| 
							PSA koncernen er 
							vokset. Med købet af Opel i 2017 er behovet for at 
							adskille de enkelte bilmærker og bilmodeller blevet 
							større og hvad Citroën angår, er strategien klar: 
							Citroën skal være den komfortable løsning i bred 
							forstand. Den nye Citroën C4 Cactus er helt i 
							overensstemmelse med den strategi. Ingen af 
							konkurrenterne kan populært sagt stikke den nye 
							Cactus på komfort. 
							  
							Det gælder komfort 
							på alle niveauer og er egentlig ikke noget ukendt 
							for det navnkundige franske bilmærke, som allerede 
							for et halvt århundrede år siden var kendt for sin 
							unikke tilgang til luksuøs transport. Udfordringen 
							har været, at forene køredynamik med kørekomfort, 
							hvor det hen ad vejen ofte har været førstnævnte, 
							der er blevet prioriteret. 
							  
							Køredynamik er ikke 
							tilsidesat, men takket være nye tekniske løsninger, 
							er det blevet muligt at forene de to vigtige 
							parametre. De har i øvrigt udløst i nabolaget af 20 
							patenter, og er i praksis er udviklet i tæt 
							samarbejde med Citroëns motorsportsteam, der står 
							bag indsatsen i rally verdensmesterskabet (World 
							Rally Championship). 
							  
							Vejbumpsprøven 
							Den nye Citroën C4 
							Cactus blev præsenteret for første gang i oktober 
							sidste år (læs 
							om verdenspremieren på den nye Citroën C4 Cactus hér 
							>>>) og nu er man nået så langt, at der var 
							mulighed for regulære testkørsler. De fandt sted på 
							snoede og til, tider også temmelig ujævne landeveje 
							i Provence, nordøst for Marseille i Sydfrankrig. Det 
							er et område, hvor småbyerne byder på 
							hastighedssænkende vejbump i rå mængder. Velvalgt, 
							for det gav især mulighed for at afprøve den nye 
							affjedring under meget varierede forhold (se videoen 
							her på siden). 
							  
							Og 
							førstehåndsindtrykket var næsten overvældende. 
							Overalt var affjedringen i stand til at parere 
							underlagets udfordringer og affjedringskomforten 
							viste sig at være ligeså stor, som teknikkerne havde 
							stillet i udsigt. Vel at mærke uden at hurtig 
							kurvekørsel var en umulighed. Man har ikke skabt en 
							racerbil ud af C4 Cactus, men den er på ingen måde 
							kedelig at køre. 
							  
							Sæderne sætter 
							prikken over i’et 
							Oven i det kommer 
							den brede definition af begrebet komfort. De 
							ujævnheder, som måtte have fundet vej op gennem 
							hjulophængene, bliver opfanget af en udbygget 
							sædepolstring. 15 mm mere stødabsorberende skum er 
							benyttet og det har den enestående effekt, at det 
							ikke trykkes fladt eller giver en blød fornemmelse. 
 
							
							 
 
							Man kan mene, hvad 
							man vil om den næsten kvadratiske siddeflade, i 
							vores optik er den mere en design gimmick end 
							funktionelt indlysende. Men det skal der vel også 
							være plads til. De designmæssige ændringer var vi 
							inde på ifm. præsentationen i oktober, og kan nu 
							konstatere, at ude i det virkelige liv fungerer de 
							også. Den redesignede udgave er ikke så 
							karakteristisk som forgængeren, men det var jo også 
							noget af det, man ville. 270.000 eksemplarer blev 
							der solgt af den hidtidige, som blev introduceret 
							for godt tre år siden og det var mindre end man 
							havde håbet på. Det var ikke dårlige tal, men de kan 
							blive bedre, mener man hos Citroën. 
							  
							Komfort er 
							nøgleordet 
							Komfort er 
							nøgleordet og det inkluderer også en kraftig 
							reduktion af støjniveauet, som er ret unikt i 
							klassen (prismæssigt lander man næppe meget 
							forskelligt fra den eksisterende model, hvor 
							indstigningsudgaven koster 150.000 kroner). Der er 
							benyttet lyddæmpende forrude og instrumentpanelet, 
							som visuelt ikke er nævneværdigt forskelligt fra 
							forgængerens, er også blevet lydisoleret. Dertil 
							kommer ekstra lydisolering under gulvet, tykkere 
							side- og bagrudeglas, og mere effektive samlinger. 
 
							
							 
 
							Alligevel har man 
							kunnet fastholde en egenvægt, der er i nabolaget af 
							150 kg lavere end de konkurrenter, Citroën selv 
							sammenligner C4 Cactus med. Det er biler som Ford 
							Fiesta, Toyota Yaris og Mazda3. 
							  
							Funktionel 
							komfort 
							Det høje komfort 
							niveau opleves også funktionelt. Bilen er generelt 
							let at gå til, bagagerummet er på små 360 liter – 
							pænt i en 3,17 meter lang bil – kabinepladsen er 
							glimrende og handskerummet, hvor man lægger ting ned 
							ovenfra, er både rummeligt og overskueligt. En række 
							hjælpemidler er en option, afhængig af version, 
							deriblandt nøglefri adgang og start, bakkamera, 
							parkeringsassistent, automatisk nødbremse fra 5 til 
							85 km/t, grip control, statisk kurvelys og mirror 
							screen funktioner. 
 
							
							 
 
							Dertil kommer mange 
							designmæssige variationsmuligheder som gør det 
							muligt at individualisere bilen. Plus spektret af 
							motorer, som kendes fra andre PSA biler og også den 
							tidligere model. Ved de første internationale 
							prøvekørsler koncentrerede vi os om udgaven med 
							3-cylindret 110 hestes turbobenzinmotor. Det mest 
							påfaldende var, at dæmpningen af vibrationer var så 
							effektiv, at man kun på lyden kunne identificere 
							maskineriet (det fornemmes også i videoen her på 
							siden – skru gerne ekstra meget op for lyden). Men 
							faktisk kører den nye C4 Cactus så godt, at den 
							sagtens kan klare større effekt. Den er vel ikke for 
							ingenting udsprunget af en rallybil. 
 
							
							 |