26.
marts 2017
Formel
1 i Australien: Vettel vinder MAG udgår
Den
4-dobbelte Formel 1 verdensmester, Ferrari køreren
Sebastian Vettel fa Tyskland, kunne ikk ønske sig en
bedre start på årets Formel 1 sæson, der samtidig er
premiere for et helt nyt reglement. Vettel kørte et
perfekt løb med perfekt strategi, og selvom
Mercedes' Lewis Hamilton førte løbets første
halvdel, var det over målstregen Vettel, der var
først af de to. Efter Hamilton fulgte teamkollegaen
Valtteri Bottas. Omvendt var det for Kevin Magnussen
bestemt ikke den debut, han kunne have drømt om. På
en bane, hvor han for tre år siden debuterede i
Formel 1 med en 2. plads, måtte han denne gang i sin
debut for Haas teamet nøjes med at starte fra 17.
pladsen og udgå af løbet 11 omgange fra mål. Under
kvalifikationskørslerne kørte danskeren af banen og
det samme gentog sig i løbet, hvor han efter et par
sving understyrede sin Haas-Ferrari ind i siden på
svenskeren Marcus Ericssons Sauber-Ferrari. Det
tvang ham i pit og siden udgik han med skade på
hjulophænget, forårsaget af sammenstødet. Danskerens
team-kollega Romain Grosjean startede fra 6. pladsen
og udgik med tekniske problemer efter 15 omgange.
Vettel
vandt i Australien foran Hamilton og Bottas.
Kevin
Magnussen udgik i Melbourne.
19.
marts 2017
Sebring: Jan Magnussens femte sejr
Det meget
hårde 12-timers løb på den amerikanske racerbane ved
byen Sebring i Florida hører til den trio af
langdistance racerløb for sportsvogne, enhver
racerkører ønsker at vinde (de to andre er 24-timers
løbene i Le Mans og på Daytona). Nu har Jan
Magnussen gjort det for femte gang. Søndag morgen,
dansk tid, kørte han sammen med Antonia Garcia og
Mike Rockenfeller holdets Chevrolet Corvette C.7R
til sejr i GTLM klassen (samme reglement som LMGTE
Pro i Le Mans og WEC), trods hård konkurrence fra
Fords ellers så sejrrige GT racerbiler. Resultatet
rakte til en samlet 7. plads i løbet, som blev
vundet af en Cadillac GDI prototype kørt af Ricky
Taylor, Jordan Taylor og Alexander Lynn. I klassen
for de mindre kraftfulde GT3 racerbiler, den
såkaldte GTD (D=Daytona), blev det til endnu en
podieplacering til Christina Nielsen. Sammen med
Alessandro Balzan og Mateo Cressoni kørte de holdets
Ferrari 488 GT3 i mål som nr. 2 - det rakte til en
samlet 17. plads.
Fra
ventre: Rockenfeller, Garcia og Magnussen øverst på
podiet i GTLM klassen ved årets 12-timers løb på
Sebring.
12.
marts 2017
WRC: 3
rallies, 3 sejrherrer. Nu Citroën
Nyt
reglement, et skifte i toppen og nu har Rally-VM -
World Rallye Championship - fået præcis den vind i
sejlene, man havde håbet på. Efter at Ford sejrede i
Monte Carlo og Toyota vandt Swedish Rallye var det i
weekenden Citroëns tur. Bag rattet i den nye Citroën
C3 formåede den britiske kører, Kris Meeke, at vinde
3. afdeling af årets verdensmesterskab, det
mexikanske rally. Meeke dominerede rallyet, men
sejrsmarginen var beskedne 13,8 sekunder efter at
Citroën var en tur af sporet, blot 750 meter fra
målstregen på den afsluttende hastighedsprøve. Meeke
havnede på en tilskuer parkeringsplads, fandt dog
hurtigt et hul i hegnet og var tilbage igen tids nok
til at sejren kom i hus. Den regerende
verdensmester, Sebastien Ogier, kørte sin Ford
Fiesta i mål på 2. pladsen mens Hyundais Thierry
Neuville blev nr. 3. Bedste Toyota Yaris sluttede på
6. pladsen. Sammenlagt fører Ogier foran Jari-Matti
Latvala (Toyota).
Kris Meek
(Citroën C3) vandt i Mexico.
8.
marts 2017
Le
Mans: David Heinemeier Hansson i LMP2
Den
amerikansk bosiddende danske racerkører, David
Heinemeier Hansson, er i årets 24-timers Le Mans
tilbage hvor han begyndte, nemlig i LMP2 klassen.
Siden debuten for 5 år siden har den sympatiske
dansker, der praktiserer sit racertalent ved hjælp
af en formue indtjent gennem sin succesrige
amerikanske IT-virksomhed, har efter nogle år i
GT-kategorierne indgået aftale med Rebellion teamet,
der skifter fra LMP1 til LMP2. "Jeg glæder mig meget
til igen at køre en prototype," fortalte David i
forbindelse med det store motorshow i Genève, hvor
LMP2 projektet blev offentliggjort. "LMP2 bilerne er
i kraft af et nyt reglement i år blevet næsten
ligeså hurtige som LMP1 prototyperne, faktisk er det
kun et par sekunder, der simuleret adskiller os fra
Porsche og Toyota hybridracerbilerne. Det bliver
meget, meget spændende." I praksis er LMP1 bilerne
måske nok de hurtigste på en ideel baneomgang, men
der skal ikke mange problemer til undervejs i løbet,
før vi vil kunne opleve en LMP2 racer på
præmieskammelen i generalklassementet.
David
Heinemeier Hansson besøgte Genève Motor Show og
poserer her ved Rebellions sidste-års bil. Dengang
deltog teamet i LMP1.
Flere korte nyheder >>> |