PSA koncernen er
vokset. Med købet af Opel i 2017 er behovet for at
adskille de enkelte bilmærker og bilmodeller blevet
større og hvad Citroën angår, er strategien klar:
Citroën skal være den komfortable løsning i bred
forstand. Den nye Citroën C4 Cactus er helt i
overensstemmelse med den strategi. Ingen af
konkurrenterne kan populært sagt stikke den nye
Cactus på komfort.
Det gælder komfort
på alle niveauer og er egentlig ikke noget ukendt
for det navnkundige franske bilmærke, som allerede
for et halvt århundrede år siden var kendt for sin
unikke tilgang til luksuøs transport. Udfordringen
har været, at forene køredynamik med kørekomfort,
hvor det hen ad vejen ofte har været førstnævnte,
der er blevet prioriteret.
Køredynamik er ikke
tilsidesat, men takket være nye tekniske løsninger,
er det blevet muligt at forene de to vigtige
parametre. De har i øvrigt udløst i nabolaget af 20
patenter, og er i praksis er udviklet i tæt
samarbejde med Citroëns motorsportsteam, der står
bag indsatsen i rally verdensmesterskabet (World
Rally Championship).
Vejbumpsprøven
Den nye Citroën C4
Cactus blev præsenteret for første gang i oktober
sidste år (læs
om verdenspremieren på den nye Citroën C4 Cactus hér
>>>) og nu er man nået så langt, at der var
mulighed for regulære testkørsler. De fandt sted på
snoede og til, tider også temmelig ujævne landeveje
i Provence, nordøst for Marseille i Sydfrankrig. Det
er et område, hvor småbyerne byder på
hastighedssænkende vejbump i rå mængder. Velvalgt,
for det gav især mulighed for at afprøve den nye
affjedring under meget varierede forhold (se videoen
her på siden).
Og
førstehåndsindtrykket var næsten overvældende.
Overalt var affjedringen i stand til at parere
underlagets udfordringer og affjedringskomforten
viste sig at være ligeså stor, som teknikkerne havde
stillet i udsigt. Vel at mærke uden at hurtig
kurvekørsel var en umulighed. Man har ikke skabt en
racerbil ud af C4 Cactus, men den er på ingen måde
kedelig at køre.
Sæderne sætter
prikken over i’et
Oven i det kommer
den brede definition af begrebet komfort. De
ujævnheder, som måtte have fundet vej op gennem
hjulophængene, bliver opfanget af en udbygget
sædepolstring. 15 mm mere stødabsorberende skum er
benyttet og det har den enestående effekt, at det
ikke trykkes fladt eller giver en blød fornemmelse.
Man kan mene, hvad
man vil om den næsten kvadratiske siddeflade, i
vores optik er den mere en design gimmick end
funktionelt indlysende. Men det skal der vel også
være plads til. De designmæssige ændringer var vi
inde på ifm. præsentationen i oktober, og kan nu
konstatere, at ude i det virkelige liv fungerer de
også. Den redesignede udgave er ikke så
karakteristisk som forgængeren, men det var jo også
noget af det, man ville. 270.000 eksemplarer blev
der solgt af den hidtidige, som blev introduceret
for godt tre år siden og det var mindre end man
havde håbet på. Det var ikke dårlige tal, men de kan
blive bedre, mener man hos Citroën.
Komfort er
nøgleordet
Komfort er
nøgleordet og det inkluderer også en kraftig
reduktion af støjniveauet, som er ret unikt i
klassen (prismæssigt lander man næppe meget
forskelligt fra den eksisterende model, hvor
indstigningsudgaven koster 150.000 kroner). Der er
benyttet lyddæmpende forrude og instrumentpanelet,
som visuelt ikke er nævneværdigt forskelligt fra
forgængerens, er også blevet lydisoleret. Dertil
kommer ekstra lydisolering under gulvet, tykkere
side- og bagrudeglas, og mere effektive samlinger.
Alligevel har man
kunnet fastholde en egenvægt, der er i nabolaget af
150 kg lavere end de konkurrenter, Citroën selv
sammenligner C4 Cactus med. Det er biler som Ford
Fiesta, Toyota Yaris og Mazda3.
Funktionel
komfort
Det høje komfort
niveau opleves også funktionelt. Bilen er generelt
let at gå til, bagagerummet er på små 360 liter –
pænt i en 3,17 meter lang bil – kabinepladsen er
glimrende og handskerummet, hvor man lægger ting ned
ovenfra, er både rummeligt og overskueligt. En række
hjælpemidler er en option, afhængig af version,
deriblandt nøglefri adgang og start, bakkamera,
parkeringsassistent, automatisk nødbremse fra 5 til
85 km/t, grip control, statisk kurvelys og mirror
screen funktioner.
Dertil kommer mange
designmæssige variationsmuligheder som gør det
muligt at individualisere bilen. Plus spektret af
motorer, som kendes fra andre PSA biler og også den
tidligere model. Ved de første internationale
prøvekørsler koncentrerede vi os om udgaven med
3-cylindret 110 hestes turbobenzinmotor. Det mest
påfaldende var, at dæmpningen af vibrationer var så
effektiv, at man kun på lyden kunne identificere
maskineriet (det fornemmes også i videoen her på
siden – skru gerne ekstra meget op for lyden). Men
faktisk kører den nye C4 Cactus så godt, at den
sagtens kan klare større effekt. Den er vel ikke for
ingenting udsprunget af en rallybil.
|