Fra såvel PSA’s som
Opels topledelse var udmeldingen klar på
den længe imødesete strategi presse konference på Opels
hovedsæde i Rüsselsheim: Opel skal være tysk, måske
endda mere tysk end mærket har været i mange år, men
der skal arbejdes intensivt, hvis man vil nå målene.
Planen er betegnende døbt "PACE".
Baggrunden for
præcis den del af udredningen er en, fra nogens side
måske begrundet frygt for, at når en fransk
bilkoncern overtager en skrantende tysk virksomhed,
vil den hen ad vejen stille og roligt skifte
nationalitet. Hvis det havde været tilfældet, ville
der dog næppe have været meget idé i, for PSA
gruppen (Peugeot, Citroën og DS) at overtage Opel.
Som sådan hænger tingene fortsat ret godt sammen, og
er helt i overensstemmelse med den første udmelding.
Kapacitet er
centralt
PSA har da også
rigeligt at gøre med, at fastholde den nu franske
del af koncernens aktiviteter. Man har haft så stor
succes med den forvandling, koncernen har gennemgået
i de sidste år, at ikke mindst arbejdskraft er
blevet en mangelvare. Arbejdskraft er der masser af
i Opel regi, og derfor er der en god portion fornuft
i, at ekspansionen fremover koncentreres om Opels
virksomhed. Uden at man i øvrigt på PSA niveau har
tænkt sig, at holde sig tilbage.
Indenfor de næste
fem år, vil der iflg. strategiplanen blive udvidet
med 20 nye eksportmarkeder. Ikke overraskende
inkluderes der en målrettet satsning på Kina og
Brasilien.
Opel er og skal
være tysk
I relation til Opel
handler planen om det helt fundamentale: Opel skal
være Opel, med alt hvad det indebærer af kvalitet,
køredynamik, de unikke sæder osv. PSA-gruppens
topchef, Carlos Tavares, påpegede, at i rigtig mange
år har Opels aktiviteter helt overordnet været
styret fra Detroit (GM), nu styres Opel fra
Rüsselsheim. Her har Opel toppen, under ledelse af
Michael Lohscheller, til opgave, naturligvis i en
tæt dialog med PSA, at sikre, at strategiplanen
føres ud i livet.
Den historiske
baggrund, set i bakspejlet over de sidste små 20 år,
er at Opels markedsandel i Europa er faldet fra 9,22
procent i 1999 til 5,72 procent i 2016. I den samme
periode er underskuddet vokset til 19 milliarder
US-dollars. Det til trods for, at Opel (det har vi
her på Motorsiden.dk ved selvsyn konstateret) har
bygget den ene velkørende, moderne bil efter den
anden.
Opel har imidlertid
lidt under mange både indefra kommende og udefra
kommende forhold. Eksempelvis ramte finanskrisen for
8-9 år siden hårdt, senest har Brexit beslutningen
ramte den britiske del af virksomheden voldsomt (i
England sælges Opel under navnet Vauxhall, men det
er samme biler), og fremadrettet har kravene til at
udvikle motorer, der kan overholde de stadig mere
udfordrende EU-forureningskrav, også virket truende.
På det felt er PSA langt fremme, og allerede nu er
PSA-motorerne så småt begyndt at vinde indpas i Opel
bilerne – det er såvel den nye Opel Grandland X som
Opel Crossland X gode eksempler på.
Optimering på
alle fronter
Opel har udviklet en
plan, som har PSA gruppens fulde opbakning: Man vil
accelerere udviklingen af elektriske biler, man vil
styrke konkurrencedygtigheden, igangsætte en
profitabel salgsoffensiv og underbygge fabrikkens
eksisterende brands, altså Opel og Vauxhall.
Allerede i 2020 vil
man have fire elektrificerede modellinjer –
inklusive Grandland X og næste generation Corsa. Og
i 2024 skal alle Opel personbiler på det europæiske
marked også kunne købes i en elektrisk udgave. Dette
er ikke mindst nødvendigt for at kunne opfylde EU
miljøkravene.
Derudover satses der
på, at der kunne opnås store omkostningsmæssige
besparelser gennem synergien i PSA gruppen, det
gælder ikke mindst på indkøbssiden samt forskning og
udvikling. Man forventer dermed bl.a. at kunne
reducere omkostningerne pr. producerede bil med 5000
kroner allerede i 2020. I 2024 vil hele modelviften
være baseret på en fælles PSA arkitektur, udarbejdet
i fællesskab.
Forventningerne
til tyske biler
For at sikre
kundeoplevelsen og hindre, at bilmodellerne populært
sagt kannibaliserer hinanden, vil alle nye biler
måske godt nok være fremstillet på fælles platforme,
men i Rüsselsheim vil man bl.a. have til opgave at
sikre, at Opel modellerne lever op til de
forventninger, man har til en tysk produceret bil.
Eksempelvis ved, at bilerne er velegnede til
autobahnkørsel – som vi her på Motorsiden.dk
allerede har fastslået, at man har opnået med såvel
den nye Grandland X og Crossland X modeller.
I Rüsselsheim skal
forsknings- og udviklingsafdelingen være den primære
leverandør til PSA gruppen med henblik på det
globale marked. Man taler om PSA gruppens globale
kompetence center.
Ni nye modeller
inden 2020
Hvad modellerne
angår, er det hensigten at lancere mindst én ny bil
om året, baseret på PSA gruppens arkitektur –
faktisk satser man på hele 9 lanceringer frem til
2020. Det skal ske parallelt med, at PSA gruppen
styrke eksempelvis de finansielle tilbud, altså ikke
alene bil finansiering men også servicetilbud,
forsikring etc.
Som udgangspunkt har
man ikke til hensigt, at nedlægge fabrikker eller
afskedige medarbejdere. I hvert fald ikke i Europa,
men på globalt plan vil man henad vejen flytte den
produktion, der i dag finder sted på fabrikkerne i
Sydkorea (fra Daewoo/Chevrolet tiden) til Europa.
Der tales om ikke færre end 200.000 færre
importbiler fra den kant, men vi gætter på, at
anlæggene vil blive holdt i gang med henblik på den
globale satsning.
På pressekonferencen
blev det igen og igen slået fast, at man vil være
bedst i Europa, at den situation, Opel befinder sig
i er ”dramatisk”, som man udtrykker det, og at
strategiplanen kun er 5 procent af den indsats, der
skal ydes – nu skal den effektueres. På den anden
side har PSA ledelsen også tillid til, at den store
viden og ekspertise, Opel besidder, vil være nøglen
til succes. De mange fine modeller, Opel har
præsenteret i de seneste år, er et klart signal om
at projektet burde kunne lykkes. |