Med den nye Peugeot 5008 sætter den franske
bilfabrik dagsorden for 7-sædede mellemklasse SUV’er.
Det er ikke uden betydning, for SUV’er udgør 25
procent af personbilssalget i Europa og hos Peugeot
har man også en forventning til, at en rummelig og
alsidig SUV som 5008 vil overtage en stor del af de
kunder, der hidtil har anskaffet en stor traditionel
personbil.
Det vil den sagtens kunne gøre, for moderne
menneskers aktive livsstil har brug for en sådan
bil. Den har unikke pladsforhold og en gennemtænkt
funktionalitet – og så har den glimrende
køreegenskaber, som de første internationale
prøvekørsler på motorveje såvel som snoede bjergveje
og grusveje syd for Lissabon i Portugal gav et
udmærket billede af.
Kunststykke
Det er faktisk lidt af et kunststykke, Peugeot har
begået. Allerede med lillebror ”3008” dokumenterede
man, at den nye tekniske EMP2 platform, der
definerer undervognens opbygning, gav grundlag for
meget fine køreegenskaber. Det gjaldt såvel styring
som affjedringskomfort. Men 5008 er en noget større
bil. Akselafstanden er 16,5 cm længere end i 3008 og
udvendigt er den ikke mindre end 19 cm længere.
Også i forhold til forgængeren – selvom man egentlig
ikke kan sammenligne de to meget forskellige
biltyper, hvis eneste lighed er navnet og antallet
af sæder – er den nye 5008 både 11 cm længere og
bredere.
Frihøjden generer ikke
Men det mest bemærkelsesværdige er, at den store
frihøjde på 23,6 cm (halvanden cm højere end den i
forvejen temmelig høje 3008), som jo helt automatisk
skyder tyngdepunktet opad, ikke generer bilens
køreegenskaber på plan vej. Faktisk er den stabil,
ikke nævneværdigt sidevindsfølsom (men det blæste
dog heller ikke så meget, som man iblandt kan opleve
på kanten af Atlanterhavet) og meget sporsikker.
Affjedringen er tilstrækkelig fast til, at
stabiliteten kan fastholdes også ved hurtig kørsel
(vigtigt for en bil, der inviterer til langtur) og
tilstrækkelig tilgivende til, at kørslen ikke bliver
ukomfortabel. Desuden er støjniveauet meget lavt – i
hvert fald i den 165-hestes benzin version med EAT6
automatgearet, som vi havde mulighed for at prøve.
Udvendigt ser 5008 ud som biler af den slags skal nu
om dage med fine designmæssige finesser, hvor mange
er lånt hos 3008. Men indvendigt er det som om, der
åbner sig en helt ny verden – præcis som også det
opleves i 3008 (og den visuelle oplevelse er da ikke
stor).
Top-moderne kabine
Cockpittet er topmoderne, en hensigtsmæssig
kombination af skærmfunktioner og knapfunktioner
(via elegante ”pianotangenter” i midterkonsollen),
med mange fralægningspladser – kun er handskerummet
ikke overvældende stort.
Men bagtil: Wow! 5 bagsæder, alle er individuelle,
de tre midterste sæder er lige store, de er
komfortable, kan skydes frem og tilbage, med fem
positioner for ryglænenes hældning og der er
fremragende benplads.
Passagerstørrelse med måde
De to bageste sæder kan som de tre midterste lægges
ned i vandret position og giver dermed en hel plan
læsseflade. Det hele kan gøres sæde for sæde og der
er også ved de bageste siddepladser forbavsende
meget benplads, om end det ikke er en bil – trods
alt – for syv velvoksne skandinaver på mere end 1,80
meters højde.
Og så kan de to bageste sæder helt afmonteres. Det
foregår i en håndevending og de er ligeså lette at
montere igen. De vejer blot 11 kg hver, fylder ikke
meget, fordi de kan foldes helt sammen til en næsten
kasseformet enhed, men de frigør hver især 40 liter
bagagekapacitet – hvorved den samlede kapacitet med
fem siddepladser i brug er på ikke mindre end 1060
liter.
Har man brug for, at transportere lange genstande,
kan man lægge forreste passagersædes ryglæn ned og
så kan der transportere genstande på op til 3,20
meter. De mange muligheder giver en fremragende
fleksibilitet og når det parres med den store
frihøjde, de fine køreegenskaber pakket ind i en
bil, der blot måler 4,64 meter i længden, har man en
idé om, hvilket kunststykke, Peugeot har begået.
Avancerede løsninger
Den nye Peugeot 5008 er designmæssigt udrustet som
alle andre nye Peugeot’er med det geniale i-cockpit,
hvor man ser henover et forholdsvist lille rat og
kun har ganske beskeden vandring af blikket, når man
har brug for at orientere sig om hastighed,
navigation m.m. Det er en stor sikkerhed. Selve
headup displayet er 12,3” og kan tilpasses og
personaliseres efter førerens ønsker. Skærmen i
midterkonsollen er på 8”.
Den nye 5008 kan desuden udstyres med en række
avancerede førerassistance-systemer, som Active
Safety Brake, Distance Alert, aktiv vejstribealarm,
Smart Beam Assistance, skiltegenkendelse,
adaptiv fartpilot med stopfunktion, Active blind
spot monitoring, City Park, Visio Park (360 grader)
og Advanced Grip Control med Hill Assist Descent
Control.
Motorer og udstyr
Motorprogrammet er, når 5008 lander i Danmark i
september 2017, det samme
som for den nye 3008, dvs. en 130 hestes 3-cylindret
1,2 liters turbobenzinmotor, en 165-hestes
4-cylindret 1,6 liters turbobenzin, en 120-hestes
BlueHDI dieselmotor samt en 2-liters Blue-HDI diesel
på hhv. 150 og 180 hestekræfter. Især for benzin
motorerne gælder meget fine forbrugstal.
Udstyrslisten, afhængig af variant, er omfattende og
der kan i flæng nævnes nøglefri adgang, bakkamera,
Fuld LED lygter, sortlakkeret tag, alu-pedaler,
Mirrorscreen, aktiv vejbaneassistent, klimaanlæg,
automatisk nødbremse. I øvrigt er detaljerne i de
enkelte udstyrsversioner endnu ikke fastlagt, det
samme gælder i sagens natur priserne.
|