Med introduktionen den helt nye Peugeot 5008 SUV
lige om lidt, og sidst i september en kraftigt
opdateret 308 model, satser Peugeot i Danmark
yderligere på, at underbygge tendenserne i markedet:
Kunderne vil have bedre udstyrede biler og de er
øjensynlig villige til, at omsætte besparelserne på
registreringsafgift i større sikkerhed og flere
kørehjælpemidler.
”I de sidste 2-3 år har kunderne rykket sig fra
typisk at købe det, vi kalder ”Niveau 2” udstyrede
biler, til ”Niveau 3”, fortæller Peugeots danske
informationschef, Hanne Sørensen ved præsentationen
af de to nye biler herhjemme. Den tendens er blevet
tydelig i forbindelse med de seneste
afgiftsomlægninger, som har gjort det muligt for den
samme pris, at få bedre udstyrede biler eller måske
endda, størrelsesmæssigt, at rykke en klasse op.
Bl.a. derfor lancerer Peugeot også den nye 308 i
flere kampagne versioner, der har det til fælles, at
Top-varianterne (Niveau 3 – de hedder Allure Plus i
Peugeot sprog) er prissat identisk med Niveau 2,
kaldet ”Allure”.
Mere udstyr for samme penge
I praksis betyder det, at man for præcis samme pris
får bakkamera, 3-D navigation, p-sensorer for og bag
samt på luksussiden også et panorama glastag oven i
hatten. Onde tunger kan hævde, at på den måde er det
let nok at få kunderne til at vælge en bedre
udstyret version. Men virkeligheden er, at man
alternativt kunne have reduceret Niveau 2 bilerne i
pris, men det ville næppe have været en god
forretning for hverken kunder eller importør.
Begrænsningen er da også, at tilbuddene alene gælder
versionerne med 130-hestes benzinmotor og 120 hestes
dieselmotor. Foruden de to vil 308 også kunne fås
med enten en 110-hestes benzinmotor, dog med Niveau
2 udstyret ”Active” eller basis udstyret ”Access”,
eller en 150 hestes dieselmotor med Allure udstyr.
Dertil kommer de sportslige GT-versioner med endnu
flere hestekræfter, som falder lidt udenfor.
Det er imidlertid et interessant indspark i en tid,
hvor lovgiverne diskuterer yderligere
afgiftslempelser på personbiler. Man kan vælge at
tolke tendensen sådan, at danskerne fortsat gerne
vil betale det for en bil, som de plejer at gøre,
men, når valgmuligheden er der, da vælger et højere
transportniveau. Det siger meget om, hvor meget den
bedst mulige transport betyder for danske bilkøbere.
Faceliftet Peugeot 308
Den nye 308 er et regulært facelift. Der er visuelle
tilretninger af designet udvendigt og også lidt
indvendigt, men man peger især på to vigtige
opdateringer: En ny berøringsskærm, som har en
markant hurtigere reaktionstid end den, man fandt i
den hidtidige 308, og så en opdateret 1,2 liters
e-THP benzinmotor. Senere på året kommer også en ny
130 hestes dieselmotor.
Benzinmotoren har bl.a. fået optimeret
indsprøjtningssystemet for at opnå en endnu bedre
kontrolleret forbrænding og udstødningen passerer
ikke bare gennem en katalysator, men også gennem et
partikelfilter, som har en filtreringseffekt på over
75 procent. En ikke uvæsentlig sideeffekt er en
forbedring af benzinøkonomien på 4 procent.
Opfylder 2010 forureningskravene
Dieselmotoren, når den kommer, er helt ny. I forhold
til den eksisterende 120 hestes 1,6 liters diesel
leverer den ikke bare 10 ekstra heste, men forbedrer
også brændstoføkonomien med 4-6 procent. Der er tale
om en BlueHDI, hvor den AdBlue baserede SCR
katalysator er flyttet helt tæt på motorblokken,
hvorved dens virkningsgrad forøges.
For alle 308-motorers vedkommende gælder, at de
imødekommer introduktionen af den skrappe Euro 6.2
norm, tre år inden normen træder i kraft. Også det
er et vigtigt indspark i den aktuelle debat, hvor
ikke mindst dieselmotorer står for skud. Eksempelvis
overholder den nye 130 hestes dieselmotor de NOx
emissionskrav, der indføres i 2020.
Vi har tidligere præsenteret den nye 5008 SUV i
forbindelse med de første internationale
prøvekørsler.
Der kan læses mere om den nye Peugeot 5008 hér >>>.
Den helt nye Peugeot 5008 SUV introduceres i Danmark
i weekenden d. 9.-10. september.
Link til importøren |