- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


 

First World Testdrive:

Opel Astra Sports Tourer

 

Fine funktionelle og højteknologiske løsninger


Af Søren Clauding – 23. marts 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den nye Opel Astra Sports Tourer udmærker sig ved suveræne køreegenskaber, men også et vellykket design. Efter vores mening endnu mere vellykket end 5-dørs hatch’en. Desuden inkluderer den mange både funktionelle og højteknologiske løsninger, lidt afhængig af version, men generelt til priser, som er endog særdeles attraktive for klassen.

 

Visuelt har man en oplevelse af en næsten coupéagtig profil, der giver et ret sportsligt og dynamisk indtryk. Bagpartiet er karakteristisk ved, at linjerne er ført nedad mens taglinjen holdes oppe. Derved har man opnået det dynamiske udseende uden at gå på kompromis med pladsforholdene. Karrosseriformen har medvirket til, at Opel har opnået klassens laveste luftmodstand – cW værdien er 0,272. Bagagekapaciteten er 540 liter, det er OK, men ikke unikt i klassen. Men den kan udvides til over 1,6 kubikmeter.



Fleksibilitet til næsten ingen penge

Mere usædvanligt er muligheden for at få Sports Touren leveret med 40/20/40 splitbagsæde. I alle versioner udover den basale ”Essentia” kan det ret fleksible bagsæde, hvor ryglænene i øvrigt foldes helt ned, så de er i plan med og flugter bagagerumsgulvet, tilkøbes sammen med et par andre egenskaber for blot 2.500 kroner.


 


Det kan også kombineres med en række andre udstyrsfinesser, som naturligvis forøger totalprisen, men det er ret enestående, at man kan få så meget varieret fabriksmonteret ekstraudstyr med til så rimelige priser. Det skal Opel nok få succes med.

 

Spark under bilen

En anden finesse er den elektriske bagklap til de to øverste udstyrsversioner, som inklusive nøglefri adgang og stop/start kan tilkøbes for blot 8000 kroner. El-bagklappen kan åbnes ved at føre en fod ind under bageste stødfanger (forudsat man har nøglen på sig), praktisk hvis man har hænderne fuld.



Opel er ikke ene om at tilbyde denne løsning, Ford har lanceret den for nogle år siden. Men merprisen er så beskeden og bekvemmeligheden så stor, at man bør købe den, hvis man anskaffer en Sports Tourer. Eneste minus ved ”fod-åbningen” er, at man skal stå på ét ben, hvad der kan være en udfordring med begge hænder fulde. Heldigvis kan det også åbnes både med nøglen eller den almindelige låseknap på døren.

 

Intelligente forlygter

IntelliLux LED matrix forlygter kan tilkøbes, ligesom de kan til 5-dørs udgaven. Her er merprisen dog mere markant – 17.000 kroner – men det, at have segment opdelte forlygter, hver især med 8 lysdioder, der indebærer at man kan køre med fjernlys uden at blænde andre bilister, er både en komfortabel fordel og en vigtig sikkerhedsfaktor. Det findes ikke på andre biler i denne størrelse end Astra og indtil nu har det også vist sig, at 25 procent af alle Astra købere vælger denne funktion med.

 

Blandt øvrigt udstyr kan nævnes sædevarme i bagsæderne. Forsæder med massagefunktion og ventilation, i øvrigt godkendt og anbefalet af den tyske ergonomiske forbrugerorganisation AGR. En række bagagerumsløsninger, som medvirker til at pakke bagagerummet hensigtsmæssigt (merpris beskedne 2.500 kroner).



Desuden fastslår Opel selv, at Astra kan blive den bedste ”connected kompakte stationcar” med det såkaldte IntelliLink, med utallige integrerede funktioner og samarbejde med smarttelefoner. Om det holder i praksis, kan vi ikke bekræfte – det tillod den til rådighed værende tid ikke at gå i dybden med.

 

Udstyr underbygger succes

Man skal være opmærksom på, at indstigningsversionen, Essentia, mangler stort set alle udstyrs-optionerne, og ønsker man dem, bliver den billigste Astra Sports Tourer Enjoy udgaven til 232.000 kroner. Men allerede på det udstyrsniveau får man temmelig meget ekstra med for pengene uden at skulle i gang med bestillingslisten over ekstraudstyr. Opvarmeligt læderrat, for eksempel, fartpilot, sædevarme for, Intellilink med 7” farveskærm og integration med Apple Carplay og Android Auto, regnsensor og lyssensor og meget mere.



