Nissan er ikke med på årets store motorshow i
Frankfurt. Til gengæld bruger man ressourcer på
lokale præsentationer rundt om på de europæiske
markeder. Det giver god mening, for efterårets store
Nissan nyheder er allerede præsenteret – og den
efterfølgende, den helt nye Nissan Leaf, dukker ført
om ved årsskiftet. Billederne af den nye elbil er
dog offentliggjort allerede i dag.
Vi har for længst prøvekørt såvel den nye Qashqai,
som netop nu lanceres i Danmark, og den nye
faceliftede X-Trail, der kommer til december (læs
vores første internationale prøvekørsel af Nissan
Qashqai og X-Trail hér >>>, og se videoerne også
her på siden). Og kan fastslå, at der er alle
muligheder for, at succesen fortsætter. For en
succes har der været tale om, lige fra starten for
10 år siden.
Satte og sætter fortsat dagsordenen
Qashqai satte dengang dagsordenen for den nye type
biler. Nissan fravalgte de traditionelle personbils
designs og skabte den kompakte cross-over/SUV, som
fortsat har førertrøjen på. Markedet skulle godt nok
lige vænne sig til den nye biltype og i 2008, som
dog også lå tæt op af finanskrisen, valgte kun et
par tusinde danskere at prøve en af de nye biler.
I det er det helt anderledes. Også i takt med, at
den type biler er blevet stadig bedre, har Nissan i
Danmark alene i år – selvom den nye model for længst
var blevet annonceret – til dato solgt 4.714 Qashqai,
altså af den hidtidige model. Sidste år på samme
tidspunkt var tallet stort set det samme og det
største nogensinde. Til trods for at en hel stribe
konkurrenter har meldt sig på markedet.
Rekordår
Der er nu med introduktionen af den kraftigt
opdaterede Qashqai lagt op til, at Nissan får sit
bedste år nogensinde i Danmark – ikke bare målt i
styktal (for danskerne køber jo stadig flere biler),
men også målt på markedsandele, hvor man aktuelt
ligger på 4,3 procent – som er meget for et trods
alt forholdsvis lille bilmærke.
I årets første del har Qashqai som altid haft en
stor del af æren – den har ganske enkelt været den
næst mest solgte bil i Danmark overhovedet, efter
Peugeot 2008. Meget godt gået af en udgående
bil-generation.
Det skal dog tilføjes, at den nye Qashqai ikke er
det, man normalt vil betegne som en gennemgribende
ny bil. Den er dog forbedret på så mange punkter,
både visuelt og funktionelt, at de fleste
Qashqai-kunder vil opleve en noget anderledes bil –
og anderledes til det bedre vel at mærke.
Ny LEAF
Den nye LEAF har internationalt været ventet med
spænding, for Nissan har sammen med
alliancepartneren Renault været dominerende på
markedet for elektriske biler i Europa. LEAF vender
vi tilbage til, når vi er tættere på
introduktionstidspunktet og skal blot konstatere, at
den visuelt er blevet mere konventionel, hvilket
mange potentielle el-bilskunder givet vis vil sætte
pris på.
Den nye Nissan LEAF kommer i begyndelsen af 2018
Om den så isoleret set vil have gennemslagskraft i
Danmark vil tiden vise, for mange forhold spiller
ind. Men hvis ikke den afgiftsomlægning, der tales
så meget om i skrivende stund, vil favorisere
elbiler, skal vi nok ikke regne med, at komme til at
se mange Nissan LEAF på de danske landeveje. Synd,
for hvis man mener det alvorligt med miljø rigtig
mobilitet, er elbiler ikke til at komme uden om.
Stor bredde
En helt anden, men ikke uvæsentlig ting i
forbindelse med Nissans aktuelle eksponering af det
danske marked, er at bredden i Nissans modelprogram
blev gjort meget tydelig. Nissans salgssucces hviler
klart på Qashqai modellens popularitet, men den er
skabt på den store alsidighed, Nissan er eksponent
for.
Supersportsvognen GT-R
Vi deltog i en præsentation på FDM Sjællandsringen,
hvor de nye biler var tilgængelige, herunder også
den terrængående Navara med det unikke
baghjulsophæng. Men Nissan havde også til
anledningen medbragt et eksemplar af den seneste
faceliftede udgave af den ikoniske supersportsvogn,
Nissan GT-R.
Nissan Navara klarede med lethed Sjællandsringens
mikro- men endda udfordrende off-road spor
Vi havde lejlighed til at prøve den ultra hurtige
570-hestes GT-R på banen og må, midt i vores
begejstring over dens sublime køreegenskaber og
kolossale fart potentiale, konstatere at den slags
ikke alene er for sjov: en bil som Nissan GT-R er
udviklet på et så højt niveau, at Nissan derigennem
har kunnet afprøve teknologien helt ud i ekstremerne
– vel at mærke seriefremstillet teknologi. Det har
de mere civiliserede personbiler gavn af, og dermed
kommer det kunderne til de mere almindelige Nissan
modeller til gode.
Vi prøvede også den nye Micra, som vi tidligere
kunne berette om i forbindelse med de første
internationale prøvekørsler, på Sjællandsringen og
kan bekræfte, at selv når man presser bilen, kører
den knald godt (læs
om de første internationale prøvekørsler af Nissan
Micra hér >>>).
Infiniti Q60 - den eneste i Danmark
Sidst, men ikke mindst, når det handler om
hestekræfter – men ret småt, sat i forhold til det
danske marked – havde vi lejlighed til kort at prøve
en Infiniti Q60 S 3.0t – en potent premium coupé med
op imod 420 hestekræfter, frembragt af en 3-liters
V6 twin-turbo. Bilen er ikke bare hurtig, den har en
karakteristisk sportsaffjedring, som på den ene side
holder bilen godt klæbet til vejen, på den anden
side yder en høj kørselskomfort.
Infiniti Q60 S 3,0t. Infiniti er populær i USA, hvor
Nissans premium mærke har et stærkt navn på niveau
med Toyotas premium mærke, Lexus.
Den prøvekørte bil er den eneste af sin slags på
danske nummerplader, ganske enkelt fordi Nissans
premium mærke ikke importeres til Danmark. Egentlig
synd, for der er tale om en bil, der udmærket kunne
udfordre konkurrenter fra Audi og Mercedes.
Prismæssigt vil den oven i købet også kunne gøre sig
– den vil formentlig havne i nabolaget af 1,1
millioner kroner efter de aktuelle afgiftsregler.
Link til importøren |