Årets måske største begivenhed indenfor bilverdenen
er PSA gruppens køb af tyske Opel. ”So ein Ding wollen
wir auch haben”, har man, omend med et lidt andet
ordvalg, tilkendegivet på tydeligt fransk. Vi ved
godt, siger man dernede i Paris, at der er
mennesker, der ikke kunne drømme om at købe en
fransk bil. Og det ikke utænkeligt, at netop den
mennesketype præcis kunne forestille sig en tysk bil
i stedet. Det har franskmændene så købt til dem.
Om kunderne lader sig narre, vil tiden vise. Men et
faktum er det, at ingen behøver føle sig narret, for
endnu inden købet af den tidligere GM-ejede
bilfabrik for alvor har haft nogen effekt, i hvert
fald mht. selve produktet, er Opel nu på banen med
den første fransk baserede bil, Opel Grandland X.
Franske dyder og
tysk kultur
Den mindre Opel Crossland X, er godt nok kommet på
markedet for nylig (den vi går under lakken på om
kort tid), og den er også resultat af det
fransk/tyske samarbejde. Men dens teknik er først nu
taget i brug i søsterbilen Citroën C3 Aircross, der
imidlertid endnu ikke er lanceret.
Opel Grandland X er som sådan den første bil, der
for alvor kombinerer de franske dyder på højeste
niveau med tysk design og så er den oven i købet
tilpasset tysk køretradition og kørekultur.
Det er ikke til at se det, hvis man ikke ved det
Grandland X er nemlig skabt på grundlag af den højt
priste Peugeot 3008. Men sandt at sige: man skal
være lidt af en kender for at se det. Det er endda
svært at se det, selvom man ved det, så godt er
tyskerne sluppet fra projektet med at sikre
Grandland X sin egen identitet.
Virkeligheden er da også, at samarbejdet om den
mellemstore SUV blev påbegyndt for flere år siden.
Det er nok forkert at sige ”længe inden et køb var
på tale”, for det har man talt om i en årrække, men
i hvert fald længe inden købet blev en realitet.
Klare forskelle
At samarbejdet om den nye såkaldte C-SUV faldt
sammen med PSA's køb af Opel er formentlig et
tilfælde, men det er et klart bevis for, at den
opgave, at differentiere de to søsterbiler, kan
koncernen godt håndtere. Det var en af vores
erfaringer fra de første internationale prøvekørsler
af den nye Grandland X, som meget apropos fandt sted
på vejene og især de tyske Autobahns syd for Opels
historiske og stadig aktive hovedsæde i Rüsselsheim,
tæt ved universitetsbyen Darmstadt.
Samtidig fremgik det, at Opel med stor “præcision”
har defineret målgruppen for den nye bil: Mænd.
Sådan! Så er man da i hvert fald sikker på, at ramme
mindst halvdelen af verdens befolkning. Mindst, for
det er jo ikke forbudt for kvinder, også at forelske
sig i den nye SUV. Om så Peugeot melder sig i den
variant af konkurrencen om kunderne vil tiden vise,
for 3008 er vel både for kvinder og mænd, eller?
Uanset hvad, nyder Peugeot dog godt af et års
forspring, for 3008 blev lanceret for netop et år
siden.
Mindst muligt overlap
Det hele handler om, at den store udfordring for en
bilfabrik, som har flere modellinjer, er at skabe
mindst muligt overlap. Det har man stor erfaring i
hos f.eks. VW, som igen og igen bygger den samme bil
i forskellig udformning og sætter forskellige navne
på fronten. Og bilbranchen har stribevis af
eksempler på det samme, Hyundai/KIA, Nissan/Renault,
BMW/MINI. Og GM har længe haft sammenfald mellem
Opel og Chevrolet, så Opel er vant til det.
Den erfaring har PSA også. De har imidlertid kastet
sig ud i, at få tysk bilkultur og billøberkultur til
at passe sammen med fransk. Det har ingen vist
forsøgt i nyere tid, men vi kan fastslå, at første
forsøg er lykkedes.
Tysk grundighed
Det skyldes ikke mindst, at man er gået til værks
med ægte tysk grundighed. Man har benyttet ægte Opel
designlinjer fra yderst til inderst. Grandland X
ligner en Opel, der er ikke en millimeter Peugeot
udstråling over den. Se på billederne og sammenlign
med vores tidligere prøvekørsler af Peugeot 3008.
Motormæssigt er der dog sammenfald, hvilket i
korthed betyder 2 motorer, en 130 hestes 1,2 liters
3 cylindret benzinmotor og en 4 cylindret 1,6 liters
120 hestes AdBlue diesel.
Undervognen er også den samme, men Opel har
konfigureret den anderledes. Dels for at opnå den
maskuline oplevelse, dels for ikke at risikere, at
falde igennem overfor de tyske kunder ved høj fart
på en Autobahn. Også styringen har man ændret på og
det efterlader en anden køreoplevelse. Se videoen
her på siden ved topfart på Autobahn og
kom mere med under huden på den nye Opel Grandland X
her >>>
|