Det er modigt at ændre en bilmodels karakter totalt.
Men Nissan skal nok lykkes med deres forehavende:
Nye målgrupper og ny appeal, baseret på udviklingen
af en helt ny bil, der til fulde lever op til den
ændrede tilgang til markedet. Bilen ser godt ud, den
er dynamisk og tiltrækkende – og så kører den ligeså
godt som forgængeren. Mange vil måske endda mene
bedre, for selvom grundliggende komponenter i bilens
platform er bibeholdt, er platformen tilpasset den
nye bil og affjedringen desuden gjort mere
spændstig.
Den nye Nissan Micra er 4 meter lang. Dermed er den
tæt ved 18 cm længere end den hidtidige model. Den
er også 8 cm bredere, men nok så væsentligt: den er
5,5 cm lavere. De tre dimensioner giver en kraftig
indikation af, at der er tale om en bil, som er mere
stabil og som klæber bedre til vejen. Og det er
præcis hvad man har opnået – udover, og det er måske
det allervigtigste: Designerne har fået større
spillerum med henblik på at kombinere det
funktionelle med det æstetiske.
Pladsen styres af linjerne
Det grænsende til det futuristiske karrosseridesign
har givet plads til et bagagerum på 300 liter. Men
fordi vægten er blevet lagt på den æstetiske,
dynamiske oplevelse, på bilens tiltrækningskraft,
har man måtte gå lidt på kompromis undervejs.
Bagsædepladsen er set bedre i biler af samme
størrelse og kun fordi man har et under
sædebetrækket godt skjult hulrum i forsædernes
ryglæn, er benpladsen rimelig.
En del af forklaringen skal formentlig også findes
i, at der er tale om en gennem solid konstruktion
med stærkt forøget karrosseristivhed. Det kan
henføres til materialevalg, men et stivere
karrosseri tager også plads. Resultatet er blevet en
bil, der scorer højt på såvel passiv som aktiv
sikkerhed – og ikke mindst er så godt kørende, at
man alene derigennem har rige muligheder for at
undgå en ulykkessituation.
Spændstig affjedring
Affjedringen er spændstig – måske lige spændstig
nok, men især i udgaven med 16” alufælge fremfor 17”
er den absolut mere end tålelig. Til gengæld styrer
den rigtig godt – det var vel også noget af meningen
med at sikre den direkte kontakt med underlaget. Og
det gør den uden egentlig at skulle levere direkte
sportslige køreegenskaber.
17" alufælge klæder Micraen.
16" alufælge giver mere tilgivende affjedring.
Sportsligheden er da også så som så hvad angår
fartegenskaberne. Micra tilbydes med tre
motoralternativer, hvoraf 90-hestes dieselmotoren i
undertegnedes optik kørselsmæssigt er den bedste.
Men også det er en sandhed med modifikationer, for
med den lette 3-cylindrede benzinturbomotor fra
Renault (man kender den bl.a. fra Clio-modellen)
bliver Micraen mere væver gennem kurverne. Begge
motorer (den mindre 73-hestes benzinmotor uden turbo
var ikke til rådighed ved de første internationale
prøvekørsler) er lydløse og i kraft af turboladerne
rykker det godt ved de lavere motoromdrejninger.
0,9 liters benzin turbomotoren.
1,5 liters turbo dieselmotoren.
Musik og elektronik
I det hele taget er lydoplevelsen i den nye Micra på
et
højt niveau. Den er meget lydløs, og ønsker man
musik i ypperste kvalitet, bør man tilkøbe et Bose
audio anlæg, som bl.a. inkluderer højtalere i
førerens nakkestøtte. Lydoplevelsen er forbilledlig…
Nissan har altid været helt fremme i skoene hvad
angår implementering af moderne elektronik i biler,
der er til at betale. Det gælder f.eks. det
avancerede Around View Monitor system, som, ved
hjælp af nedadrettede kameraer på bilens fire sider,
på skærmen i midterkonsollen synliggør, hvad der
måtte være af forhindringer rundt om bilen. Selv i
dag har kun få af konkurrenterne fulgt trop og nu
vil systemet også kunne fås i den nye Micra.
