At tage helt til Schweiz og derpå køre op i Tyskland
for at prøve en bil med ny motor og automatgear er
måske lidt i overkanten. På den anden side: Den
kommer først til Danmark i april 2017 og derudover
var der meget anden mening med galskaben, viste det
sig. Den nye topversion af den alsidige Nissan
X-Trail SUV er simpelthen excellent.
Det skal den også være, for konkurrencen er hård i
klassen for mellemstore SUV’er. Udfordringer har dog
aldrig bekymret Nissan og med en succesrig lancering
af den nye X-Trail i 2014, som accelererede de
europæiske salgstal fra sølle 6.100 i 2013 til
26.000 i 2014, begyndte man på en ny æra. I 2015 var
tallet steget til 50.000 og i år når man 77.000. Så
det er til at forstå, at Nissan har fået blod på
tanden
Potentialet skulle udnyttes
Succes modellen Qashqai har totalt domineret
markedet for kompakte SUV’er i nogle år. Den succes
skal videreføres med storebror X-Trail. Og det kan
bestemt godt ske, for X-Trail kører rigtig godt, det
har vi for længst konstateret. Den billigste af de
eksisterende X-Trails koster 310.225 kroner efter
afgiftsnedsættelsen, den har basisudstyr, manuelt
gear og træk på forhjulene – samt en 163 hestes
benzinmotor i maskinrummet.
Men bilen har potentiale til meget mere, fordi den
kører så knaldgodt. Derfor besluttede man hos Nissan
at producere præcis den model, disse linjer drejer
sig om: En X-Trail med hel ny og kraftfuld
177-hestes dieselmotor (380 Nm), automatgear og træk
på alle fire hjul, som man så parrede med den
fremragende adaptiv undervogn. Se, det var værd at
se nærmere på.
Alsidig testrute
Ikke mindst fordi Nissan ved de første
internationale prøvekørsler af Nissan X-Trail 2,0
dCi 4WD X-Tronic, som den hedder, selv tog fat om
dokumentationen ved at lægge ruten ad snoede
schweiziske landeveje til et helt nyt off-road
center ikke så langt fra den tyske by, Singen, og
siden ad tyske højfarts-autobahns retur til
udgangspunktet i Zürich.
Den nye X-Trail variant er i princippet identisk med
de hidtidige og stadig eksisterende udgaver, som vi
tidligere har beskrevet indgående, så denne gang
handlede det alene om den nyfødte bjergged, der fra
starten af har præcis de samme funktionelle
egenskaber. Dertil kommer så drivlinen i kombination
med det avancerede Nissan Intelligent Mobility
Chassis Control. Se, det var også lidt unikt.
Sådan kører den nye Nissan X-Trail 2,0 dCi 4WD
X-Tronic >>>
Nissan Ultraterrain X-Trail Game Arena er et helt
nyt og udfordrende off-road test område, placeret i
og omkring et kæmpemæssigt stenbrud på kanten af de
tyske Alper nord for Zürich ved byen Geisingen.
|