Da Nissan i sin tid præsenterede den helt nye Nissan
Juke sagde den samlede verden: Wow. Den samme
reaktion vil lillebror Micra utvivlsomt opleve. Det
var i hvert fald reaktionen, ikke mindst fra vores
side, da den for første gang så projektørlyset
sidste efterår på det store motorshow i Paris. Nu
har vi kørt den nye Micra og det bliver oplevelsen
bestemt ikke anderledes af.
Den nye Micra har i enhver forstand ændret karakter.
Den er gennemgribende fornyet, kun den hidtidige
platform har fundet vej ind i den nye bil, men den
er på den anden side blevet vendt og drejet, så
dimensioner og vinkler er noget helt andet. Det var
nemlig nødvendigt, for det nye design krævede det.
Radikal anderledes
Glem alt om den hidtidige Micra (se gerne vores
seneste prøvekørsel af den hidtidige Micra hér – og
forstå til fulde hvor forskellige de to biler er).
Udover platformen er det eneste genkendelige Nissan
navnet og Nissan kvaliteten. Hvad det sidste angår,
er det ikke engang helt rigtigt, for selv kvaliteten
er blevet forbedret. Det ses bl.a. andet i
materialevalget i bilen. Det er lækkert, tiltalende,
ungdommeligt og dynamisk i enhver forstand. Også hér
adskiller forgængeren sig fra debutanten.
Det var da også målet. Nissan taler selv om en
revolution. Det er det måske i forhold til
forgængeren, men Nissan har jo selv sat dagsordenen
indenfor ikke mindst de kompakte SUV’er. For hér var
Nissan Qashqai den banebrydende model, da den kom
frem og redefinerede den populære bilklasse og den
står stadig distancen (ikke mindst i forhold til
konkurrenterne), så i forhold til Qashqai og
førnævnte Juke er revolutionen knap så åbenlys.
Op i Top-10
Men det har da også været anderledes i klassen for
de små biler, som Micra hidtil har tilhørt. Den lå
på grænsen mellem de regulære minibiler og dem, der
er lidt større, i fagsproget kaldet ”B-segmentet”.
Den nye Micra rykker ikke bare regulært op i
B-segmentet med drastisk ændrede dimensioner. Den
har også et markant udseende, som nok skal blive
genstand for bilkøbernes begejstring, og alligevel
er Nissan beskeden: ”Vi sigter i første omgang mod
at komme tilbage i Top-10 blandt de små biler i de
europæiske lande,” siger man. Efter vores opfattelse
kandiderer Nissan Micra til en placering højere end
det.
Den nye Nissan Micra er da også designet med Europa
for øje – og bygges i øvrigt også på
alliancepartneren Renaults ”Clio-fabrik”. Og den
kører også som en europæer, om end der er tale om
den mere dynamiske af slagsen – især er affjedringen
forholdsvis spændstig, hvad de første køreture i den
nye Micra på snoede kroatiske landeveje nær kystbyen
Dubrovnik gav mulighed for at erfare.
Ung appeal
”Det er ikke et tilfælde”, fortalte Irina Lizunova,
i forbindelse med de første internationale
prøvekørsler. Hun har som product-planner spillet en
central rolle i udviklingen af den nye bil. ”Den
skulle se dynamisk ud (det er den kommet til) og den
skulle også være i stand til, at komme hurtigt
omkring hjørnerne. Det har desuden været vigtigt for
Nissan, at appellere til de unge bilkøbere, både
hvad angår bilens udseende og dens kørefærdigheder.”
Man kan dog i den forbindelse undre sig over, at
Nissan ikke tilbyder Micra’en med kraftigere motorer
end de to 90-hestes maskiner (diesel og benzin), som
er de to kraftigste af i alt tre alternativer, når
bilen kommer på markedet – ude i Europa i marts
måned og i Danmark i begyndelsen af maj. Det tredje
alternativ er en 73-hestes benzinmotor uden turbo –
den var ikke til rådighed ved de første
internationale prøvekørsler. Heldigvis, for den
havde næppe ydet bilen retfærdighed. Det gjorde de
to 90-hestes motorer, men Micraens kørefærdigheder
kan klare meget mere.
”Det opfatter vi som en anerkendelse af bilen,”
fastslog Irina Lizunova. Det bliver spændende at se
om det også kan komme kunderne til gode på et eller
andet tidspunkt.
Omfattende sikkerhedsudstyr er standard
I Danmark landet Micra’en som nævnt først i maj
måned og priserne er i sagens natur ikke på plads
endnu. Men mon ikke den billigste version lander på
en pris omkring 140.000 kroner. Det bør den gøre af
konkurrencemæssige hensyn og den pris er den
rigeligt værd.
Ikke mindst fordi Nissan ikke alene har fokuseret på
de ungdommelige bilkøbere, men også har lidt i
pakken til de mere modne bilister. Selv den
allerbilligste version vil nemlig være udrustet med
en omfattende sikkerhedspakke, som inkluderer en
automatisk nødbremse, aktiv vognbaneassistent og
automatisk op- og nedblænding af fjernlyset. Det er
udstyr, som måske har en direkte appel til det modne
publikum – men ret beset vil de unge naturligvis
også have glæde af det.
|