkluderer den fulde sikkerhedspakke med automatisk
nødbremse (og fodgængerregistrering),
vejbaneassistent, vejskiltegenkendelse, regnsensor,
en aktiv motorhjelm (der beskytter fodgængerne
yderligere i tilfælde af påkørsel) og meget mere.
”Meget mere” betyder bl.a. fartpilot, sædevarme,
varme i læderrattet, nøglefri adgang og stop/start,
el-sideruder for og bag, aircondition og ikke mindst
Opel OnStar, som omfatter 24-timers
nødopkaldstjeneste (med automatisk respons ved
kollision), assistance ved stjålet bil (lokalisering
af bilen og mulighed for fjernbetjening af
startspærre), fjernbetjening af centrallås, lys og
horn, månedlig diagnose via e-mail etc.
260 heste, firehjulstræk og automatik
Går man til den anden yderlighed, kan man købe en
4-hjulstrukken Insignia med 260 hestes
benzin-turbomotor med 8-trins automatgear og
”Innovation” udstyr. Den koster 485.000 kroner
(altså blot 165.000 kroner mere) og da er 18”
alufælge, 2-zone klimaanlæg, ergonomisk førersæde,
det avancerede navigationssystem ”Navi 900
IntelliLink”, en 8” berøringsskærm og ikke mindst
den eminente Flexride Premium undervogn standard.
Ved de første internationale prøvekørsler af den nye
Insignia, som fandt sted på snoede bjergveje i
Taunus bjergene nordvest for Frankfurt i Tyskland og
naturligvis også på autobahn strækninger med fri
hastighed, havde vi mulighed for, at prøve et par af
varianterne, og Wow-effekten var entydig: Bilen
kører fremragende i en hver sammenhæng.
Ny Epsilon platform
Det skyldes mange forhold, ikke mindst udviklingen
af en helt ny teknisk platform, som er langt mere
vridningsstabil, stærkere og meget lettere end
forgængeren. Vægttab har været et stort tema hos
Opel, og man har smidt hele 175 kg på Grand Sport
versionen med tophængslet bagklap – og ikke mindre
end 200 kg på stationcar udgaven, som følger trop
indenfor et par måneder.
Den nye platform er døbt Epsilon 2 og det er der
især grund til at nævne, fordi Opel allerede tilbage
i 2002 havde stor succes med den første Epsilon
platform, som også dengang gav Vectra modellerne og
en række andre bilmodeller hos både GM og Alfa Romeo
fremragende køreegenskaber.
Endnu mere vellykket end Astra
Visuelt er Opel Insignia efter vores opfattelse
endnu mere vellykket end den nye Opel Astra, som
Opel i øvrigt har haft så stor succes med, at der er
solgt over 400.000 eksemplarer siden dens
introduktion for godt og vel et års tid siden. I
teknisk forstand har man fastholdt store ydre mål,
dog ikke større end at bilen er 3 cm lavere og
siddepositionen for og bag nogenlunde tilsvarende
sænket. Det fungerer visuelt godt og medvirker
naturligvis også til at sænket tyngdepunkt.
I kabinen på den 4,90 meter lange bil er der endda
blevet omkring 3 cm mere plads i bredden.
Bagagerummet indeholder fra 490 til 1450 liter
bagageplads, til trods for den coupéagtige bagende.
Bagagepladsen er let at komme til og bagsædepladsen
er glimrende.
Interiørdesignet er måske ikke helt så spændende som
det udvendige design, men det er funktionelt og
overskueligt. Og så er der motorerne…
Fine motorer
Opel lancerer flere nye motorer sammen med den nye
Insignia. Vi havde lejlighed til at prøve den
seneste generation af Opel udmærkede 2-liters
170-hestes turbodiesel, som præsterer et maks.
drejningsmoment på hele 400 Nm og udgaven med 260
hestes benzin turbo motor, firehjulstræk og den nye
8-trins automatgearkasse. Det hele spillede bare.
2-liters dieselen præsterer op til 170 hk.
Begge versioner havde ”Flexride”, som elektronisk
regulerer støddæmperne, ændrer på styretøjet og
samspillet mellem alle de køredynamiske systemer.
Man kan vælge mellem tre standard indstillinger:
normal-indstillingen og en sportslig samt en mere
komfortabel ”Tour” indstilling. Der er mulighed for
individuelt at kombinere egenskaberne fra de tre
indstillinger, bilen genkender også den aktuelle
kørestil og tilpasser Flexride systemet.
Sådan er en premium bil
Men selv i normal indstillingen, som svarer til det,
der følger med i den allerbilligste Insignia, er
affjedringen fremragende. Trods store alufælge og
lavprofildæk pareres både store og små ujævnheder,
så man på det nærmeste ikke mærker dem. Og der er en
meget mærkbar og tydelig forskel på de tre
indstillinger. Motorudvalget og den fremragende
undervogn er om noget med til at klassificere den
nye Opel Insignia som en regulær premiumbil.
Og så kan Insignia desuden leveres med Matrix LED
forlygte systemet, som blev introduceret med Opel
Astra. Det er et system, som, ved at slukke for den
del af lyskeglen, som peger mod et andet køretøj –
så det ikke virker blændende – i Astra er baseret på
8 LED-lamper i hver forlygte. I Insignia er antallet
fordoblet og præcisionen dermed endnu større.
Sidst, men ikke mindst, skal vejbaneassistenten, der
er standard i alle versioner, nævnes. Den fungerer
ved, at dreje bilen på plads i vognbanen, hvis man
nærmer sig vejstriberne. Men hvor det hos mange
konkurrenter kan være en temmelig hårdhændet proces,
sker det i Insignia helt blidt og næsten umærkeligt.
|