- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World Testdrive: Citroën C4 Cactus

Kørekomfort med rally teknik


Af Søren Clauding – 24. februar 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er ingen kunst at skabe en komfortabelt kørende bil, hvis penge ikke er et tema. Men at pakke kørekomfort ind i en kompakt bil, som oven i købet vil være til at betale, er lidt af en opgave. Den har Citroën løst forbilledligt med den nye C4 Cactus, som lander på det danske marked i april måned.

 

Godt nok kendes de danske priser ikke endnu. Men det er vanskeligt at forestille sig en ikke konkurrencedygtig pris – den slags er man velbevandret i hos den danske Interdan koncern, som varetager importen også Citroën til Danmark.

 

Men ifølge Citroëns repræsentanter ved de første internationale prøvekørsler af den nye ultra komfortable kompaktbil på varierede veje nordøst for Marseille i Sydfrankrig, er det system, som er hovedgrunden til den suveræne kørekomfort, ret billigt. Det er Citroëns egen udvikling og man har netop lagt vægt på at det ikke skulle være så kostbart som fx de luftaffjedringssystemer, fabrikken også tidligere gjorde sig berømt for. Overraskende for mange kommer inspirationen endda fra rallysporten.

 

Progressiv hydraulisk pude

Det nye system hedder Progressive Hydraulic Cushions dvs. Direkte oversat en progressivt virkende hydraulisk pude. Mere specifikt handler det om en konventionel affjedring, der da også i princippet er identisk med den hidtidige, men støddæmper systemet er nyt.

 

Teorien er, at når en konventionel affjedring, som består af støddæmper og fjeder, skal absorbere både store og små ujævnheder, har den en udfordring. Hvis man udsætter affjedringen for en kraftig påvirkning, trykkes systemet sammen og man har så et stop system, som egentlig blot er en fast modstand. Trykkes systemet helt sammen, så den faste modstand skal varetage den sidste bremsning af fjederbevægelsen, slår det hårdt op gennem hjulophængene og samtidig skabes et rekyl, som sender bevægelsen modsat. Det giver ustabil kørsel og er mildest talt heller ikke særlig komfortabelt.

 

Noget tilsvarende sker, når fjederen trækkes helt ud, om end med modsat fortegn.

 

Spørgsmålet om affjedring

Derfor er biler, der skal køre hurtigt med stor hjulvandring ofte strammere affjedret end optimalt er, når belastningen er mindre. Det er noget man kender alt til i rallysporten, hvor Citroën som bekendt har stor erfaring, opnået gennem mange års deltagelse og med mange triumfer bag sig.

 

Men en C4 Cactus skal ikke være stram. Den skal være komfortabel, præcis som en rallybil skal være det, når den kører på sne eller grus. Derfor har man fået den idé, i at udstyre støddæmperne med et indre rør i hver ende, fastgøre dette til et stempel, fylde hydraulikolie derind og siden udstyre røret med en række huller hvorigennem olien kan flyde ind og ud.

 

Når støddæmperen trykkes sammen, trykker stemplet olien gennem hullerne ud i et slags udvendigt reservoir, udenfor røret. Jo mere støddæmperen trykkes sammen, jo færre huller er tilgængelige, som olien kan strømme ud gennem, og derved øges modstanden imod stemplet. Når der ikke kan komme mere olie derud, fordi alle huller er lukkede, standser den tilbageblevne olie sammen med en indre fjeder i røret stemplets bevægelse, hvilket svarer til, at støddæmperen er enten i bund eller helt trukket ud.

 

Progressiv virkning

Hullerne bliver færre og færre og oliegennemstrømningen derfor stadig mindre, jo mere støddæmperen trykkes sammen eller trækkes ud. Og jo nærmer støddæmperen kommer ydrepunkterne, er det stadig sværere for stemplet at presse olien ud i reservoiret. Dermed bremses bevægelsen gradvist mere og mere og ikke som et hårdt stød, når stemplet ikke kan bevæges længere. Det er det, der ligger i betegnelsen progressiv.

 

Der er så yderligere monteret støddæmper stop i fastgørelsen af støddæmperen, som hjælper med til at gøre funktionen endnu mere smidig.

 

Resultatet er, at man med sådanne støddæmpere, der løser problemerne i ydrepositionerne, kan tillade sig at bruge blødere fjedre, og det er dem, der giver den bløde affjedring, hvis lige ikke findes i kompakt bils segmentet. Konstruktionsmæssigt er frihøjden 15,5 cm, altså 1-2 cm højere end i konventionelle biler, hvorved man også har kunnet øge hjulvandringen og gøre affjedringskomforten endnu bedre.



Det er i interessant, at man på den måde kan overføre erfaringer og ideer fra rallysporten til konstruktion af almindelige biler, og det er måske især tankevækkende, at erfaringerne direkte kommer et næsten diametralt modsat koncept til gode. Rallybiler er jo ikke kendetegnet ved deres kørekomfort, og i forlængelse af Citroëns genoplivede komfort koncept, er det ikke mindst kørekomfort der er i fokus.


Link til importøren

Andre Citroën prøvekørsler – find dem her >>>

 

Læs også:

Ingen kan stikke Cactus på komforten >>>

 

Citroën C4 Cactus First World Presentation >>>


Den nye Citroën C4 Cactus har en suveræn affjedringskomfort. Se videoen og forstå "on board" hvordan det virker i praksis. Fuld HD.


Illustration af hvordan Citroëns Progressive Hydraulic Cushions fungerer.


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt