- dit
motormagasin på nettet i samarbejde med danske
radiostationer
Klik på billederne og se dem større
First World Testdrive:
Opel Grandland X
Autobahn SUV med hår på brystet
Af Søren Clauding – 26. september 2017
Hvordan får man en bil med 22 cm frihøjde til at
opføre sig ordentligt med tæt ved 200 km/t på en
tysk Autobahn? Man kan spørge Opel, for de ved det
og vi ved, at de ved det, for vi har oplevet det i
den nye Opel Grandland X ved topfart. Opel var
nemlig tvunget til, at sikre den nye bils højfarts
egenskaber, ellers var man øjeblikkeligt blevet
dumpet af det tyske publikum.
Udover den fuldstændig anderledes visuelle oplevelse
af den nye Opel C-SUV i sammenligning med
søsterbilen, Peugeot 3008 – profilen ligner, men
stregerne er helt anderledes – kører bilen nemlig
også anderledes. Affjedringen er gjort mere
spændstig og styringen er strammet op – to faktorer,
der er afgørende for stabilitet ved høj fart. Det
har som sideeffekt, at Crossland X også virker mere
dynamisk ved hurtig kurvekørsel på almindelige
landeveje. Samtidig er affjedringskomforten ikke
påvirket nævneværdigt. Det er faktisk lidt af et
kunststykke, Opel dér har begået.
Fine køreegenskaber
Netop Crossland X’s køreegenskaber var den store
oplevelse i forbindelse med de første internationale
prøvekørsler af den nye bil på vejene syd for
Darmstadt i Tyskland. Man har gjort det rigtig godt,
og vi kan næsten ikke vente på, at få lagt den 180
hestes motor i maskinrummet, som Opel ved samme
lejlighed annoncerede, ville komme engang næste år.
Men maskinkraften i de to motorer, som
modelprogrammet indeholder i startfasen, når Opel
Crossland X lander på det danske marked i november
måned, er dog også udmærket. Det giver videoen ved
topfart på en tysk Autobahn her på siden en god idé
om. Vi har desuden tidligere prøvet Peugeot 3008 med
begge motorer på bl.a. det danske motorvejsnet, og
de er fuldt tilstrækkelige. Men selvfølgelig kniber
det lidt med accelerationen tæt på topfart.
Dieselmotoren.
Støjen er dæmpet
Foruden ændringerne i hjulophængene har man også
fyldt mere isoleringsmateriale i partiet mellem
motorrum og passagerkabinen. Ved høj fart støjer
motoren naturligt nok, men især vindstøjen, som
kommer fra fartvinden, der slår ind i motorrummet,
kan være generende og den har man fået helt styr på
i Grandland X. Også det giver videoen ved topfart en
idé om (husk at slå lyden til…).
Udover køreoplevelsen er Grandland X som nævnt
kendetegnet ved, at ligne Opel familien. Men i
kabinedesignet, herunder det mere traditionelle men
endda elegante instrumentbord, har man også medtaget
de meget fine sæder, som Opel gennem årene har gjort
til et særkende. Forsædernes ergonomi er udviklet i
samarbejde med og godkendt af den tyske AGR
organisation, som er en anerkendt sammenslutning af
læger og kiropraktorer med speciale i ergonomi og
rygsygdomme. Det mærker man under kørslen og på
langture er siddestillingen dobbelt vigtigt.
Moderne sikkerhedssystemer
Dertil kommer Opels moderne sikkerhedssystemer, Opel
OnStar, Apple CarPlay, og så er systemet også klar
til at håndtere Android Auto på dansk, når Google
engang måtte være klar med det. Vi prøvede det i
Tyskland på engelsk, benyttede navigationen og det
fungerede glimrende.
Afhængig af version vil man kunne købe Opel
Grandland X med Opels berømmede LED AFL forlygter,
der bl.a. tilpasses kørselsforholdene og
sigtbarheden. Fra Peugeot 3008 har man også det, der
i Opel sammenhæng hedder IntelliGrip elektronisk
vejgreb, hvor forhjulene afhængigt af underlaget
tilpasser leveringen af kræfterne, så man får
optimal fremdrift. Vi har ved flere lejligheder
prøvet det hos Peugeot, det fungerer fremragende og
kompensere næsten for manglen på firehjulstræk.
Omfattende udstyrsprogram
Automatisk nødbremse (mellem 30 og 140 km/t bremses
bilen om nødvendigt 50 km/t ned) er standard i Enjoy
udstyret og derover, panorama bakkamera med 180
graders synsfelt er en option, automatisk
parkeringshjælp og nøglefri betjening ligeså,
opvarmet forrude, varme i for- og bagsæder er det
også, ligesom håndfri elektrisk bagklap med
automatisk åbning, når man bevæger foden under
bagkofangeren og trådløs opladningsmulighed af visse
smarttelefoner i midterkonsollen.
Motorprogrammets to motorer vil også kunne
kombineres med automatiske gearkasser.
Den nye Opel Grandland X ser ikke bare radikalt
anderledes ud end sit ophav, Peugeot 3008, Opel har
også tilpasset køreegenskaberne det tyske marked. Vi
har prøvet den nye mellemstørrelse SUV ved topfart
på en tysk Autobahn. Videoen kan også ses i Fuld HD.
Hurtige fakta om den nye Opel Grandland X
Introduktion i Danmark: November 2017
Modeller og priseksempler
(baseret på den aktuelle information om den
forventede vedtagelse af ny afgiftslovgivning):
Fjernbetjent centrallås. El-sideruder for og bag.
El-sidespejle med varme. Skiltegenkendelse.
Fartpilot. Aircondition. 16” stålfælge.
Enjoy desuden:
Opel OnStar med 24 timers nødopkaldstjeneste.
Automatisk nødbremse med fodgængergenkendelse.
Træthedsadvarsel. Parkeringsassistance bag. 2-zone
klimaanlæg. Sædevarme. Ratvarme. Aut. op og
nedblænding. Tågeforlygter. 17” letmetalfælge.
Innovation desuden:
Nøglefri betjening. El-bagklap med sensor.
Mørktonede sideruder bag. 12 V stik i midterkonsol
og bagagerum.