Nissan Micra i Motorradioen
Vi har tidligere prøvekørt en Nissan Micra med den
nye effektive DIG-S benzinmotor med kompressor.
Dengang beskrev vi indgående kompressormotorens
funktion (læs
om Nissan Micra 1,2 DIG-S Acenta hér >>>). I
mellemtiden er Nissan Micra blevet kraftigt
opdateret, den er udvendigt blevet re-designet, den
har fået en markant anderledes front og dermed
ændres bilens karakter.
Så der var god grund til at se nærmere på den lille
bil fra en af verdens mest succesrige bilfabrikker.
Nissan brager frem på især det europæiske bilmarked
– til trods for, at man ikke i modelprogrammet har
en helt lille bil af den slags, som ikke mindst
danske bilkøbere har kastet sig over. I 2013 var 60
procent af bilsalget på i alt 180.000 biler i
Danmark småbiler.
Micra større end mikro
Nissan Micra ligger, trods navnet, som antyder noget
med ”mikro”, ikke i den allermindste klasse. Den
ligger lige en halv tand over, et sted mellem de
såkaldte A-segment og B-segment biler. Og det har
man forstået at udnytte til f.eks. at gentænke det
visuelle udtryk.
Den nye årgang Micra ser meget anderledes ud end den
tidligere, og selvom bilen i bund og grund i teknisk
forstand er den samme, er den alligevel meget
anderledes. Den nye front gør den langt mere
maskulin, designet er langt skarpere, bilen har fået
en anden personlighed, den er blevet mere voksen,
har mere pondus og bevæger sig dermed væk fra det
lidt putte-nuttede feminine udtryk over i en
kategori, som formentlig vil tiltale begge køn.
Tingen passer sammen
Med den kraftige 98-hestes DIG-S maskine under
motorhjelmen, passer tingene lige pludselig sammen.
Nu er der harmoni mellem udseende og performance.
Dertil kommer, at den har køreegenskaber, der
overgår mikrobilernes. Micra er med sine 3,83 meter
20-25 cm længere end mikro’erne. Det giver mere
plads, akselafstanden bliver større, der er plads
til at fine-tune køreegenskaberne og det har Nissan
udnyttet til fulde. Fabrikken er kendt for at
producere biler, der kører godt, Micra er ingen
undtagelse.
Man mærker det i høj grad ved hurtig
motorvejskørsel, hvor Micra’en kører snorlige. Den
har en forholdsvis fast affjedring, hvor en
medvirkende faktor er de lidt større 16” fælge, som
er en del af den Tekna-udrustning, som den
prøvekørte model var udstyret med. Da også sæderne
er faste, har man god føling med underlaget og det
har man glæde af, hvis man kører friskt på
almindelig landevej. Micra vinder ikke alene på det
nye design men også på sine fine køreegenskaber.
God plads
Pladsforholdende er uændrede i forhold til sidste
årgang, hvilket betyder, at man kan sidde på
bagsædet også med en højde på 1,8 meter – uden at
være spændt op imod forsædernes ryglæn, vel at
mærke.
Den billigste Micra har 80-hestes benzinmotor og
koster 107.000 kroner. Det er en smule mere end
mikrobilerne. Den hér prøvekørte variant er steget
til 165.000. Men det er også topudstyrsmodellen (Tekna)
med den nævnte 3-cylindrede 98-hestes
kompressormotor.
Tekna-udstyret er pengene værd
Motoren er økonomisk, den giver gode
fartpræstationer, den er lydsvag og harmonerer også
udmærket med det luksusudstyr, som er en del af ”Tekna-pakken”.
Meget af udstyret er regulært komfortudstyr som
klimaanlæg, sædevarme, elruder, nøglefri betjening
og Nissan Connect, som bl.a. gør det muligt at
planlægge en tur på hjemmecomputeren og overføre den
til bilens anlæg – og så er det bare at følge
anvisningen, når man sætter sig ind bag rattet.
Andet udstyr inkluderer alufælge,
parkeringsassistent med p-sensor, lyssensor,
regnsensor, fartpilot med –begrænser og 3
nakkestøtter på bagsædet. Man får med andre ord
temmelig meget for pengene.
Også er nødreservehjul er der blevet plads til under
bagagerumsbunden. |