Den nye Nissan X-Trail 2,0 dCi 4WD X-Tronic blev sat
på næsten enhver tænkelig prøve i forbindelse med de
første internationale prøvekørsler af den nye
topvariant med firehjulstræk, ny 177 dieselmotor og
automatgear. I en sådan grad, at man ind imellem
glemte, at der ikke er tale om en regulær off-roader,
men en SUV, uden egentlige computerstyrede
terrænsystemer og reduktionsgear. Men det var bare
indtil man havnede på en tysk autobahn – så glemte
man, at den lige havde været fremragende i terrænet…
Motoren først
Den helt nye turbodiesel er kraftfuld, smidig og
sikrer glimrende fartpræstationer: 0-100 km/t på 10
sekunder og en topfart på knap 200 km/t. Den
samarbejder fremragende med CVT-automatgearkassen,
som har fået indlagt 7 trin, der giver en bedre
fornemmelse af vejgrebet. Ved hurtig kurvekørsel får
man hjælp af et udmærket Torque Vectoring system,
der fører kræfterne over på de trækkende hjul.
Motoren trækker velvilligt X-Trailen op til 180
km/t, derefter skal man have en smule mere
tålmodighed, men vi ramte topfarten inden trafikken
satte en stopper for spasen. Det foregik meget lydløst og
sikkert. Brændstoføkonomien er også godkendt: 16,7
km/l med så mange kræfter, automatgear og
firehjulstræk. Men så skal man ikke bruge bilens
kræfter til det yderste.
CVT gearet skal man lige acceptere, også selvom det
har fået indlagt trin, men, med mindre man på det
nærmeste er religiøs modstander af trinløst
gearskifte, skal man give det en chance.
Forklaringen kommer om lidt.
Overbevisende undervogn
Undervognen har vi aldrig prøvet ved høj fart. Det
var overbevisende. Selvom X-Trail har en frihøjde på
21 cm styrer den ultra præcist, mindst ligeså godt
om ikke bedre end flere af konkurrenterne i
premium-klassen til op imod 1 million kroner (OK,
X-Trail i den nye version er ikke prissat endnu, men
vi gætter på mellem 500.000 og 600.000 kroner. Det
følger vi op på til april).
Der er ingen tvivl om, at det skyldes den
intelligente affjedring, der sikrer præcis den
dæmpning, som er nødvendig for at bilen ligger
stabilt på vejen. Den bliver nemlig på intet
tidspunkt ukomfortabel. Heller ikke ved hurtig
kurvekørsel ved mere moderate hastigheder.
Off-road som det skal gøres
Og når man så giver sig i kast med de mange off-road
udfordringer i det nye terræn: Wow. Ikke så meget
det, at bilen kan komme frem, men måden, den gør det
på. Ved hurtig kørsel på ujævne mudrede jordveje
ændrer affjedringen helt karakter og tilpasser sig i
den grad til underlaget, så både små og store
ujævnheder opfanges af undervognen og gør kørslen
komfortabel.
Og når man så skal kravle op og ned af voldsomme
skråninger og køre på et underlag, der får mindst ét
af hjulene til at svæve 70-80 cm over jorden, så er
X-Trail ligeså meget i sit es som ude på
motorvejene.
Automatgearet er centralt
Her kommer automatgearkassen ind i billedet, for den
styrer i kombination med firehjulstrækket og
affjedringens tilpasningsevne overførslen af
kræfterne, så det eneste man som fører behøver at
bekymre sig om er speeder, bremse og rat.
X-Trail har ikke et regulært terræn respons system,
men man kan låse firehjulstrækket og aktivere
differentialespær. Det sjove er imidlertid, at selv
uden differentialespær og selvom man kørte på
almindelige lamelvinterdæk, klarede den intelligente
kraftfordeling opgaven til topkarakter.
Det er smart, at en del af bagagerumsbunden kan
løftes op og placeres som en hylde i bagagerummet. |