Med den nye
stationcar-version af den næsten ligeså nye Jaguar
XF styrker Jaguar sin position i kampen om
eksklusiv-kunderne i premium segmentet. Den skal
dyste mod tilsvarende biler fra bl.a. den markeds
ledende Mercedes E-klasse, men ikke mindst imod
BMW’s nye 5-serie og Volvos V90.
Det er et marked,
som i Danmark udgør 2500 biler om året. Jaguars
salgsmål for 2018 er dog mere beskedne, og man
forventer, at kunne sætte nummerplader på 100
eksemplarer af den nye XF Sportbrake, som stationcar
udgaven hedder. Men ikke mindst udfaldet af den
aktuelle præcisering af de nye leasingregler kan få
afgørende indflydelse på, om målet nås.
Jaguar står
stærkt
Jaguar står dog
stærkt, fortæller Jaguars danske landechef, Michael
Lund i forbindelse med introduktionen i Danmark, som
finder sted lige nu. Tidligere lå en XF i nabolaget
af 15 procent over konkurrenterne i denne bilklasse,
når det handlede om en så vigtig faktor som den
såkaldte beskatningsværdi. Det gør man ikke længere,
nu står man lige, og det er naturligvis af stor
betydning.
Således er
listeprisen for den billigste Jaguar XF Sportbrake
efter afgiftsændringen først i oktober 595.000
kroner. Men endnu vigtigere: Beskatningsværdien er
blot 473.776 kroner. Det har betydning for de
allerfleste Jaguar kunder, for leasing-aftaler og
firmabiler er klart den dominerende ”købsform” i
denne bil kategori.
Elegant, rummelig
og dynamisk
Hos Jaguar lægger
man vægt på at fastslå, at trods en længde på 5
meter (på nær 5 mm), har man ikke haft som
målsætning, at skabe klassens mest rummelige
stationcar. Måske derfor anvendes Sportbrake
betegnelsen, som ender op i en meget elegant,
dynamisk og sporty udseende bil, hvis design er en
af de væsentlige købsparametre.
Et bagagerum på 1700
liter lever dog nok op til behovet for, at kombinere
det elegante med det funktionelle. Og det rummer
især mulighed for at give plads for fine
køredynamiske egenskaber. Sammenlignet med
forgængeren er XF Sportbrake et par hundrede kg
lettere (Bilen vejer nu fra 1660 kg), bl.a. fordi
karrosseriet for en stor dels vedkommende er skabt i
aluminium og desuden er yderst vridningsstabilt.
Standard i XF Sportbrake er luftstøddæmpere på
Integral Link baghjulsophænget, som sikrer uændret
frihøjde, selv når man læsser bilen – eller for den
sags skyld kobler en anhænger på op til et par
tusinde kg bagpå.
Dur også i regn…
Vi har ved et par
lejligheder haft anledning til korte prøveture i den
nye XF Sportbrake, men vejrguderne har hver gang
drillet, det har været temmelig vådt og det har ikke
givet mulighed for en tilstrækkelig gennemgribende
test af den nye bil. Vi kan dog fastslå, at den som
udgangspunkt besidder alle de dyder, der kendetegner
en bil i det segment. Den har væsentlig større vægt
lagt på køredynamikken end f.eks. Volvo V90, men er
heller ikke ukomfortabel.
Netop de våde veje
gav dog en god idé om, at affjedringen også mestrer
et godt greb i asfalten og bilen er i god balance,
når vejgrebet er reduceret. I kombination med hele
viften af moderne sikkerhedsudstyr, står bilen
stærkt i konkurrencen. Vi er naturligvis planen
inden så længe at vende tilbage med en mere
indgående testkørsel af den nye bil.
Veludstyret
Udstyret er ikke
uden betydning i denne bilklasse, og her hænger XF
Sportbrake temmelig godt med. Blandt andet kan den
fås med klassens vel nok største soltag på 1,6
kvadratmeter. Ønsker man ikke fuldt lys i kabinen,
kan solafskærmningen køres for – i øvrigt vha. en
såkaldt ”gesture control”, som indebærer, at man med
en håndbevægelse aktiverer mekanismen, der
henholdsvis åbner eller lukker afskærmningen.
Bilen har 4- zone
klimaanlæg, TFT intrumentering og et 10” Touch Pro
Infotaintment system. Desuden kommer bilen med et
avanceret luftrensningssystem, der renser den
udefrakommende luft, så der altid er ren luft i
kabinen.
XF Sportbrake er
trods sine 5 meter seks centimeter kortere end
forgængeren. Men akselafstanden er øget med 51 mm -
til i alt 2960 mm. Det giver bl.a. bedre benplads på
bagsædet. I forhold til sedanversionen er de ydre
mål næsten identiske, men forskellene er målbare
indvendigt. XF Sportbrake rummer 565 liter i
bagagerummet mod sedanversionens 540 liter, som
altså også kan øges til 1700 liter med bagsæderne
lagt ned.
Flere drivliner
Motorprogrammet
inkluderer flere drivline-versioner.
Indgangsmodellen har baghjulstræk og leveres med den
velkendte 2-liters 163 hestes dieselmotor, der
præsterer et drejningsmoment på 380 Nm og leverer et
brændstofforbrug på blot 22,2 km/l. Den kan desuden
fås med 6-trins manuel gearkasse eller
automatgearkasse.
XF Sportbrake fås
også med 180 hestes diesel, hvor man kan vælge
mellem baghjulstræk eller træk på alle fire hjul.
Der er desuden mulighed for 240 hk og toppen er den
kraftige 300 hestes 3-liters sekscylindrede diesel
med et moment på op til 700 Nm. På benzinsiden er
der mulighed for en 4-cylindret 250 hestes
turbomotor. |