Da vi for kort tid siden prøvekørte den faceliftede
Peugeot 308 i GT-versionen med 180 hestes AdBlue
dieselmotor kunne vi fastslå, at det var en net sum
penge, man skulle ryste op med, for at komme i
besiddelse af den regulære Grand Tourisme bil.
Spørgsmålet var uvilkårligt, om mindre ville kunne
gøre det. Derfor har vi sat samme bil, men med
Allure udstyr og en 150 hestes diesel under lup.
Prisbesparelse: 92.000 kroner.
Dieselmotoren hér er også en AdBlue motor, den
bruger præcis ligeså meget (eller lidt, afhængig af
hvordan man ser det) brændstof, forureningen er på
det samme beskedne niveau. Men man skal nu mindst
bruge 8,9 sekunder på at nå de 100 km/t – i stedet
for at kunne gøre det på 8,6. Hmm, det går jo et
eller andet sted nok også…
Rejsebil
Selvfølgelig er det andre forskelle på de to biler –
dem vender vi tilbage til. For vi satte os også for
at køre en længere tur i bilen, afprøve den på det
tyske autobahn-net og derigennem konstatere om den
uden GT-navnet ville være ligeså fuldgyldig en
rejsebil som den dyrere variant.
Pladsen er den samme, luksusoplevelsen næsten den
samme, men hjulene var anderledes, og så er Allure
modellen ikke sænket. Hjulene var 16” fælge med
vinterdæk – og egentlig var det en smule for varmt
til at køre på vinterdæk i de dage, vi prøvede i
bilen. Men det blæste kraftigt og trods det var det
ganske beskedent, hvad man mærkede til vinden. Turen
gik et par gange over Storebælt og de ture klarede
308’eren udmærket.
Fuld fart på autobahn
Vi var ikke helt oppe og ramme de 212 km/t, men tæt
på. Trods vinterdæk, der må antages at være en smule
for bløde, fordi det ikke var så koldt (omkring 10
grader), var sporsikkerheden god. Den er set bedre,
men der var ingen problemer i at køre så hurtig. Om
de få millimeter, som GT-versionen er sænket, ville
have gjort nogen forskel, er svært at fastslå med
sikkerhed. Den større affjedring i dæksiderne var
nok den mest udslagsgivende faktor, for Allure
versionen er ganske enkelt mere komfortabel.
Affjedringen var lidt bedre, støjniveauet generelt
en anelse lavere – og det gjorde ret beset Allure
modellen til en mindst ligeså god rejsebil, måske
endda lidt bedre.
Til at leve med
Allure udstyret indebærer, at man foruden 18”
diamant-fælgene må give afkald på de dobbelte
udstødningsrør, læderindtræk, alu-pedaler, og
skiftepalerne bag rattet til EAT6 automatgearet. Det
største minus i dagligdagen og på langturen er måske
mest at nøglefri betjening ikke hører med i Allure
udstyret. Men det er vel ret beset til at leve med.
Automatgearet
er en stor gevinst, men i Allure udgaven kan man
ikke vælge en sportsindstilling. Til gengæld kan man
vælge en sne-indstilling, som forbedrer
fremkommeligheden i glat og fedtet fører. Den
indstilling har vi gennemtestet ved en tidligere
lejlighed, der er tale om elektronisk styring af
vejgrebet – og det virker overbevisende godt.
Det får man…
Allure inkluderer sportssæder, centerkonsol i
børstet aluminium, den lækre 9,7” skærm, de tonede
sideruder bagtil, fuld LED lys, som især ved hurtig
motorvejskørsel opleves som en enestående luksus,
el-sammenklappelige sidespejle, navigation, 2-zone
klimaanlæg og den dynamiske fartpilot,
tågeforlygter, p-sensorer og meget mere.
Fordi en Peugeot 308 SW i sin grundform er temmelig
vellykket, fordi forskellen mellem GT og Allure når
det kommer til stykket ikke er så stor og den trods
alt mere moderate Allure model har fordele, som GT
ikke kan mønstre, er vores konklusion: Mindre KAN
gøre det, hvis det handler om GT eller Allure. Så
ville vi hellere bruge de 92.000 kroner til at køre
for, og til dagens brændstofpriser kommer man
temmelig langt for det beløb…
Hvor svært kan det være: En snor og en krog, så
forbliver bagagerumsbunden åben, mens man betjener
rummet derunder.
|