- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Stadig på prøvenummerplader: Den kraftigt opdaterede Peugeot 308, her i SW udgaven, har officiel Danmarkspremiere sidst i september.


First test: Peugeot 308

Premium strategi spejler tendenserne:

Kunderne vil have mere udstyr


Af Søren Clauding – 31. august 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Med introduktionen den helt nye Peugeot 5008 SUV lige om lidt, og sidst i september en kraftigt opdateret 308 model, satser Peugeot i Danmark yderligere på, at underbygge tendenserne i markedet: Kunderne vil have bedre udstyrede biler og de er øjensynlig villige til, at omsætte besparelserne på registreringsafgift i større sikkerhed og flere kørehjælpemidler.

 

”I de sidste 2-3 år har kunderne rykket sig fra typisk at købe det, vi kalder ”Niveau 2” udstyrede biler, til ”Niveau 3”, fortæller Peugeots danske informationschef, Hanne Sørensen ved præsentationen af de to nye biler herhjemme. Den tendens er blevet tydelig i forbindelse med de seneste afgiftsomlægninger, som har gjort det muligt for den samme pris, at få bedre udstyrede biler eller måske endda, størrelsesmæssigt, at rykke en klasse op.

 

Bl.a. derfor lancerer Peugeot også den nye 308 i flere kampagne versioner, der har det til fælles, at Top-varianterne (Niveau 3 – de hedder Allure Plus i Peugeot sprog) er prissat identisk med Niveau 2, kaldet ”Allure”.

 

Mere udstyr for samme penge

I praksis betyder det, at man for præcis samme pris får bakkamera, 3-D navigation, p-sensorer for og bag samt på luksussiden også et panorama glastag oven i hatten. Onde tunger kan hævde, at på den måde er det let nok at få kunderne til at vælge en bedre udstyret version. Men virkeligheden er, at man alternativt kunne have reduceret Niveau 2 bilerne i pris, men det ville næppe have været en god forretning for hverken kunder eller importør.

 

Begrænsningen er da også, at tilbuddene alene gælder versionerne med 130-hestes benzinmotor og 120 hestes dieselmotor. Foruden de to vil 308 også kunne fås med enten en 110-hestes benzinmotor, dog med Niveau 2 udstyret ”Active” eller basis udstyret ”Access”, eller en 150 hestes dieselmotor med Allure udstyr. Dertil kommer de sportslige GT-versioner med endnu flere hestekræfter, som falder lidt udenfor.

 

Det er imidlertid et interessant indspark i en tid, hvor lovgiverne diskuterer yderligere afgiftslempelser på personbiler. Man kan vælge at tolke tendensen sådan, at danskerne fortsat gerne vil betale det for en bil, som de plejer at gøre, men, når valgmuligheden er der, da vælger et højere transportniveau. Det siger meget om, hvor meget den bedst mulige transport betyder for danske bilkøbere.

 

Faceliftet Peugeot 308

Den nye 308 er et regulært facelift. Der er visuelle tilretninger af designet udvendigt og også lidt indvendigt, men man peger især på to vigtige opdateringer: En ny berøringsskærm, som har en markant hurtigere reaktionstid end den, man fandt i den hidtidige 308, og så en opdateret 1,2 liters e-THP benzinmotor. Senere på året kommer også en ny 130 hestes dieselmotor.



Benzinmotoren har bl.a. fået optimeret indsprøjtningssystemet for at opnå en endnu bedre kontrolleret forbrænding og udstødningen passerer ikke bare gennem en katalysator, men også gennem et partikelfilter, som har en filtreringseffekt på over 75 procent. En ikke uvæsentlig sideeffekt er en forbedring af benzinøkonomien på 4 procent.

 

Opfylder 2010 forureningskravene

Dieselmotoren, når den kommer, er helt ny. I forhold til den eksisterende 120 hestes 1,6 liters diesel leverer den ikke bare 10 ekstra heste, men forbedrer også brændstoføkonomien med 4-6 procent. Der er tale om en BlueHDI, hvor den AdBlue baserede SCR katalysator er flyttet helt tæt på motorblokken, hvorved dens virkningsgrad forøges.

 

For alle 308-motorers vedkommende gælder, at de imødekommer introduktionen af den skrappe Euro 6.2 norm, tre år inden normen træder i kraft. Også det er et vigtigt indspark i den aktuelle debat, hvor ikke mindst dieselmotorer står for skud. Eksempelvis overholder den nye 130 hestes dieselmotor de NOx emissionskrav, der indføres i 2020.

 

Vi har tidligere præsenteret den nye 5008 SUV i forbindelse med de første internationale prøvekørsler.

Der kan læses mere om den nye Peugeot 5008 hér >>>.


Den helt nye Peugeot 5008 SUV introduceres i Danmark i weekenden d. 9.-10. september.


Link til importøren

Andre Peugeot prøvekørsler - find dem hér >>>

 

Læs også:

Den helt nye Peugeot 5008 SUV >>>


DVi prøvekørte den nye Peugeot 5008 allerede i marts måned. Nu er den også i Danmark.Tag med på køreturen i det rå portugisiske terræn og oplev den nye Peugeot "onboard". Videoen kan ses i Fuld HD.


Fronten på den nye Peugeot 308 er ændret væsentligt. Se vores seneste prøvekørsel af den hidtidige 308 hér >>>


Sådan kører den nye 308:

Vi vender tilbage med en prøvekørsel af den nye 308 senere, men havde lejlighed til en kortere prøvetur og må ikke overraskende konstatere, at køreegenskaberne i det store hele er identiske med forgængerens. Der anvendes dog formentlig en nyere støddæmper teknologi - hvilket vi ikke endnu har kunnet få bekræftet.



Priser

På grund af de forventede ændrede afgiftsregler i forbindelse med den aktuelle finanslovsdebat skal vi nøjes med her at fastslå, at listeprisen lige nu for den allerbilligste af de nye Peugeot 308 er 220.000 kroner og den billigste 5008 er prissat til 310.000 kroner.


Den nye 5008 - nu på danske nummerplader.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt