Citroën har præsenteret den nye C4 Cactus ved en
seance i Paris. Præsentationen var det, man kalder
en statisk præsentation, dvs. uden mulighed for at
køre i bilen. Det må vente til engang i løbet af
foråret, og der er også tid nok, for den nye C4
Cactus kommer ikke til Danmark før i forsommeren
2018.
Det bliver imidlertid en oplevelse, vi vil se frem
til, for Citroën har besluttet sig for, at den nye
bil ikke bare skal være segmentets mest komfortable,
den skal også køre, som man tidligere var vant til,
at en Citroën kørte.
En særlig fortid
Især hvad affjedringen angår, har en Citroën jo en
særlig fortid. Mange husker ID19 og en række af dens
efterfølgere, som biler, der på det nærmeste sejlede
blidt og blødt henover vejbanens ujævnheder.
Man har dog ikke skabt en ny version af den berømte
luftaffjedring – det ville have fordyret bilen for
meget. I stedet har man udviklet en løsning, som det
bliver spændende at prøve i praksis.
Progressive Hydraulic Cushions
Luftaffjedring kan foruden prisen også ofte være
problematisk, fordi man som fører kan opleve, at
have mindre føling med kørebanen.
Ved at anvende en konventionel affjedring, i
princippet den samme som på den hidtidige C4
Cactus,
basere den på den nyeste lavfriktions støddæmpning
og gøre den lidt blødere, opnår man en komfortabel
affjedring, når belastningen er mindst, altså ved
ligeud kørsel. Man har derigennem også god føling
med underlaget.
Men når belastningen øges ved hurtig kurvekørsel,
går den konventionelle affjedring nemt i bund, fordi
den i den nye C4 Cactus er så forholdsvis blød. Til
at sikre, at dette ikke sker, har man udviklet en
slags stødpude med progressiv virkning. Stødpuden
tager af for stødene, når belastningen af størst, et
system, som Citroën kalder
Progressive Hydraulic Cushions.
Stødpuden er den gule tingest ved siden af
støddæmperen oven for. PÅ billedet ind under bilen
på dens hjulophæng ses stødpuden som den hvid-gule
ting bag fjederen.
Kaffeprøven
Resultatet skulle blive, at den nye C4 Cactus kan
bestå ”kaffeprøven”, sådan lidt populært sagt – at
man kan køre med den på ujævnt underlag, uden at
kaffen i kopholderen skvulper ud af koppen. Uden tab
af styre præcision og stabilitet naturligvis. En
interessant løsning…
Progressive Hydraulic Cushions kombineres med en ny
og affjedringskomfortabel sædekonstruktion, som
skulle tage det sidste af ujævnhederne. Der er
desuden anvendt en god del mere isoleringsmateriale,
som skulle gøre bilen endnu mere støjsvag og dermed
øge det generelle komfort niveau.
Samme mål
Den nye C4 Cactus har en karrosseriform og
dimensioner som forgængeren, dvs. 4,17 meter i
længden, og bagagerummet er på 358 liter, regulært
og let tilgængeligt. Bagsæderyglænene er asymmetrisk
delelige, noget som i øvrigt heller ikke
kendetegnede den allerførste model.
Når bilen lanceres, vil der være en vifte af
drivline varianter tilgængelige: en 130 hestes
PureTech benzinmotor med 6-trins manuel gearkasse.
Der vil også findes også en PureTech 110 hk motor,
som både kan kombineres med manuelt gear og den
automatiske EAT6 gearkasse. Ligeledes fås den med
den velkendte PureTech 82hk.
På dieselsiden vil man med manuel gearkasse kunne
købe den nye Citroën C4 Cactus med BlueHDi motorer
på 120 hk hhv. 100 hk. Fra efteråret 2018 forventes
desuden en 120 hestes motor i kombination med
automatgear. Udvalget af moderne udstyr omfatter
bl.a. nøglefri adgang og start, bakkamera,
parkeringsassistent og automatisk nødbremse fra 5
km/t til 85 km/t. |