Det er ingen kunst
at skabe en komfortabelt kørende bil, hvis penge
ikke er et tema. Men at pakke kørekomfort ind i en
kompakt bil, som oven i købet vil være til at
betale, er lidt af en opgave. Den har Citroën løst
forbilledligt med den nye C4 Cactus, som lander på
det danske marked i april måned.
Godt nok kendes de
danske priser ikke endnu. Men det er vanskeligt at
forestille sig en ikke konkurrencedygtig pris – den
slags er man velbevandret i hos den danske Interdan
koncern, som varetager importen også Citroën til
Danmark.
Men ifølge Citroëns
repræsentanter ved de første internationale
prøvekørsler af den nye ultra komfortable kompaktbil
på varierede veje nordøst for Marseille i
Sydfrankrig, er det system, som er hovedgrunden til
den suveræne kørekomfort, ret billigt. Det er
Citroëns egen udvikling og man har netop lagt vægt
på at det ikke skulle være så kostbart som fx de
luftaffjedringssystemer, fabrikken også tidligere
gjorde sig berømt for. Overraskende for mange kommer
inspirationen endda fra rallysporten.
Progressiv
hydraulisk pude
Det nye system
hedder Progressive Hydraulic Cushions dvs. Direkte
oversat en progressivt virkende hydraulisk pude.
Mere specifikt handler det om en konventionel
affjedring, der da også i princippet er identisk med
den hidtidige, men støddæmper systemet er nyt.
Teorien er, at når
en konventionel affjedring, som består af støddæmper
og fjeder, skal absorbere både store og små
ujævnheder, har den en udfordring. Hvis man udsætter
affjedringen for en kraftig påvirkning, trykkes
systemet sammen og man har så et stop system, som
egentlig blot er en fast modstand. Trykkes systemet
helt sammen, så den faste modstand skal varetage den
sidste bremsning af fjederbevægelsen, slår det hårdt
op gennem hjulophængene og samtidig skabes et rekyl,
som sender bevægelsen modsat. Det giver ustabil
kørsel og er mildest talt heller ikke særlig
komfortabelt.
Noget tilsvarende
sker, når fjederen trækkes helt ud, om end med
modsat fortegn.
Spørgsmålet om
affjedring
Derfor er biler, der
skal køre hurtigt med stor hjulvandring ofte
strammere affjedret end optimalt er, når
belastningen er mindre. Det er noget man kender alt
til i rallysporten, hvor Citroën som bekendt har
stor erfaring, opnået gennem mange års deltagelse og
med mange triumfer bag sig.
Men en C4 Cactus
skal ikke være stram. Den skal være komfortabel,
præcis som en rallybil skal være det, når den kører
på sne eller grus. Derfor har man fået den idé, i at
udstyre støddæmperne med et indre rør i hver ende,
fastgøre dette til et stempel, fylde
hydraulikolie
derind og siden udstyre røret med en række huller
hvorigennem olien kan flyde ind og ud.
Når støddæmperen
trykkes sammen, trykker stemplet olien gennem
hullerne ud i et slags udvendigt reservoir, udenfor røret.
Jo mere støddæmperen trykkes sammen, jo færre huller
er tilgængelige, som olien kan strømme ud gennem, og
derved øges modstanden imod stemplet. Når
der ikke kan komme mere olie derud, fordi alle
huller er lukkede, standser den
tilbageblevne olie sammen med en indre fjeder i
røret stemplets bevægelse,
hvilket svarer til, at støddæmperen er enten i bund
eller helt trukket ud.
Progressiv
virkning
Hullerne bliver
færre og færre og oliegennemstrømningen derfor
stadig mindre, jo mere støddæmperen
trykkes sammen eller trækkes ud. Og jo nærmer
støddæmperen kommer ydrepunkterne, er det stadig sværere for
stemplet at presse olien ud i reservoiret. Dermed
bremses bevægelsen gradvist mere og mere og ikke som
et hårdt stød, når stemplet ikke kan bevæges
længere. Det er det, der ligger i betegnelsen
progressiv.
Der er så yderligere
monteret støddæmper stop i fastgørelsen af
støddæmperen, som hjælper med til at gøre funktionen
endnu mere smidig.
Resultatet er, at
man med sådanne støddæmpere, der løser problemerne i
ydrepositionerne, kan tillade sig at bruge blødere
fjedre, og det er dem, der giver den bløde
affjedring, hvis lige ikke findes i kompakt bils
segmentet. Konstruktionsmæssigt er frihøjden 15,5
cm, altså 1-2 cm højere end i konventionelle biler,
hvorved man også har kunnet øge hjulvandringen og
gøre affjedringskomforten endnu bedre.
Det er i
interessant, at man på den måde kan overføre
erfaringer og ideer fra rallysporten til
konstruktion af almindelige biler, og det er måske
især tankevækkende, at erfaringerne direkte kommer
et næsten diametralt modsat koncept til gode.
Rallybiler er jo ikke kendetegnet ved deres
kørekomfort, og i forlængelse af Citroëns
genoplivede komfort koncept, er det ikke mindst
kørekomfort der er i fokus.
Link til importøren
|