Man behøver kun at betale 196.400 kroner for al den
plads, en SEAT Leon ST byder på. Men lægger man
60.000 kroner oveni, får man rigtig meget mere bil
for pengene. Foruden det mere omfattende Style
udstyr, hører også det fine DSG gear med i pakken og
oplevelsen bliver dermed lig den elegance, der
kendetegner enhver SEAT.
Man kan for den sags skyld også sammenligne den
anden vej, til den 1,4-liters TSI-udgave med ACT,
som vi prøvekørte sidste vinter (læs
prøvekørslen af SEAT Leon ST 1,4 TSI ACT hér >>>).
Den kostede dengang 293.400 kroner og er godt
hjulpet af afgiftsreduktionen ved nytårstid
reduceret til 260.400 kroner. Den store forskel på
de to varianter er naturligvis motoren, men ikke
mindst den automatiske gearkasse – i ACT’eren skulle
vi skifte manuelt.
Vinder på prisen
Og hvis man vil, kan man også sammenligne med
søstermodellen fra VW med Golf-navnet på bagkappen,
og selvom motorerne i det konkrete tilfælde ikke kan
sammenlignes – fordi 110-hestes 1,2 liters TSI
benzinmotoren i den her prøvekørte bil ikke findes i
Golf modelprogrammet – er SEAT Leon ST den
prismæssige vinder.
Udover, at den er den billigste Leon ST variant med
DSG gear (man anvender ikke længere konventionelt
automatgear) netop er denne variant, er harmonien
også på plads. 110 hestekræfter er tilstrækkeligt
til, at man har fuld udnyttelse af
dobbeltkoblingsgearets fordele.
Kraft-bredde
Det beror bl.a. på, at de to hovedtal for motoren
mere eller mindre tager over hvor det andet giver
op. Drejningsmomentet topper ved 175 Nm, og det gør
det allerede ved 1400 motoromdrejninger/minut, altså
lige over tomgangsfart. Det giver et ubeskriveligt
bundtræk. Men momentet holder samme niveau helt op
til 4000 omdr./min., og først derefter går
momentkurven nedad.
Omvendt stiger effektkurven som altid i en bilmotor
med omdrejningstallet. Effekten når sit maksimum ved
4600 omdr./min – men effekten holdes på samme niveau
helt op til 5600 omdr./min og peaker altså ikke i et
enkelt omdrejningstal, som benzinmotorer ellers har
for vane.
Flotte præstationer
I praksis oplever man det store bundtræk, det
konstante træk opad i fart og en meget høj grad af
smidighed ved ethvert omdrejningstal. Det kan
direkte aflæses i fartpræstationerne. Selvom en SEAT
ST med sine 4,54 meters længde er en regulær
mellemklassebil, kan den med den fine motor – som i
øvrigt er 4-cylindret og stort set vibrationsfri og
meget støjsvag – nå 100 km/t på 10,1 sekunder og
topfarten er næsten 200 km/t.
Det officielle tal for benzinøkonomien siger 20,4
km/l. Da billedet blev taget efter 110 kilometers
kørsel havde vi kørt 16,9 km/l og det tal arbejdede
sig siden opad og endte på tæt ved 18 km/l inkl. en
del motorvejskørsel - altså et tal i praksis, som er
ret fint.
DSG-gearet håndterer det store kraftoverskud
perfekt, om end man stadig har den sædvanlige tøven
ved nedgearing, og gør det også muligt at hægte 1500
kg på trækkrogen. En SEAT Leon ST har elektronisk
spærredifferentiale, dvs. det er ABS-bremsesystemet,
der dikteret af ESP-computerne, bremser hjul, der
måtte give sig til at spinde pga. ringere vejgreb
(og dermed kaste kræfterne nytteløst ud i den blå
luft). Det har man især glæde af i fedtet føre.
Style udstyret
Style udstyret inkluderer 16” letmetalfælge – og
heldigvis er de ikke større, for det ville give en
efter vores opfattelse lidt for kontant føling af de
mindre ujævnheder i kørebanen. Men i øvrigt er
udstyret righoldigt: 2-zone klimaanlæg, læderrat,
fartpilot, el-ruder for og bag, el-sidespejle med
varme, regnsensor og en ganske elegant forkromet
tagræling. Også tågeforlygter med kurvefunktion er
standard – dvs. at når forlygterne er tændt, tænder
lyset ved lav fart i tågelygten i den retning, man
drejer.
I øvrigt var den prøvekørte bil udrustet med Fuld
LED (merpris: 20.600 kroner), som på det nærmeste
forvandler nat til dag, og man havde også påmonteret
anhængertræk (merpris: 13.500 kroner), som vi dog
ikke har afprøvet i praksis.
Det store regulære bagagerum på 587 liter, som kan
øges til 1470 liter, når bagsæderyglænene lægges
ned, er medfødt.
|