Nu er den her, Hyundais nye i30, som endnu inden den
havde sat sine hjul på dansk asfalt er blevet rost
til skyerne. Første weekend i april er der officiel
Danmarks premiere og efter at have kørt et par
småture i to af de varianter med mindre motorer, som
vi ikke fik prøvekørt i forbindelse med de første
internationale prøvekørsler af den nye bil, kan vi
fastslå, at de motorer bliver den bestemt ikke
ringere af.
Især den allermindste, en 3-cylindret
benzinturbomotor, som præsterer op til 120
hestekræfter, tabte undertegnede sit hjerte til.
Forklaringen er ligetil: Den er ikke så hurtig som
den 1,4 liters version med DCT gear, som vi kørte
mest i ved de internationale prøvekørsler i det
sydlige Spanien. Men den er op imod 50 kg lettere (i
dieseludgaven endda tæt ved 70 kg – uden DCT). Den
vægt er taget fra bilens forende, derved bliver
balancen i bilen bedre, affjedringens opgave er
mindre og resultatet er sjovere kurveegenskaber.
Indrømmet, det var ingen lang tur, bilen blev
prøvekørt på, men alligevel.
110 hestes dieselen er også OK
Til stede ved den danske præsentation var også
udgaven med 110 hestes dieselmotor. Vægtmæssigt er
den handikappet, men selvom den ikke kan mønstre
storbroderens mere power (136 hk), er den intet
dårligt valg, hvis man vil spare lidt penge på købs-
og driftsbudgettet.
På den anden side er prisforskellen kun 10.000
kroner og forskellen i brændstoføkonomi 0,7 km/l på
de to dieselmotorer, så vi tror, at de allerfleste
vil vælge 136-hestes dieseludgaven og kun anskaffe
110 hestes udgaven, hvis man køber den med det i
øvrigt ret udmærkede basisudstyr ”Life” – med Life
udstyr kan man nemlig ikke vælge en 136-hestes
diesel. Den billigste Life-version med 110 hestes
diesel koster 225.000 kroner, alt imens den
billigste 136-hestes diesel leveres med Trend udstyr
til 275.000 kroner – dér er der penge at spare.
På benzinfronten har Hyundai holdt ord. Billigste
i30 er med 120 hestes benzinmotor og Life udstyr er
til at købe for 200.000 kroner. Den billigste udgave
med 140 hestes 4-cylindret benzinmotor og Trend
udstyr koster 260.000 kroner. Med til historien
hører også, at Hyundai opererer med fire
udstyrsniveauer: Life, Life+, Trend og Premium.
Lidt mere om Hyundai og i30:
Hyundai har sjovt nok flere jubilæer at fejre i år.
Hyundai Motor Company blev grundlagt i 1967 og
præcis 25 år senere etablerede man Hyundai Danmark.
Udviklingen er gået strygende, ikke mindst i Europa,
hvor man i 2016 satte ny rekord med et total salg på
505.396 biler – hvoraf de 10.196 blev solgt i
Danmark. Den ambitiøse målsætning er, senest i 2021
at være det førende asiatiske bilmærke på det
europæiske marked.
Hyundai i30 er da også bygget til det europæiske
marked, den er designet efter europæiske
designopfattelser og den kører som europæere bedst
kan lide det. Hvad alt det angår, er vi i Danmark
ret typiske europæere og Hyundai i Danmark fastslår
da også selv, at den nye bil skal være ”Danskernes
nye favoritbil”. Det er også et ambitiøst mål, men
de har meget at have det i. I30 kører nemlig
knaldgodt, for tiden ikke rigtigt overgået af andre
kompakte mellemklassebiler i samme prisklasse.
Stationcar til sommer
Næste skridt på vejen imod den europæiske målsætning
er introduktionen af stationcarudgaven – Wagon, som
man kalder den – som lander i Danmark i juni måned.
Den byder på endnu mere plads og endnu mere
funktionalitet. Måske bliver det især dén, der
bliver favoritbilen herhjemme (læs
om og se billeder af den nye Hyundai i30 Wagon hér
>>>)
Hvad udstyret angår, tilbyder Hyundai næsten alt
det, hjertet kan begære, og man gør det med et højt
niveau allerede fra den allerbilligste version.
Life niveauet inkluderer bl.a. statisk kurvelys,
el-indklappelige sidespejle, sædevarme og ratvarme,
aircondition og automatisk nødbremse, der fungerer
op til 180 km/t og bremser bilen helt ned til nul
km/t.
Life+ (koster 20.000 kroner oven i Life-prisen)
inkluderer 15” alufælge, 2-zone klimaanlæg,
baksensorer m.v. For yderligere 20.000 kroner oven i
får man Trend udstyret med bl.a. 16” alufælge,
bakkamera, regnsensor, 8” berøringsskærm med dansk
talende navigation og nøglefri betjening.
Topudstyret ”Premium” koster yderligere 30.000
kroner og da får man Fuld LED forlys, automatisk
skiltegenkendelse, knæairbag og meget mere.
Ekstraudstyrslisten byder bl.a. på adaptiv fartpilot
og fodgængergenkendelse i forbindelse med den
automatiske nødbremse.
Link til importøren |