Alt det skal medvirke til, at Opel får endnu mere succes med Astra’en. På verdensplan er der siden introduktionen af den første kompakte Opel Stationcar solgt 5,3 millioner af slagsen. I Danmark er der tradition for, at 70 procent af Astra salget er stationcars. Det skal nok komme til at holde også i de kommende år, simpelthen fordi Opel Astra er rigtig god og som stationcar er den endnu bedre og har endnu flere anvendelsesmuligheder.

Andre Opel prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Første internationale test af Opel Astra 5d >>>

 

Læs også: Ny Opel Astra Sports Tourer

Opel overgår sig selv


Klik på billedet og oplev en køretur ad en snoet bjergvej i Douro-dalen i den helt nye Opel Astra Sports Tourer med 160-hestes BiTurbo dieselmotor.

Kan også ses i Fuld HD på YouTube >>>


Radioindslag og TV/videoklip vil kunne genhøres og genses på Motorradioen.dk i et års tid efter første offentliggørelse. Videoklippene vil derefter i et vist omfang kunne findes på YouTube.


 

Bagest i bagagerummet er i hver side en lille vippekontakt, der elektrisk udløser bagsæderyglænene, så de af sig selv falder ned i vandret position. De skal dog helt manuelt og på traditionel vis vippes op på plads igen.


Hurtige fakta om Opel Astra Sports Tourer:


Introduktion i Danmark: Medio april 2016

 

Varianter og eksempler på listepriser:

Benzin:

1,0 Direct Injection Turbo ECOTEC med start/stop-funktion 105 hk, 5-trins M/T: Essentia: kr. 208.000.

1,4 Direct Injection Turbo ECOTEC med start/stop-funktion 125 hk, 6-trins M/T: Enjoy: kr. 252.000.

1,4 Direct Injection Turbo ECOTEC med start/stop-funktion  150 hk, 6-trins M/T: Enjoy: kr. 267.000.

1,6 Direct Injection Turbo ECOTEC med start/stop-funktion 200 hk, 6-trins M/T: Dynamic: kr. 337.000.

 

Diesel:

1,6 CDTI 70 95 hk, 6-trins M/T: Enjoy: kr. 257.000.

1,6 CDTI med start/stop-funktion 110 hk, 6-trins M/T: Enjoy: kr. 267.000.

1,6 CDTI med start/stop-funktion 136 hk, 6-trins M/T: Enjoy: kr. 292.000.

1,6 BiTurbo CDTI med start/stop-funktion 160 hk, 6-trins M/T: Dynamic: kr. 337.000.

 

Præstationer:

Den nye 1,6 BiTurbo CDTI motor: 160 hk, 350 Nm v. 1500-2250 omdr./min. 0-100 km/t: 8,6 sek. Tophastighed: 220 km/t. Brændstoføkonomi: 23,8 km/l. CO2: 111 g/km.

 

Længde: 4,70 m.

Bagagekapacitet: 540/1630 ltr.

Anhængervægt: 1,6 BiTurbo CDTI: 1700 kg.

Vægt: 1,6 BiTurbo CDTI M/T: 1441 kg.

 

Udvalg af udstyr:

Essentia:

15” stålhjul. Fjernbetjent centrallås. 6 airbags. Aircondition. 40/60 splitbagsæde. Isofix. El-sideruder for. El-sidespejle med varme.

Enjoy:

Essentia samt: P-sensorer for og bag. Førerassistancepakke med distanceindikator, frontal kollisionsalarm med automatisknødbremse, skiltegenkendelse, vognbane assistance. Læderrat med varme. Fartpilot. Sædevarme. El-sideruder bag.

Dynamic:

Enjoy samt: Tågeforlygter. Sportsmode (speederrespons). 17” letmetalfælge. 2-zone klimaanlæg. Tagræling i krom.

Innovation: Dynamic samt: Elektrisk p-bremse. Højdejusterbart passagersæde. El-justerbar lændestøtte på førersæde. Elektrisk bagklap, nøglefri adgang.


Link til importøren


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt