- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First Word Testdrive:

Nissan Qashqai


Qashqai styrer mod fortsat succes


Af Søren Clauding – juni 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nissan Qashqai var en succes fra samme øjeblik, Nissan tilbage i 2009 lancerede det, der vel godt kan kaldes verdens første crossover. Siden er markedet blevet oversvømmet af crossovere og kompakte SUV’er, men trods det har Nissan bevaret det forspring, Qashqai gav den japanske fabrik, og i dag er mere end hver tiende solgte C-SUV i Europa en Qashqai. Nu er en ny på vej.

 

Den nye Qashqai er ikke en radikal fornyelse. Den fandt sted i 2014 og den holder stadig. Men Nissan mente, at der var behov for en række opgraderinger, både hvad bilens udseende angik, men også på den tekniske front og ikke mindst oplevelsen af bilen.

 

Den fornyede Nissan Qashqai kommer til Danmark i august og den vil for mange nok være værd at vente på, for den kører bedre end forgængeren og den ser også bedre ud.

 

Udvendigt løft

Udvendigt er den blevet shinet noget op. Ny front, nye lygtepartier og det er fornyelser, der også går igen bagude, omend i knap så udpræget grad. Dimensionerne er stort set uændrede, så pladsforholdende er det også, men indvendigt har man en højere grad af gennemarbejdet premium følelse.



Det opleves i materialevalget og så har Qashqai fået et nyt rat. Det lyder måske lidt fjollet at tillægge det stor betydning, men udover at det er kraftigere, så har det også fået en flad underkant, man kalde det en D form, og derved er ind og udstigning af bilen gjort lettere. Det er ikke uvæsentligt i en bil, hvor bl.a. siddepositionen har betydning for bilvalget. Desuden er flere funktioner blevet indbygget i rattet og dermed er Nissan Qashqai bedre i stand til, at styre mod fortsat succes.



Kører anderledes – og bedre

Det er den også på landevejen. Platformen er uændret, men affjedringen er konfigureret anderledes, hvilket var meget tydeligt i forbindelse med de første internationale prøvekørsler, der fandt sted på snoede veje syd for Wien i Østrig. Fjedrene er ændret, for at køreoplevelse skal underbygge den premium følelse, som man har opnået i kabinen. Det har betydet, at også krængningsstabilisatorerne er blevet strammet op, og oven i det har man gjort ratstammen kraftigere, hvorved vridningen er reduceret.

 

Sammenlagt har man opnået en forbedret affjedring ved høj fart på jævn vej. Ved lav fart er små ujævnheder mærkbare, men ikke voldsomt, og iagttagelsen kan ligeså vel henføres til. at den ene version, vi havde lejlighed til at prøvekøre , stod på 18” fælge. Og så styrer den i øvrigt ultra præcist (se on-board videoen her på siden).


 

163 hestes benzinmotoren lå i den prøvekørte udgave af Nissan Qashqai.


Forbedret aerodynamik

Støjniveauet er blevet væsentligt reduceret. Der er lagt mere lydisolerende og vibrationsdæmpende materiale i dørene og sideruderne er gjort næsten 25 procent tykkere. Oven i det har man monteret nogle små trekanter under bilen, som man kalder Vortex generatorer, hvis opgave det er, at retlinet og styre luftstrømmen under bilen hvorfra en stor del af vindstøj traditionelt stammer.

 

Desuden har man benyttet andre gummi materialer i bøsningerne og resultatet er blevet rigtig godt.

 

I en Nissan Qashqai er forskellige elektroniske hjælpemidler en option. Vejstribe alarm, rear cross traffic alert og lignende. Også automatisk nødbremse er en option, men selvom den kan genkende fodgængere, fungerer den kun op til 40 km/t.

 

ProPILOT kommer til foråret

Den fulde pakke af køre hjælpemidler, som også vil omfatte adaptiv fartpilot og aktiv vognbaneassistent, kommer næste forår, oplyser Ann Strøby, informationschef hos Nissan Danmark. Nissan er af den opfattelse, at der ikke er meget mening i at udvikle systemer, som kun tilvælges af de færreste, fordi de er for dyre. Når Nissans system, som iøvrigt hedder ProPILOT, er klart, vil det være til at købe for menneskepenge.

 

Selvom ikke alle detaljer er fastlagt for den nye Qashqai, heller ikke de danske listepriser, skal man dog forvente, at den bliver en smule dyrere end forgængeren, men man får da også meget mere for pengene. Nissan benytter desuden anledning til at lancere en ekstra godt bestykket udstyrsversion, Tekna Plus, som ikke mindst på grund af bilens høje kvalitet, gør det muligt for den, at stikke fronten indenfor i premium klassen.


Nissan prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også:

Nissan Qashqai facelift ude som inde >>>


Vi har prøvekørt den nye kraftigt opdaterede Nissan Qashqai på snoede veje syd for Wien i Østrig. On-board videoen viser bl.a. at den nye Qashqai kører meget anderledes end forgængeren. Videoen kan også ses i Fuld HD.



Hurtige fakta om den nye Nissan Qashqai


Introduktion i Danmark: Ultimo august 2017

 

Drivliner:

1,2 115 hk benzin, 6 M/T, 2WD

1,2 115 hk benzin, CVT aut.gear, 2WD

1,6 163 hk benzin, 6 M/T, 2WD

1,5 110 hk diesel, 6 M/T, 2WD

1,6 130 hk diesel, 6 M/T, 2WD

1,6 130 hk diesel, CVT aut.gear, 2WD

1,6 130 hk diesel, 6 M/T, 4WD


 

 


Opdateret Nissan X-Trail

I forbindelse med de første internationale prøvekørsler af Nissan Qashqai præsenterede Nissan også en opdateret udgave af Nissan X-Trail, store broderen til Qashqai med plads til 7 personer. De væsentligste nyheder er en ny front med den karakteristiske V-formede grill. Blandt mange detaljer kan den nye X-Trail, som lanceres midt på efteråret, fås med sædevarme på 2. sæderække, interiøret er shinet op og den elektriske bagklap på de versioner, der har en sådan, kan aktiveres ved at sparke ind under den bageste kofanger. Der er ikke foretaget ændringer i hverken motorprogram eller undervogn. Læs vores seneste prøvekørsel af Nissan X-Trail hér >>>.

 

Vi optog denne onboard video i X-Trail, som bl.a. afslører at den nye X-Trail kører som... Videoen kan også ses i Fuld HD.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt