- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World Testdrive:

Den helt nye Nissan Micra


Dynamisk og attraktiv i enhver forstand


Af Søren Clauding – januar 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er modigt at ændre en bilmodels karakter totalt. Men Nissan skal nok lykkes med deres forehavende: Nye målgrupper og ny appeal, baseret på udviklingen af en helt ny bil, der til fulde lever op til den ændrede tilgang til markedet. Bilen ser godt ud, den er dynamisk og tiltrækkende – og så kører den ligeså godt som forgængeren. Mange vil måske endda mene bedre, for selvom grundliggende komponenter i bilens platform er bibeholdt, er platformen tilpasset den nye bil og affjedringen desuden gjort mere spændstig.

 

Den nye Nissan Micra er 4 meter lang. Dermed er den tæt ved 18 cm længere end den hidtidige model. Den er også 8 cm bredere, men nok så væsentligt: den er 5,5 cm lavere. De tre dimensioner giver en kraftig indikation af, at der er tale om en bil, som er mere stabil og som klæber bedre til vejen. Og det er præcis hvad man har opnået – udover, og det er måske det allervigtigste: Designerne har fået større spillerum med henblik på at kombinere det funktionelle med det æstetiske.

 

Pladsen styres af linjerne

Det grænsende til det futuristiske karrosseridesign har givet plads til et bagagerum på 300 liter. Men fordi vægten er blevet lagt på den æstetiske, dynamiske oplevelse, på bilens tiltrækningskraft, har man måtte gå lidt på kompromis undervejs. Bagsædepladsen er set bedre i biler af samme størrelse og kun fordi man har et under sædebetrækket godt skjult hulrum i forsædernes ryglæn, er benpladsen rimelig.

 

En del af forklaringen skal formentlig også findes i, at der er tale om en gennem solid konstruktion med stærkt forøget karrosseristivhed. Det kan henføres til materialevalg, men et stivere karrosseri tager også plads. Resultatet er blevet en bil, der scorer højt på såvel passiv som aktiv sikkerhed – og ikke mindst er så godt kørende, at man alene derigennem har rige muligheder for at undgå en ulykkessituation.

 

Spændstig affjedring

Affjedringen er spændstig – måske lige spændstig nok, men især i udgaven med 16” alufælge fremfor 17” er den absolut mere end tålelig. Til gengæld styrer den rigtig godt – det var vel også noget af meningen med at sikre den direkte kontakt med underlaget. Og det gør den uden egentlig at skulle levere direkte sportslige køreegenskaber.


17" alufælge klæder Micraen.

 

16" alufælge giver mere tilgivende affjedring.


Sportsligheden er da også så som så hvad angår fartegenskaberne. Micra tilbydes med tre motoralternativer, hvoraf 90-hestes dieselmotoren i undertegnedes optik kørselsmæssigt er den bedste. Men også det er en sandhed med modifikationer, for med den lette 3-cylindrede benzinturbomotor fra Renault (man kender den bl.a. fra Clio-modellen) bliver Micraen mere væver gennem kurverne. Begge motorer (den mindre 73-hestes benzinmotor uden turbo var ikke til rådighed ved de første internationale prøvekørsler) er lydløse og i kraft af turboladerne rykker det godt ved de lavere motoromdrejninger.


0,9 liters benzin turbomotoren.

 

1,5 liters turbo dieselmotoren.


Musik og elektronik

I det hele taget er lydoplevelsen i den nye Micra på et højt niveau. Den er meget lydløs, og ønsker man musik i ypperste kvalitet, bør man tilkøbe et Bose audio anlæg, som bl.a. inkluderer højtalere i førerens nakkestøtte. Lydoplevelsen er forbilledlig…

 

Nissan har altid været helt fremme i skoene hvad angår implementering af moderne elektronik i biler, der er til at betale. Det gælder f.eks. det avancerede Around View Monitor system, som, ved hjælp af nedadrettede kameraer på bilens fire sider, på skærmen i midterkonsollen synliggør, hvad der måtte være af forhindringer rundt om bilen. Selv i dag har kun få af konkurrenterne fulgt trop og nu vil systemet også kunne fås i den nye Micra.

 

Sikkerhed på højt niveau er inkluderet

Dertil kommer, at automatisk nødbremse, vognbaneassistent og automatisk op- og nedblænding af fjernlyset er standard på selv den allerbilligste Micra, som forventes at blive prissat omkring 140.000 kroner, når den lander hos de danske forhandlere i begyndelsen af maj i år. Det er intet mindre end unikt.

 

Det er værd at bemærke, at den automatiske nødbremse fungerer ved alle hastigheder, dog sådan at den alene ved bykørsel kan bremse bilen helt ned. Ved høj fart vil den af sikkerhedsmæssige grunde, risikoen for eksempelvis at komme i slinger ved ændret vejgreb osv., ikke bremse bilen helt ned, men i kraft af sin øjeblikkelige reaktion kunne hjælpe føreren mærkbart til siden lettere at kunne håndtere en kritisk situation.

