Den nye Opel Astra Sports Tourer udmærker sig ved
suveræne køreegenskaber, men også et vellykket
design. Efter vores mening endnu mere vellykket end
5-dørs hatch’en. Desuden inkluderer den mange både
funktionelle og højteknologiske løsninger, lidt
afhængig af version, men generelt til priser, som er
endog særdeles attraktive for klassen.
Visuelt har man en oplevelse af en næsten coupéagtig
profil, der giver et ret sportsligt og dynamisk
indtryk. Bagpartiet er karakteristisk ved, at
linjerne er ført nedad mens taglinjen holdes oppe.
Derved har man opnået det dynamiske udseende uden at
gå på kompromis med pladsforholdene.
Karrosseriformen har medvirket til, at Opel har
opnået klassens laveste luftmodstand – cW værdien er
0,272. Bagagekapaciteten er 540 liter, det er OK,
men ikke unikt i klassen. Men den kan udvides til
over 1,6 kubikmeter.
Fleksibilitet til næsten ingen penge
Mere usædvanligt er muligheden for at få Sports
Touren leveret med 40/20/40 splitbagsæde. I alle
versioner udover den basale ”Essentia” kan det ret
fleksible bagsæde, hvor ryglænene i øvrigt foldes
helt ned, så de er i plan med og flugter
bagagerumsgulvet, tilkøbes sammen med et par andre
egenskaber for blot 2.500 kroner.
Det kan også kombineres med en række andre
udstyrsfinesser, som naturligvis forøger
totalprisen, men det er ret enestående, at man kan
få så meget varieret fabriksmonteret ekstraudstyr
med til så rimelige priser. Det skal Opel nok få
succes med.
Spark under bilen
En anden finesse er den elektriske bagklap til de to
øverste udstyrsversioner, som inklusive nøglefri
adgang og stop/start kan tilkøbes for blot 8000
kroner. El-bagklappen kan åbnes ved at føre en fod
ind under bageste stødfanger (forudsat man har
nøglen på sig), praktisk hvis man har hænderne fuld.
Opel er ikke ene om at tilbyde denne løsning, Ford
har lanceret den for nogle år siden. Men merprisen
er så beskeden og bekvemmeligheden så stor, at man
bør købe den, hvis man anskaffer en Sports Tourer.
Eneste minus ved ”fod-åbningen” er, at man skal stå
på ét ben, hvad der kan være en udfordring med begge
hænder fulde. Heldigvis kan det også åbnes både med
nøglen eller den almindelige låseknap på døren.
Intelligente forlygter
IntelliLux LED matrix forlygter kan tilkøbes,
ligesom de kan til 5-dørs udgaven. Her er merprisen
dog mere markant – 17.000 kroner – men det, at have
segment opdelte forlygter, hver især med 8
lysdioder, der indebærer at man kan køre med
fjernlys uden at blænde andre bilister, er både en
komfortabel fordel og en vigtig sikkerhedsfaktor.
Det findes ikke på andre biler i denne størrelse end
Astra og indtil nu har det også vist sig, at 25
procent af alle Astra købere vælger denne funktion
med.
Blandt øvrigt udstyr kan nævnes sædevarme i
bagsæderne. Forsæder med massagefunktion og
ventilation, i øvrigt godkendt og anbefalet af den
tyske ergonomiske forbrugerorganisation AGR. En
række bagagerumsløsninger, som medvirker til at
pakke bagagerummet hensigtsmæssigt (merpris beskedne
2.500 kroner).
Desuden fastslår Opel selv, at Astra kan blive den
bedste ”connected kompakte stationcar” med det
såkaldte IntelliLink, med utallige integrerede
funktioner og samarbejde med smarttelefoner. Om det
holder i praksis, kan vi ikke bekræfte – det tillod
den til rådighed værende tid ikke at gå i dybden
med.
Udstyr underbygger succes
Man skal være opmærksom på, at
indstigningsversionen, Essentia, mangler stort set
alle udstyrs-optionerne, og ønsker man dem, bliver
den billigste Astra Sports Tourer Enjoy udgaven til
232.000 kroner. Men allerede på det udstyrsniveau
får man temmelig meget ekstra med for pengene uden
at skulle i gang med bestillingslisten over
ekstraudstyr. Opvarmeligt læderrat, for eksempel,
fartpilot, sædevarme for, Intellilink med 7”
farveskærm og integration med Apple Carplay og
Android Auto, regnsensor og lyssensor og meget mere.
Alt det skal medvirke til, at Opel får endnu mere
succes med Astra’en. På verdensplan er der siden
introduktionen af den første kompakte Opel
Stationcar solgt 5,3 millioner af slagsen. I Danmark
er der tradition for, at 70 procent af Astra salget
er stationcars. Det skal nok komme til at holde også
i de kommende år, simpelthen fordi Opel Astra er
rigtig god og som stationcar er den endnu bedre og
har endnu flere anvendelsesmuligheder. |