Sikkerhed på højt niveau er inkluderet
Dertil kommer, at automatisk nødbremse,
vognbaneassistent og automatisk op- og nedblænding
af fjernlyset er standard på selv den allerbilligste
Micra, som forventes at blive prissat omkring
140.000 kroner, når den lander hos de danske
forhandlere i begyndelsen af maj i år. Det er intet
mindre end unikt.
Det er værd at bemærke, at den automatiske nødbremse
fungerer ved alle hastigheder, dog sådan at den
alene ved bykørsel kan bremse bilen helt ned. Ved
høj fart vil den af sikkerhedsmæssige grunde,
risikoen for eksempelvis at komme i slinger ved
ændret vejgreb osv., ikke bremse bilen helt ned, men
i kraft af sin øjeblikkelige reaktion kunne hjælpe
føreren mærkbart til siden lettere at kunne håndtere
en kritisk situation.
Vognbaneassistenten giver både vibrationer i rattet,
når vejstriber passeres og hjælper aktivt føreren
med at få bilen på rette spor igen – og automatisk
op- og nedblænding giver stort set sig selv. Det var
dog vores indtryk, fordi den tidlige solnedgang
gjorde det muligt, også at prøve Micraen i mørke, at
systemet var meget hurtigt, når der skulle blændes
ned, men noget mere djærvt, når der på ny skulle
skiftes til fjernlys. På de snoede kroatiske
kystveje skulle man manuelt blænde op, så snart det
en forbipasserende bil var passeret, simpelthen for
at få vejen lyst tilstrækkeligt op. Men det er en
udfordring Nissan ikke er ene om at skulle forholde
sig til.
Renault motorer
Vi prøvede Micra med såvel den 3-cylindrede
90-hestes turbobenzin og den tilsvarende
turbodiesel. Benzinmotoren har præcis det samme lidt
ujævne accelerationsmønster, som vi tidligere har
iagttaget i såvel Renault Clio som Captur. Vores
forslag, hvis man overvejer køb: Kør en tur og
fornem selv, om det er generende. Hvis ikke er der
ingen grund til at fravælge bilen af den grund.
Også fordi den foruden de tekniske fordele, det
fabelagtige udseende og de udmærkede køreegenskaber
er praktisk. Bagagerummet er stort, bagklappen slår
højt op, bagsæderyglænene kan individuelt lægges ned
og på trods af den lidt knebne benplads på bagsædet,
sidder man godt på alle sæder.
Micra med muligheder
Foruden det nævnte standard sikkerhedsudstyr
tilbydes der en lang række af tilkøb, og meget er
pakket sammen i de forskellige udstyrsversioner. Men
standard i alle udgaver er også det såkaldte
Intelligent Ride Control. Det er en teknologi, som
bruger motoren og bremserne til at regulere de
vippebevægel
ser i bilen, der ofte kan mærkes, når en bil kører
over større bump på vejen som eksempelvis
trafikchikaner. Denne regulering suppleres af
støddæmperne, der dæmper bilens vippebevægelser.
Systemet har også en vis effekt ved mindre
ujævnheder (få en idé om det via vores onboad video
her på siden).
Intelligent Trace Control er et system identisk med
det, som andre f.eks. kalder Torque Vectoring. Ved
kørsel gennem sving aktiverer og tilpasser systemet
automatisk bremserne på, så Micra bliver på den
optimale linje. Og ved nedbremsning af det hjul, som
har mindst vejgreb (det inderste hjul i en kurve),
føres kræfterne via differentialet automatisk over
til det hjul, som har bedst fat i underlaget.
Ekstraudstyr og individualisering
Ekstraudstyrs mulighederne inkluderer Fuld LED
forlygter, Nissan Connect infotainment, Apple
CarPlay (Android Auto følger først i 2018),
bakkamera, p-sensorer, klimaanlæg, nøglefri
betjening, Around View Monitor og læderindtræk.
Oven i det er der store muligheder for i
købssituationen individuelt at styre Micraens
udseende – både ud- og indvendigt. Det gælder alt
lige fra farvekombinationer, stafferinger,
hajfinne-antenne, sædernes polstring til ambiente
belysning i kabinen. |