 

Vognbaneassistenten giver både vibrationer i rattet, når vejstriber passeres og hjælper aktivt føreren med at få bilen på rette spor igen – og automatisk op- og nedblænding giver stort set sig selv. Det var dog vores indtryk, fordi den tidlige solnedgang gjorde det muligt, også at prøve Micraen i mørke, at systemet var meget hurtigt, når der skulle blændes ned, men noget mere djærvt, når der på ny skulle skiftes til fjernlys. På de snoede kroatiske kystveje skulle man manuelt blænde op, så snart det en forbipasserende bil var passeret, simpelthen for at få vejen lyst tilstrækkeligt op. Men det er en udfordring Nissan ikke er ene om at skulle forholde sig til.

 

Renault motorer

Vi prøvede Micra med såvel den 3-cylindrede 90-hestes turbobenzin og den tilsvarende turbodiesel. Benzinmotoren har præcis det samme lidt ujævne accelerationsmønster, som vi tidligere har iagttaget i såvel Renault Clio som Captur. Vores forslag, hvis man overvejer køb: Kør en tur og fornem selv, om det er generende. Hvis ikke er der ingen grund til at fravælge bilen af den grund.

 

Også fordi den foruden de tekniske fordele, det fabelagtige udseende og de udmærkede køreegenskaber er praktisk. Bagagerummet er stort, bagklappen slår højt op, bagsæderyglænene kan individuelt lægges ned og på trods af den lidt knebne benplads på bagsædet, sidder man godt på alle sæder.

 

Micra med muligheder

Foruden det nævnte standard sikkerhedsudstyr tilbydes der en lang række af tilkøb, og meget er pakket sammen i de forskellige udstyrsversioner. Men standard i alle udgaver er også det såkaldte Intelligent Ride Control. Det er en teknologi, som bruger motoren og bremserne til at regulere de vippebevægel

 

ser i bilen, der ofte kan mærkes, når en bil kører over større bump på vejen som eksempelvis trafikchikaner. Denne regulering suppleres af støddæmperne, der dæmper bilens vippebevægelser. Systemet har også en vis effekt ved mindre ujævnheder (få en idé om det via vores onboad video her på siden).

 

Intelligent Trace Control er et system identisk med det, som andre f.eks. kalder Torque Vectoring. Ved kørsel gennem sving aktiverer og tilpasser systemet automatisk bremserne på, så Micra bliver på den optimale linje. Og ved nedbremsning af det hjul, som har mindst vejgreb (det inderste hjul i en kurve), føres kræfterne via differentialet automatisk over til det hjul, som har bedst fat i underlaget.

 

Ekstraudstyr og individualisering

Ekstraudstyrs mulighederne inkluderer Fuld LED forlygter, Nissan Connect infotainment, Apple CarPlay (Android Auto følger først i 2018), bakkamera, p-sensorer, klimaanlæg, nøglefri betjening, Around View Monitor og læderindtræk.

 

Oven i det er der store muligheder for i købssituationen individuelt at styre Micraens udseende – både ud- og indvendigt. Det gælder alt lige fra farvekombinationer, stafferinger, hajfinne-antenne, sædernes polstring til ambiente belysning i kabinen.

Andre Nissan prøvekørsler – find dem her >>>

 

Læs også: Nissan Micra skifter stil >>>


Tag med på en køretur onboard i den nye Nissan Micra og fornem hvor godt den kører. Videoen kan også ses i Fuld HD på YouTube.


 


Hurtige fakta om den helt nye Nissan Micra


Introduktion i Danmark: Maj 2017

 

Motorversioner:

1,0 Benzin, 3 cylindre, 73 hk, 95 Nm/3500 omdr./min. Forbrugstal ikke tilgængelige.

0,9 Turbo Benzin, 3 cylindre, 90 hk, 140 Nm/2250 omdr./min. 22,7 km/l (med 16” fælge). 0-100 km/t: 12,1 sek. Topfart: 175 km/t.

1,5 Turbo Diesel, 4 cylindre, 90 hk, 220 Nm/2000 omdr./min. 31,3 km/l (med 16” fælge). 0-100 km/t: 11,9 sek. Topfart: 179 km/t.

 

Længde: 4,0 meter.

Højde: 1,46 meter.

Bredde: 1,74 meter (uden sidespejle).

Bagagekapacitet: 300 liter.

 

Udstyrseksempler:

Standard: Safety Pack (automatisk nødbremse, aktiv vognbaneassistent samt aut. op- og nedblænding)

 

Visia City:

15” stålfælge. Elektrisk indstillelige sidespejle. Elruder for. Hill Start Assist. Multijusterbart rat.

- Udstyrsversionen Visia har desuden manuel aircondition.

 

Acenta (Visia City +):

Aircondition. Skiltegenkendelse. 16” stålfælge. Infotainmentsystemet Display Audio med 7” touchscreen. Fartpilot. Tågeforlygter. Apple CarPlay.

 

N-Connecta (Acenta +):

16” alufælge. Mørkt tonede ruder. Læderrat. Klimaanlæg. NissanConnect infotainmentsystem. Nøglefri betjening. Regnsensor.

 

Tekna (N-Vonnecta +)

17” alufælge. Bakkamera med p-sensorer bag. BOSE audiosystem med seks højttalere. Fuld LED forlygter.


Link til importøren


Around View Monitor kan tilkøbes til den nye Micra.

 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt