En Jaguar køber man ikke, blot fordi man skal have
en luksuøs bil at køre i. Man køber den med
bevidsthed om, at en Jaguar ikke er en hvilken som
helst bil. En Jaguar har en historie, den har en
arv. Men netop det forhold kan godt få en inkarneret
og passioneret Jaguar entusiast til at blive urolig.
For de mange fornyelser, Jaguar har bragt på banen i
de senere år, stemmer de nu også med arven og
historien?
Det spørgsmål behøver man ikke være urolig for
svaret på, når det gælder den højpotente store
Jaguar XF med 380-hestes 3-liters V6 i maskinrummet.
Den er så tro overfor historien, som den i respekt
for moderne bilteknologi overhovedet kan være. Den
ER en autentisk Jaguar, der fuldt og helt bærer
arven videre: Den er luksuøs, den er stor, den er
hurtig og teknikken er sådan i det store hele som
den altid har været.
Tro mod dens ophav
For selvom Jaguar ikke i denne udgave har udskiftet
benzinmotoren med en dieselmotor eller reduceret
antallet af cylindre til fire eller udstyret
maskineriet med en turbolader eller forsynet den med
tophængslet bagklap, er den alligevel blevet fornyet
på en lang række områder. Men fordi man har været
tro mod dens ophav, er vi sikre på, at den er guf
for selv de mest inkarnerede og passionerede Jaguar
fans. De vil med selvrespekten i orden kunne nikke
og sige ”Ja, det har de faktisk gjort rigtig godt”.
Traditionerne hører man. Lyden af den store V6’er
er, som den skal være, bl.a. fordi motoren er
udstyret med en kompressor (en supercharger = S/C),
så lad være med blot at se, lyt også til motorlyden
i videoen her på siden. Og så føler man også
traditionerne.
Kompressormotor
Fordi Jaguar anvender kompressor i stedet for
turbolader opnår man en progressivt stigende effekt
såvel som drejningsmoment. En kompressor presser
mere luft ind i forbrændingskamrene og muliggør
derfor også mere benzin, uden at blandingsforholdet
ændres, præcis som en turbolader.
Men kompressoren drives af motorens krumtapaksel og
ikke som turboladeren af udstødningen. Derfor er der
ingen turbotøven og heller ingen krafteksplosion,
som når en turbolader kommer op i fart og præsterer
sit ypperste.
Fra baghjulstræk til firehjulstræk
Alligevel føles en acceleration i XF’eren iblandt
som en eksplosion. Det har en helt anden grund. For
bilen er også blevet udrustet med firehjulstræk af
den type, der som udgangspunkt virker på to hjul og
først når behovet er der forvandles til
firehjulstræk. Men hvor normen er forhjulstræk, der
bliver til firehjulstræk, har XF’eren som
udgangspunkt baghjulstræk og så hjælper forhjulene
til, når der er brug for det (også det er
illustreret af onboard videoen her på siden).
Det betyder i praksis, at den baghjulstrukne bil
opfører sig som en sådan ved moderat acceleration.
Når der så skal fuld power på og de magiske 100 km/t
skal nås på de blot 5,3 sekunder, som med 8-trins
automatgearkassen klares så let som ingenting,
hjælper forhjulene til, så hjulspin minimeres – og
så er det næsten som en eksplosion, som simpelthen
ikke findes mage til. Faktisk tror vi, at en
turbolader ville ødelægge det hele, fordi kræfterne
da ikke ville blive leveret fra den allerførste
km/t, men først ”eksplodere”, når bilen ville være
kommet lidt op i fart.
Det er simpelthen en superløsning, Jaguar har
leveret.
Teknik fra F-Type
XF’eren er i denne konfiguration også udrustet med
Intelligent Driveline Dynamics (hentet fra Jaguar
F-Type) såvel som Adaptive Surface Response.
Førstnævnte sikrer, at kræfterne leveres efter
forholdene og førerens valg – der er flere
indstillinger at vælge imellem og de gør en regulær
forskel. Man kan f.eks. bruge Dynamic indstillingen,
når man vil have det lidt sjovt, og siden kan man få
samvittigheden bragt i orden med Eco-indstillingen.
Når det så er sagt, kører en Jaguar XF S 3,0 V6 S/C
AWD 11,6 km/l. Sat i forhold til kræfterne,
firehjulstrækket, automatgearet og den 1760 kg tunge
bil er det et pænt tal – men på præcis det felt er
den tidligere prøvekørte XF med 3-liters dieselmotor
og 300 hestekræfter under motorhjelmen med sine 18,2
km/l noget mere spiselig (læs
vores prøvekørsel af Jaguar 3,0 TDV6 RWD hér >>>).
Billederne fortæller mere end mange ord
Praktikken er i 3-liters benzin versionen ellers
identisk med 3-liters dieselen, så vi nøjes med at
illustrere den del af pakken gennem billederne her
på siden. Det skal dog som et kuriosum nævnes, at de
20” alufælge, der er standard på den her prøvekørte
bil, var erstattet af 19” alufælge med vinterdæk.
Det gjorde den i hvert fald ikke mindre komfortabel
og var dybest set nok en fordel, ikke kun fordi det
var vinter. Så begejstrede er vi nemlig normalt ikke
for store hjul med ultra lavprofildæk…
|