Til næste år introducerer Citroën en ny C4 Cactus og
med den har man et klart sigte: Den skal være
segmentets mest komfortable bil. Med det centrale
budskab blev sløret i dag løftet for den nye bil,
som givet vis kommer til at køre ligeså
komfortabelt, som Citroën-folkene fortæller, men som
også sender nye signaler gennem et kraftigt
tilrettet design.
Det sidste er især bemærkelsesværdigt, for det er
kun små fire år siden, den første Citroën C4 Cactus
så projektørlyset første gang. Men der er en
forklaring på alting.
Populær i Danmark
Da den første og dengang helt nye Citroën C4 Cactus
tilbage i 2014 blev præsenteret for publikum, fik
den nemlig godt nok en varm modtagelse mange steder.
Ikke mindst de danske bilkøbere var begejstrede for
det forfriskende nye design, bilen blev bl.a. kåret
til Årets Bil i Danmark 2015 og der er siden købt
rigtig mange af dem.
Men ikke alle europæere var glade for det anderledes
design med markante kendetegn som de såkaldte
airbumps på siden af bilen. Resultatet var, at
salgstallene ikke alle steder var ligeså gode som
f.eks. i Danmark. Derfor har den franske
bilproducent taget tyren ved hornene og nu
præsenteret C4 Cactus i et nyt design, som burde
være mere spiselig for alle. Vi gætter på, at det
var klart den vigtigste grund til, at bilen skulle
gendesignes så hurtigt.
Den nye Citroën C4 Cactus havde som den oprindelige
model verdenspremiere i Paris, men præsentationen
var denne gang noget mindre pompøs end første gang.
Klogt nok, for selvom bilen udvendigt ser anderledes
ud, er mange af de originale design-features
(heldigvis) blevet videreført. I kabinen genfinder
man f.eks. det karakteristiske rejsetaske design,
som givetvis har været det mindst afskrækkende på de
mere konservative markeder, dér, hvor bilen ikke har
slået så godt an.
Diskrete airbumps
Men de karakteristiske airbumps, er de så snittet
helt af Cactus’en? Svaret er nej – det ville også
have været en fallit erklæring for Citroën og den
slags ligger det agtværdige franske bilmærke fjernt.
Men de blevet omformet og har fået en mindre
fremtrædende placering, nederst på karrosseriet og
kun med den forreste af dem som eyecatcher, ligesom
det ses på Citroën C3. I interviewet med Citroëns
CEO, Linda Jackson, her på siden forklarer hun, hvad
det er, man hos Citroën har gjort med ”luftpuderne”.
I undertegnedes optik er C4 Cactus blevet mere
elegant, mere sofistikeret om man vil – det er ingen
dum idé.
|