| 
							Nu er den her, Hyundais nye i30, som endnu inden den 
							havde sat sine hjul på dansk asfalt er blevet rost 
							til skyerne. Første weekend i april er der officiel 
							Danmarks premiere og efter at have kørt et par 
							småture i to af de varianter med mindre motorer, som 
							vi ikke fik prøvekørt i forbindelse med de første 
							internationale prøvekørsler af den nye bil, kan vi 
							fastslå, at de motorer bliver den bestemt ikke 
							ringere af. 
							  
							Især den allermindste, en 3-cylindret 
							benzinturbomotor, som præsterer op til 120 
							hestekræfter, tabte undertegnede sit hjerte til. 
							Forklaringen er ligetil: Den er ikke så hurtig som 
							den 1,4 liters version med DCT gear, som vi kørte 
							mest i ved de internationale prøvekørsler i det 
							sydlige Spanien. Men den er op imod 50 kg lettere (i 
							dieseludgaven endda tæt ved 70 kg – uden DCT). Den 
							vægt er taget fra bilens forende, derved bliver 
							balancen i bilen bedre, affjedringens opgave er 
							mindre og resultatet er sjovere kurveegenskaber. 
							  
							Indrømmet, det var ingen lang tur, bilen blev 
							prøvekørt på, men alligevel. 
							  
							110 hestes dieselen er også OK 
							Til stede ved den danske præsentation var også 
							udgaven med 110 hestes dieselmotor. Vægtmæssigt er 
							den handikappet, men selvom den ikke kan mønstre 
							storbroderens mere power (136 hk), er den intet 
							dårligt valg, hvis man vil spare lidt penge på købs- 
							og driftsbudgettet. 
							  
							På den anden side er prisforskellen kun 10.000 
							kroner og forskellen i brændstoføkonomi 0,7 km/l på 
							de to dieselmotorer, så vi tror, at de allerfleste 
							vil vælge 136-hestes dieseludgaven og kun anskaffe 
							110 hestes udgaven, hvis man køber den med det i 
							øvrigt ret udmærkede basisudstyr ”Life” – med Life 
							udstyr kan man nemlig ikke vælge en 136-hestes 
							diesel. Den billigste Life-version med 110 hestes 
							diesel koster 225.000 kroner, alt imens den 
							billigste 136-hestes diesel leveres med Trend udstyr 
							til 275.000 kroner – dér er der penge at spare. 
							  
							På benzinfronten har Hyundai holdt ord. Billigste 
							i30 er med 120 hestes benzinmotor og Life udstyr er 
							til at købe for 200.000 kroner. Den billigste udgave 
							med 140 hestes 4-cylindret benzinmotor og Trend 
							udstyr koster 260.000 kroner. Med til historien 
							hører også, at Hyundai opererer med fire 
							udstyrsniveauer: Life, Life+, Trend og Premium. 
							  
							Lidt mere om Hyundai og i30: 
							Hyundai har sjovt nok flere jubilæer at fejre i år. 
							Hyundai Motor Company blev grundlagt i 1967 og 
							præcis 25 år senere etablerede man Hyundai Danmark. 
							Udviklingen er gået strygende, ikke mindst i Europa, 
							hvor man i 2016 satte ny rekord med et total salg på 
							505.396 biler – hvoraf de 10.196 blev solgt i 
							Danmark. Den ambitiøse målsætning er, senest i 2021 
							at være det førende asiatiske bilmærke på det 
							europæiske marked. 
							  
							Hyundai i30 er da også bygget til det europæiske 
							marked, den er designet efter europæiske 
							designopfattelser og den kører som europæere bedst 
							kan lide det. Hvad alt det angår, er vi i Danmark 
							ret typiske europæere og Hyundai i Danmark fastslår 
							da også selv, at den nye bil skal være ”Danskernes 
							nye favoritbil”. Det er også et ambitiøst mål, men 
							de har meget at have det i. I30 kører nemlig 
							knaldgodt, for tiden ikke rigtigt overgået af andre 
							kompakte mellemklassebiler i samme prisklasse. 
							  
							Stationcar til sommer 
							Næste skridt på vejen imod den europæiske målsætning 
							er introduktionen af stationcarudgaven – Wagon, som 
							man kalder den – som lander i Danmark i juni måned. 
							Den byder på endnu mere plads og endnu mere 
							funktionalitet. Måske bliver det især dén, der 
							bliver favoritbilen herhjemme (læs 
							om og se billeder af den nye Hyundai i30 Wagon hér 
							>>>) 
							  
							Hvad udstyret angår, tilbyder Hyundai næsten alt 
							det, hjertet kan begære, og man gør det med et højt 
							niveau allerede fra den allerbilligste version. 
							  
							Life niveauet inkluderer bl.a. statisk kurvelys, 
							el-indklappelige sidespejle, sædevarme og ratvarme, 
							aircondition og automatisk nødbremse, der fungerer 
							op til 180 km/t og bremser bilen helt ned til nul 
							km/t. 
							  
							Life+ (koster 20.000 kroner oven i Life-prisen) 
							inkluderer 15” alufælge, 2-zone klimaanlæg, 
							baksensorer m.v. For yderligere 20.000 kroner oven i 
							får man Trend udstyret med bl.a. 16” alufælge, 
							bakkamera, regnsensor, 8” berøringsskærm med dansk 
							talende navigation og nøglefri betjening. 
							  
							Topudstyret ”Premium” koster yderligere 30.000 
							kroner og da får man Fuld LED forlys, automatisk 
							skiltegenkendelse, knæairbag og meget mere. 
							Ekstraudstyrslisten byder bl.a. på adaptiv fartpilot 
							og fodgængergenkendelse i forbindelse med den 
							automatiske nødbremse. 
 
							
							Link til importøren |