Der skulle blot et par kilometer til bag rattet i
den helt nye Opel Insignia før paradokset var
tydeligt. Hos Opel har man i årevis understreget, at
Opel ikke var et premium bilmærke. Det rejste
spørgsmålet i Insignia’en: Hvorfor bygger man så en
premiumbil?
Svaret fulgte kort tid efter i forbindelse med den
pressekonference, hvorpå den nye store Opel blev
præsenteret i forbindelse med de første
internationale prøvekørsler i Taunus bjergene nord
for fabrikken i Rüsselsheim: Opel HAR sat kurs mod
premium segmentet – og man er næsten i mål.
Det er så lidt, der mangler, at målet på få
øjeblikke vil være nået. Men OK, Opel satser ikke på
en premium prissætning og produktionen skal vel
kunne betale sig. Det vil de kommende nye ejere, den
franske PSA gruppe, sikkert sætte pris på. Men det
eneste, der umiddelbart fangede vores opmærksomhed,
var en instrumentbords beklædning, der virkede
billig. Resten sad lige i øjet.
Maskulin og banebrydende
Designet er virkelig iøjefaldende. Hvis designet er
afgørende for at anskaffe sig en Insignia, kræver
det selvfølgelig, at man sætter pris på at køre i en
stor sporty limousine med et næsten coupéagtigt
bagparti og en maskulin front med masser af pondus.
For det har den nye Insignia. Forgængeren var
banebrydende ny i Opel sammenhæng. Den nye model er
simpelthen bare banebrydende. Ingen andre biler
ligner den.
Den hidtidige Insignia kom på markedet i 2008 og har
været en stor succes, som ikke bliver mindre, set i
lyset af, at den blev lanceret på et tidspunkt, hvor
finanskrisen hærgede og Opel var ved at gå fallit.
Selvom økonomien stadig halter lidt, gik fabrikken
som bekendt ikke fallit og det skyldes formentlig,
at også Insignia blev en succes. Der er solgt over
900.000 af den hidtidige model og der er alle tegn i
sol, måne og stjerner på, at den nye vil blive solgt
endnu bedre. Simpelthen fordi den er så meget bedre.
Stærkt forbedret omdømme
Opels omdømme er så småt begyndt at bære præg af, at
man har skabt en stor håndfuld meget fine biler
siden skuden blev vendt. Det vil naturligvis smitte
af på Insignia – der er ikke en millimeter “blød
hat” tilbage i den, men en ordentlig portion sund
fornuft og god funktion, i kombination med det
fabelagtige design.
Oven i købet er den meget attraktivt prissat:
320.000 kroner er prisen, når bilen lander på det
danske marked i juni måned. For den billigste
version godt nok, men for under en halv million
kroner vil man kunne få en top version med 260
hestekræfter og et avanceret firehjulstræk. Vores
håb er, at Opel tjener penge på den nye bil. Det har
de nemlig fortjent og det kan kunderne kun glæde sig
over.
Apropos kunderne: En del af den hidtidige Insignias
succes beror på en usædvanlig høj grad af loyalitet.
De allerfleste – flere end noget andet bilmærke i
segmentet kan mønstre – køber en ny Insignia, når de
først har ejet en. Det er ret enestående, for netop
den faldende kunde loyalitet er en af bilbranchens
store udfordringer.
De konservative velhavere
Derfor satser Opel også på, at tiltrække nye kunder.
Den største udfordring bliver formentlig, at vende
en konservativt tænkende gruppe af velhavende kunder
til biler i premium segmentet, så de forstår, at den
nye Opel Insignia virkelig er en reel option, et
reelt alternativ.
Prissætningen indikerer at man ikke har turde tage
skridtet helt ud og hæve den til premium bilernes
niveau. Det er naturligvis en strategisk beslutning,
hvad man vil gøre fremover og dér vil PSA sikkert
også gerne have et ord indført. I mellemtiden kan
alle de kunder, der køber den attraktivt prissatte
bil så glæde sig over, at de er blevet rigtig godt
kørende for en beskeden udgift.
Link til importøren
Sports Tourer udgaven lanceres halvanden måned efter
Grand Sport. |