Hyundais helt overordnede budskab i forbindelse med
lanceringen af den helt nye Hyundai i30 er, at den
er en ”Peoples Car”. Det er vel ret beset det
nærmeste, man sprogligt kan komme en international
version af ”Folkevogn” og det er præcis, hvad
Hyundai har skabt. Det var i hvert fald det
umiddelbare indtryk af den radikalt anderledes bil,
som Hyundai bringer på markedet i Danmark 1. april.
Og nej, den er ingen aprilsnar, hvad de første
internationale prøvekørsler på de snoede veje
omkring Malaga i Sydspanien vidnede om.
Heller ikke, når man allerede nu kunne oplyse den
såkaldte ”indstigningspris” på 200.000 kroner, til
trods for, at det meste af sikkerhedspakken følger
med til den pris. Når vi bruger udtrykket ”det
meste” hænger det sammen med, at den danske Hyundai
importør endnu ikke har færdigforhandlet alle priser
med den koreanske producent. Så i skrivende stund er
det specifikt et spørgsmål om, hvorvidt
fodgængergenkendelse er en del den automatiske
nødbremse, som i øvrigt virker op til 180 km/t. Men
aktiv vognbaneassistent med aktiv styring indgår
ligesom automatisk op- og nedblænding samt
forskellige andre features. Det er ret enestående.
Mere pondus til folket
Dermed bør Hyundai komme til at stå stærkt med den
nye bil. En bil, som langt henad vejen minder om den
oprindelige Folkevogn i VW’s eget Golf-design.
Hyundai har forladt det lidt futuristiske
strømlinede design, som kendetegnede den hidtidige
i30, til fordel for et mere funktionelt
”boks-design”, som vi tidligere har beskrevet i
forbindelse med verdenspremieren på bilen i
Frankfurt, forud for Paris Motor Show sidste efterår
(læs
om verdenspremieren på Hyundai i30 hér). Det har
en række praktiske fordele og et eller andet sted
giver det også en mere selvbevidst udstråling. Der
er simpelthen mere pondus i den bil.
Det skal der også være, for Hyundai har store
ambitioner. I 2021 vil man være det største
asiatiske bilmærke i Europa (oven i købet uden at
medregne søstermærket KIA). Derfor har man også
valgt at udvikle i30 i Europa, designe den som
europæere sætter pris på og ikke mindst givet den
køreegenskaber, som europæere flest vil kunne synes
om. Som sådan rammer den regulært i solar plexus som
Folkets Bil – i hvert fald det europæiske folk.
Rekordsalg i 2016
Man er da også godt på vej. I 2016 solgte Hyundai
over en halv million personbiler i Europa og inden
udgangen af 2018 vil man nå et totalsalg af Hyundai
i30 siden introduktionen 10 år tidligere på 1
million (indtil nu har man solgt 800.000 eksemplarer
af modellen). Så den nye bil er ikke uden betydning
i det samlede regnskab.
De store ambitioner er noget, kunderne har glæde af,
for fabrikken i Sydkorea ved godt, at man ikke
kommer sovende til succesen. Det er en af grundene
til, at man f.eks. gør hele sikkerhedspakken
tilgængelig for købere af enhver i30, men også på
andre områder går man hele vejen. F.eks. på
infotainment-siden, hvor den nye i30 både
understøtter Android Auto og Apple Carplay og
indenfor kort tid også vil kunne bruges til andre
smartphone operativsystemer, samtidig med at
telefonerne kan oplades trådløst. Tilkøber man
navigation følger der desuden opdatering m
ed i syv år.
For i30 ejeren betyder det, at hans bil i princippet
har en vis fremtids sikring og dermed også opnår en
højere gensalgsværdi, fordi en ny ejer vil kunne
bruge sin smarttelefon direkte i forbindelse med
bilens systemer. Det er i øvrigt godt i tråd med
Hyundais unikke 5-års garanti (uden kilometer
begrænsning), som følger bilen, også hvis den sælges
som brugt indenfor garantiperioden. Det må et eller
andet sted også kunne siges at gøre den til en bil
for folket.
Link til importøren |