7. maj
2017
Sportsvognsracing: Flotte danske resultater
Jan
Magnussen kørte lørdag en flot løbssejr hjem i den
amerikanske IMSA mesterskabsserie. Jan Magnussen
delte sin Corvette C7.R racer med Antonio Garcia og
de to fik ikke bare sejren i GTLM klassen men
overtog ved samme lejlighed føringen i det prestige
fyldte mesterskab. Løbet fandt sted på Circuit of
the America racerbanen i Austin og Jan Magnussen var
ikke den eneste dansker med et flot resultat, også
Christina Nielsen nåede en podieplacering, dog ikke
i samme klasse, idet hun sammen med Alessandro
Balzan tog 2. pladsen i GTD klassen.
Jan
Magnussen vandt i Austin
Le
Mans racing: Toyota sejr i Belgien
Toyota er
kommet stærkt i gang med dette års World Endurance
Championship, langdistance verdensmesterskabet for
racersportsvogne. Forleden vandt Toyota teamet 1.
afdeling af mesterskabet på Silverstone i
Storbritannien og lørdag eftermiddag tog de også
sejren i 2. VM-afdeling, som fandt sted på den
legendariske Spa-Francorchamps racerbane i
Ardennerne i Belgien. Sejren var oven i købet en 1-2
triumf, da teamet besatte begge de første
løbsplaceringer. Det er for teamet en stærk indgang
til den næste store udfordring: 24 timers Le Mans d.
17.-18. juni. Det var Sebastien Buemi, Anthony
Davidson og Kazuki Nakajima, der kørte den vindende
TS050 HYBRID racer med startnummer 8. Buemis næste
udfordring er dog ikke Le Mans. Forinden skal han
køre Formel E i både Monaco, Paris og Berlin.
Toyota
har fået en suveræn start på VM med sejre i begge de
to første løb foran Porsche. Nu gælder det Le Mans.
ERC:
Lukyanuk vinder på Gran Carnaria
Det blev
den russiske kører, Alexey Lukyanuk i Ford Fiesta
R5, der tog sejren i årets 2. afdeling af rally EM,
European Rally Championship. Rallyet fandt sted på
Gran Canaria og det var anden gang, den
temperamentsfulde russer kom øverst på skammelen på
den spanske Atlanterhavsø. Nr. 2 blev endnu en Ford
Fiesta, kørt af den regerende og dobbelte
Europamester, polakken Kajetan Kajetanowicz, alt
imens portugiseren Bruno Magalhaes i Skoda Fabia R5
blev nr. 3. Magalhaes vandt årets første EM-rally,
som fandt sted på Azorerne og han fører da også
fortsat kampen om Europamesterskabet.
Alexey
Lukyanuk, Ford Fiesta R5.
5. maj
2017
Formel E i Monaco d. 13. maj
Lørdag d. 13. maj køres der Formel E i Monaco. TV
udsendelsestiderne ser sådan ud:
Lørdag d. 13. maj:
11:45-13:10: Kvalifikation LIVE på DPlay
15:30-17:15: Race LIVE på DPlay
01:00-02:30: Race genudsendelse på Eurosport 2
Mandag d. 15. maj:
23:25-00:30: Race genudsendelse på Eurosport 2
Onsdag d. 17. maj:
19:00-20:00: Sammendrag på Eurosport 1
Sebastien Buemi og Renault fører fortsat Formel E
mesterskabet inden Monaco ePrix, men få points
skiller Buemi fra Audis Lucas di Grassi.
17.
april 2017
WEC/Le Mans racing: Toyota sejr på Silverstone
Der er lagt op til et ultra spændende 24-timers Le
Mans i år. Det klassiske franske motorløb finder
sted i weekenden d. 17.-18. juni og efter søndagens
første afdeling af langdistance-VM for
racersportsvogne, World Endurance Championship,
hvori Le Mans indgår er der al mulig grund til at
tro, at sidste års dyst mellem Toyota og Porsche vil
fortsætte. På Silverstone, hvor løbet var på 6
timer, sejrede Toyota knebent – blot 6,2 sekunder
adskilte den vindende hybridracer med
modelbetegnelsen TS050 HYBRID med Formel E mesteren,
Sebastien Buemi, samt Anthony Davidson og Kazuka
Nakajima på skift i cockpittet. Porsche på 2.
pladsen blev kørt af Bernhard/Bamber/Hartley.
