Den nye Hyundai i30, som rammer de danske landeveje
i begyndelsen af april, er en gennemgribende ny bil.
Udvendigt er den ikke til at genkende som en Hyundai
i det nye modne design og ligesådan indvendigt.
Rattet findes også i den nye Hyundai Ioniq, men
ellers er der stort set ikke andet end Hyundai
logoet fælles med den hidtidige model.
I30 er Hyundais kompakte mellemklassemodel. Den
måler 4,34 meter i længden og er en regulær
familiebil i det såkaldte C-segment. Den er ikke
bare ny og se på, den er også gennemtænkt, om end
man har valgt ikke at gå andre veje end
konkurrenterne har gået. Langt henad vejen har man
blot gjort det lidt bedre end de fleste. På en sådan
måde, at det mere er den samlede pakke end enkelte
delelementer, der skiller bilen ud.
Glimrende familiebil
Køreegenskaberne er naturligvis en vigtig faktor.
Hyundai har skabt et yderst vridningsstabilt
karrosseri og chassis (mere end 53 procent er bygget
i højstyrkestål og ultra-højstyrkestål). I
kombination med et endnu bedre multilink
baghjulsophæng har man skabt sikre køreegenskaber,
som kompenserer for at bilen ikke som sådan er
bygget med ”high-speed” som målsætning.
Baghjulsophænget er geometrisk rettet til, så det
passer til den nye bil og det er udstyret med en
ekstra tværgående arm i den nederste del, som har
den virkning, at bagenden blander sig endnu mindre i
styringen end tilfældet var tidligere – og allerede
dér var det temmelig lidt. Nu opfører bilens bagvogn
sig excellent.
Rundt på Nürburgring
Den udprægede anvendelse af letvægtskomponenter har
sænket tyngdepunktet og forbedret balancen. Og
selvom køreturene på de sydspanske landeveje i
forbindelse med de første internationale
prøvekørsler i respekt for færdselsloven ikke gjorde
det muligt at prøve bilen til dens yderste grænse,
står Hyundai inde for køreegenskaberne også i
ekstreme og kritiske situationer, for de har bl.a.
pisket rundt på den krævende og udfordrende tyske
motorbane i Eiffelbjergene, Nürburgrings berømte
Nordschleife. 20.000 omgange skulle det være blevet
til, alt imens man undervejs har registreret, hvad
der skulle til for at gøre den nye Hyundai rigtig
god.
Det er den også blevet. OK, undertegnede er ikke
super begejstret for de store 17” alufælge med
tilhørende 45 procent lavprofildæk, men det er ofte
et individuelt temperaments spørgsmål, hvor direkte
kontakt og føling af underlaget, man ønsker. Bemærk:
Føling af, ikke føling med, for sidstnævnte
reduceres næppe væsentligt, selvom man udskifter
hjulene til de 16” eller 15” fælge, som også er en
option.
17" alufælge giver en mærkbar føling af underlaget.
Lydløs
Men egentlig var det mest iøjefaldende – eller rette
iørefaldende – ved den gode konstruktion, at
støjniveauet er meget, meget lavt (se onboard
videoen her på siden og skru op for lyden). Det
skyldes næppe alene en god lydisolering og et lavt
vibrationsniveau, men også netop de mange
forstærkninger, som forringer svingningerne og
dermed ganske enkelt larmer mindre.
I øvrigt er der en ikke uvæsentlig egenskab ved den
forstærkede konstruktion: Hvis uheldet er ude og de
gode køreegenskaber i kombination med de mange
sikkerhedssystemer ikke er nok, er det godt at vide,
at bilens basiskonstruktion er så stærk. Det kan
måske da være redningen.
Men det er svært at komme galt af sted, for udover
de gode køreegenskaber og den ikke uvæsentlige
faktor, at et lavt støjniveau er mindre trættende og
derfor fastholder førerens koncentrationsevne på et
højere niveau, er sikkerhedsudstyret virkelig
omfattende.
Sikkerhedsudstyr i rå mængder
7 airbags er standard og inden det kommer dertil har
man fået hjælp af aktiv nødbremse, der virker helt
op til 180 km/t (dog ikke med garanti for at bilen
kan bremses mere ned end dækkene og
kørselsforholdene i øvrigt muliggør – træerne vokser
trods alt ikke ind i himlen), som er standard på
alle versioner. Det
samme
gælder aktiv vognbaneassistent og automatisk op- og
nedblænding. Og så kan man tilkøbe adaptiv
fartpilot, Blind Spot Detection, Rear Cross Traffic
Alert. Det er enestående i klassen.
Fornyede drivliner
I køreegenskaberne indgår naturligvis også bilens
drivline. Fakta boksen her på siden viser hvilke
motorer, der indgår i modelprogrammet (i skrivende
stund). Helt ny er en 1,4 liters 140 hestes
4-cylindret turbobenzinmotor, som vi havde lejlighed
til at afprøve i kombination med en 7-trins ”DCT”
dobbeltkoblings automatgearkasse (det er den, man
kan se i videoen her på siden). Det fungerer
glimrende, motoren er så fleksibel, som man kan
forvente sig af et sådan maskineri og er et godt
supplement til de øvrige knap så kraftige motorer i
modelrækken.
140-hestes turbo-benzin motoren er helt ny.
136-hestes dieselmotoren fungerer også godt i i30.
Vi prøvede også den kraftige 136-hestes diesel, som
dog ikke er ny (en naturligvis opdateret) med
7-trins DCT-gear. Også det fungerede fint. Vil man
have flere kræfter, må man væbne sig lidt med
tålmodighed, men henover året kommer der en
højtydende performance version med 250 hk – Hyundai
kæmper ikke for ingenting om verdensmesterskabet i
rally og udvikler biler på Nürburgring.
Stationcar m.m. på vej
A-pro-pos modelvarianter følger cirka tre måneder
efter introduktionen af 5-dørs udgaven af i30 også
en stationcar. Den er bestemt også interessant i
Danmark. Siden følger engang i 2018 en trendy
coupéagtig version, vi forestiller os noget i stil
med Mercedes CLA versus den almindelige A-klasse.
Men allerede i 5-dørs udgave er
bagagerumskapaciteten flot: 395 liter, der kan
udvides til 1301 liter, med bagsæderyglænene lagt
ned. Hvad det angår, er et de få minusser ved den
nye i30, at bagsædebenpladsen ikke er overvældende.
Hvad bagsædepladsen angår lever den dog helt op til
sin tyske klasse-pioner, VW Golf.
De bageste tågeforlygter er placeret højt - det
giver en designmæssig lethed. |