Bemærk overskriften: Peugeot 5008 SUV.
Peugeot gjorde nemlig og både med rette og fuldt
forståeligt meget ud af, at præsentere den nye 5008
som en SUV. Hvis ikke man vidste bedre, ville man
let kunne bygge sin opfattelse af den store
velkørende rejsebil på den hidtidige 5008. Men der
er en verden til forskel. Ja, en tur rundt i verden
til forskel i hver en afkrog.
Det kunne man nemlig ikke i den hidtidige 5008. Den
var som MPV (Multi Purpose Vehicle) måske nok en
rejsebil for op til 7 personer, men den hørte til på
den slagne landevej, og den skulle helst være belagt
med god og jævn asfalt. Det behøver den nye 5008
ikke at lade sig begrænse af. Med en frihøjde på
niveau med en gennemsnitlig offroader (23,7 cm) og
glimrende køreegenskaber on- og offroad ligger
verden åben, parat til at blive udforsket også der,
hvor andre giver op.
Advanced Grip Control i stedet for 4X4
Sjovt nok vil den nye 5008 SUV ikke kunne købes med
firehjulstræk. Men da begge Peugeots sejre i
Dakar-rallyet i nyere tid (de sidste to år) er
blevet vundet med biler, hvor der kun var træk på de
to af bilernes hjul, har 4X4 ikke været et
ultimativt krav til designerne, da de skabte 5008.
Virkeligheden er da også, at selv ikke de
allerkraftigste motorer og det mest effektive
firehjulstræk kan klare sig uden et solidt tag i
underlaget. Derfor er stor frihøjde en grundliggende
forudsætning for, at kunne udleve oplevelsesferien
og bringe bilens passagerer ud, hvor de tidligere
kun kunne komme, hvis de bevæbnede sig med solide
vandresko, tilhørende -stav og en god portion
tålmodighed i rygsækken. En firehjulstrukken SUV med
for ringe frihøjde bliver hængende på toppen af
dybe, opkørte hjulspor. I Peugeots tilfælde skal der
mere til at bringe 5008’eren i uføre end de fleste
andre SUV’er.
Det går også uden
Når det så er sagt, har vi stadig til gode, at
afprøve det computersystem, Peugeot har udviklet og
kalder Advanced Grip Control, som kan bistå føreren,
når terrænet øger kravene. Systemet regulerer og
fordeler kræfterne på de trækkende forhjul, så der
opnås optimalt vejgreb og det kan også fås til den
nye 5008.
I forbindelse med de første internationale
prøvekørsler på snoede og udfordrende, men ikke på
nogen måde opkørte veje syd for Lissabon i Portugal,
var systemet helt unødvendigt – en følsom speederfod
i forening med bilens standard elektronik var helt
tilstrækkelig (se onboard videoen her på siden). Men
erfaringerne fra systemet i andre Peugeot-modeller
får os til at antage, at det nok også virker
fremragende i 5008.
Fra MPV til SUV
Med det skridt – fra MPV til SUV – og med
succesbilen 3008 i baggrunden (ikke mindst som
storleverandør af forskellige design features såvel
som en stor portion teknik) liner Peugeot op til at
(ud?)konkurrere biler som Skoda Kodiaq, Opel Zafira
og Nissan X-Trail. De har alle samme størrelse som
5008, men ingen af dem har så komplet en løsning som
Peugeot.
Den nye Peugeot 5008 har som sådan i hvert fald alle
de ingredienser, der skal til for at skabe en succes
i kategorien for de mellemstore såkaldte ”C-SUV´er”.
Køregenskaberne er gode, bilen er fleksibel med
brugbar og masser af plads på alle de 7 sæder – og
oven i det ser den godt ud. Mon ikke netop
førstnævnte og sidstnævnte er årsagen til den
succes, som lillesøster 3008 har opnået på
rekordtid? Og som i den grad understøtter
beslutningen om at skifte spor fra Multibil til
Sport Utility Vehicle?
Kommer først til september
I øvrigt er 3008’erens succes til dels årsagen til,
at vi ikke får den nye 5008 at se i Danmark – i
hvert fald ikke på danske nummerplader – før i
september. Den fabrik, som bl.a. producerer de
avancerede i-cockpit til 3008 og også skulle gøre
det til 5008, har nemlig været udsat for en voldsom
brand. Derfor prioriterer man produktions
kapaciteten, så den i første omgang forbeholdes
3008, hvor efterspørgslen har oversteget alle
forventninger, og senere prioriteres så de lande i
Europa, hvor interessen for 5008 er størst.
Siden introduktionen af Peugeot 3008 sidst i oktober
2016 har fabrikken nemlig til dato solgt 80.000
biler, heraf udgør salget i Danmark cirka 1200. Det
er fabrikkens på så kort tid største salg nogensinde
af en ny model og markedet er langt fra mættet
endnu.
Link til importøren |