Reglementet er i år ændret for de hidtil langsommere
LMP2 racere, så de kommer meget tæt på LMP1 bilerne.
I Le Mans vil forskellen i omgangstiderne være få
sekunder. I Le Mans og i LMP1 deltager bl.a.
danskeren David Heinemeier Hansson i en Vaillante
Rebellion (han var også med på Silverstone, men
havde problemer undervejs, og sluttede siden på 9.
pladsen). Også Marco Sørensen og Nicki Thiim i Aston
Martin og Michael Christensen i Porsche deltager i
Le Mans i LMGTE Pro klassen. Begge hold havde ikke
et super løb på Silverstone at skrive hjem om, men
de har fortsat vinderchancer i Le Mans. På
Silverstone sejrede en Oreca i LMP2, Ford tog sejren
i LMGTE Pro og en Ferrari kom først i mål i LMGTE Am
klassen.
9.
april 2017
WRC:
Hyundai vinder på Corsica
Det var
Hyundai køreren, Thierry Neuville, der var hurtigst
gennem svingene på den franske ø, Corsica, da 4.
afdeling af Rally-VM fandt sted i denne weekend.
Dermed var fik Hyundai årets første sejr og
understregede forventningerne til denne sæson: at
det ville blive tæt og spændende, året igennem.
Ford's Sebastien Ogier, der tog 2. pladsen alt imens
endnu en Hyundai kører, Daniel Sordo kom i mål som
nr. 3. Bedste Toyota sluttede på 4. pladsen med
Jari-Matti Latvala bag rattet. I den samledes
stilling fører Ford foran Hyundai og Toyota med
Citroën på 4. pladsen. I kørernes VM er den
regerende verdensmestester, Ogier på 1. pladsen
foran Latvala og Neuville. Næste afdeling finder
sted i Argentina sidst i april.
Formel 1 i
Kina: Hamilton vinder - MAG 8'er
Allerede
i sit andet Grand Prix for Haas teamet lykkedes det
Kevin Magnussen at score points. I søndagens
kinesiske Grand Prix kørte danskeren ind på en god
8. plads, endda foran alle sine "historiske rivaler"
hos McLaren og Renault, såvel som teamkollegaen
Romain Grosjean, der blev nr. 11. Løbet blev vundet
af Lewis Hamilton i Mercedes med et forspring på 6,3
sekunder til Sebastian Vettel i Ferrari. Det betyder
at de to nu deler førstepladsen i Formel 1
verdensmesterskabet. Magnussens 4 points giver ham
en position som nr. 10 i den samlede stilling.
2.
april 2017
Formel
E i Mexico: Kaos og overraskende sejr
Lørdagens
4. afdeling af FIA Formel E mesterskabet var på det
nærmeste kaos fra start til mål. Ja selv inden
starten var tingene ikke som de plejer. Løbet fandt
sted i Mexico City og banen var indrettet som en del
af Formel 1 Grand Prix banen. Ingen problemer
i det - det var deltagerne, der stod for det
kaotiske. Ikke mindst den omstændighed, at Audis
Daniel Abt måtte starte bagest, pga. for lavt
dæktryk under kvalifikationskørslerne samt en svagt
kørende Lucas di Grassi og dito blandt rivalerne hos
Renault lagde op til et usædvanligt løb. Oliver
Turvey havde sat sin NextEV racer i poleposition -
ja egentlig var det Abt, men... og siden var der
kollision på kollission undervejs. Turveys bil gik i
stå, og flere faser med safetycar komprimerede
feltet og gav Lucas di Grassi, der ellers var en af
de kørere, der havde bragt sig i uføre tidligt i
løbet, mulighed for at "pitte" næsten uden tidstab,
han skiftede til Bil 2 og formåede at spare så meget
på strømmen, at han kunne køre først over
målstregen. Den mesterskabs førende Sebastien Buemi
(Renault) kom pointsløs fra Mexico, han fører
fortsat mesterskabet men hans forspring er reduceret
til 5 points.
Lucas di
Grassi blev diskvalificeret i Mexico i fjor. I år
tog han sejren.
Flere korte nyheder >>> |