- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: SEAT Leon ST Style 1,2 TSI DSG 110 hk


Elegance og automatik til superpris


af Søren Clauding - maj 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Man behøver kun at betale 196.400 kroner for al den plads, en SEAT Leon ST byder på. Men lægger man 60.000 kroner oveni, får man rigtig meget mere bil for pengene. Foruden det mere omfattende Style udstyr, hører også det fine DSG gear med i pakken og oplevelsen bliver dermed lig den elegance, der kendetegner enhver SEAT.

 

Man kan for den sags skyld også sammenligne den anden vej, til den 1,4-liters TSI-udgave med ACT, som vi prøvekørte sidste vinter (læs prøvekørslen af SEAT Leon ST 1,4 TSI ACT hér >>>). Den kostede dengang 293.400 kroner og er godt hjulpet af afgiftsreduktionen ved nytårstid reduceret til 260.400 kroner. Den store forskel på de to varianter er naturligvis motoren, men ikke mindst den automatiske gearkasse – i ACT’eren skulle vi skifte manuelt.

 

Vinder på prisen

Og hvis man vil, kan man også sammenligne med søstermodellen fra VW med Golf-navnet på bagkappen, og selvom motorerne i det konkrete tilfælde ikke kan sammenlignes – fordi 110-hestes 1,2 liters TSI benzinmotoren i den her prøvekørte bil ikke findes i Golf modelprogrammet – er SEAT Leon ST den prismæssige vinder.



Udover, at den er den billigste Leon ST variant med DSG gear (man anvender ikke længere konventionelt automatgear) netop er denne variant, er harmonien også på plads. 110 hestekræfter er tilstrækkeligt til, at man har fuld udnyttelse af dobbeltkoblingsgearets fordele.

 

Kraft-bredde

Det beror bl.a. på, at de to hovedtal for motoren mere eller mindre tager over hvor det andet giver op. Drejningsmomentet topper ved 175 Nm, og det gør det allerede ved 1400 motoromdrejninger/minut, altså lige over tomgangsfart. Det giver et ubeskriveligt bundtræk. Men momentet holder samme niveau helt op til 4000 omdr./min., og først derefter går momentkurven nedad.



Omvendt stiger effektkurven som altid i en bilmotor med omdrejningstallet. Effekten når sit maksimum ved 4600 omdr./min – men effekten holdes på samme niveau helt op til 5600 omdr./min og peaker altså ikke i et enkelt omdrejningstal, som benzinmotorer ellers har for vane.

 

Flotte præstationer

I praksis oplever man det store bundtræk, det konstante træk opad i fart og en meget høj grad af smidighed ved ethvert omdrejningstal. Det kan direkte aflæses i fartpræstationerne. Selvom en SEAT ST med sine 4,54 meters længde er en regulær mellemklassebil, kan den med den fine motor – som i øvrigt er 4-cylindret og stort set vibrationsfri og meget støjsvag – nå 100 km/t på 10,1 sekunder og topfarten er næsten 200 km/t.


Det officielle tal for benzinøkonomien siger 20,4 km/l. Da billedet blev taget efter 110 kilometers kørsel havde vi kørt 16,9 km/l og det tal arbejdede sig siden opad og endte på tæt ved 18 km/l inkl. en del motorvejskørsel - altså et tal i praksis, som er ret fint.


DSG-gearet håndterer det store kraftoverskud perfekt, om end man stadig har den sædvanlige tøven ved nedgearing, og gør det også muligt at hægte 1500 kg på trækkrogen. En SEAT Leon ST har elektronisk spærredifferentiale, dvs. det er ABS-bremsesystemet, der dikteret af ESP-computerne, bremser hjul, der måtte give sig til at spinde pga. ringere vejgreb (og dermed kaste kræfterne nytteløst ud i den blå luft). Det har man især glæde af i fedtet føre.

 

Style udstyret

Style udstyret inkluderer 16” letmetalfælge – og heldigvis er de ikke større, for det ville give en efter vores opfattelse lidt for kontant føling af de mindre ujævnheder i kørebanen. Men i øvrigt er udstyret righoldigt: 2-zone klimaanlæg, læderrat, fartpilot, el-ruder for og bag, el-sidespejle med varme, regnsensor og en ganske elegant forkromet tagræling. Også tågeforlygter med kurvefunktion er standard – dvs. at når forlygterne er tændt, tænder lyset ved lav fart i tågelygten i den retning, man drejer.



I øvrigt var den prøvekørte bil udrustet med Fuld LED (merpris: 20.600 kroner), som på det nærmeste forvandler nat til dag, og man havde også påmonteret anhængertræk (merpris: 13.500 kroner), som vi dog ikke har afprøvet i praksis.

 

Det store regulære bagagerum på 587 liter, som kan øges til 1470 liter, når bagsæderyglænene lægges ned, er medfødt.


 

Andre SEAT prøvekørsler - find dem hér >>>


 


Model:

SEAT Leon ST Style 1,2 TSI DSG 110 hk

Listepris:

Kr. 254.400

Motor og transmission:

4 cyl. turbo-benzin 1,2 l. 110 hk/4600-5600 omdr./min. 175 Nm/1400-4000 omdr./min. 7 DSG

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

10,1 sek./ 194 km/t/ 20,4 km/l /112 g/km

Længde:

4,54 m

Bagagerum:

587-1470 liter

Diverse:

ABS. EBD og EBA. ESP. HDC. CBC. Hillholder. 16” letmetalfælge. Tågeforlygter med statisk kurvelys. 7 airbags. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Regnsensor. Bluetooth. Isofix.


Link til importøren


 

 

 

 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt