Den nye Opel Astra har taget verden med storm. Siden
introduktionen for få måneder siden har den gået sin
sejrsgang overalt. I Danmark blev den kåret til
Årets Bil. Det er den også blevet i 10 andre
europæiske lande. Den opnåede den internationale
titel ”Car of the Year”, 130.000 biler er allerede
solgt og nu sætter Opel prikken over i’et ved at
lancere en stationcar, som i mange sammenhænge
overgår den hidtidige Astra, der alene har
eksisteret i 5-dørs udgave som hatchback. Den lander
i Danmark midt i april.
Ved samme lejlighed introducerer Opel også en ny
160-hestes dieselmotor, som er blandt de absolut
bedste dieselmotorer, vi nogensinde har oplevet. Den
er stærk, utrolig fleksibel, yderst
omdrejningsvillig og lydløs. Og den muliggør, at man
med fabriksinstalleret anhængertræk må hægte 1700 kg
på krogen. Det er også usædvanligt i en
mellemklassebil.
Væsentlig større
Man skal dog forholde sig til, at Astra Sports
Tourer også er vokset temmelig meget. Selvom den
stadig er det, man kalder en kompakt stationcar, er
den med sine 4,70 meter 33 cm længere end 5-dørs
udgaven og 13 cm længere end en væsentlig konkurrent
i form af VW Golf Variant. Men ret beset er det for
de fleste næppe et problem, for prisen er attraktiv
og den større længde kommer ikke mindst
bagsædepassagererne til gode.
Stationcar-Astra’en kører ligesom 5-dørs udgaven
rigtig godt. Trods den forøgede længde og en
vægtforøgelse på omkring 40 kg, som primært findes
ude bagtil, fordi akselafstanden er ens for 5-dørs
hatchbacken og stationcaren, er balancen helt i
behold. Det skyldes måske også, at de biler, der var
til rådighed i forbindelse med de første
internationale prøvekørsler af den nye Sports Tourer,
alene var udrustet med den nye diesel.
Alsidige testforhold
Testkørslerne fandt sted i den smukke Douro-dal øst
for Porto i Portugal. Der var mulighed for både at
prøve bilen på hurtige og snoede
motorvejsstrækninger såvel som meget snoede og
kuperede bjergveje på kanten til Douro floden.
Balancen i bilen blev virkelig sat på prøve og den
var optimal med den nye diesel.
Dieselversionen er imidlertid mere end 130 kg
tungere end den lavest motoriserede variant med
1-liters 105 hestes turbobenzinmotor. Det kan
naturligvis ændre lidt på oplevelsen og det kan det
også, når bilen læsses med de yderligere 540 kg, som
den må have med, foruden føreren. Men et faktum er
det, at køreoplevelsen var rigtig, rigtig god med
den nye motor, faktisk endnu bedre end vi husker
5-dørs varianten, som dog ikke dengang fandtes med
den nye diesel (hvad den dog snart kommer til).
Vi vender i de kommende måneder tilbage til Astra’en
i forskellige varianter, kørt på vore breddegrader,
men vi har ingen forventninger til at det ændrer på
det overordnede billede af bilen.
Utroligt kraftoverskud
Den nye diesel er en 1,6 liters turbomaskine. Men
den har to turboladere i stedet for én, og er dermed
baseret på samme princip som den hidtidige 2-liters
biturbo diesel, der præsterer op til195
hestekræfter. 1,6 liters motoren er konfigureret
sådan, at man rammer det maksimale drejningsmoment
på overbevisende 350 Nm allerede ved 1500
motoromdrejninger/minut. Det skyldes samarbejdet
mellem de to turboladere. Momentet fastholdes til
2250 omdr./min., men helt op til små 4000 omdr./min
er det over 300 Nm, og da effekten forøges med det
stigende omdrejningstal, oplever man, at have et
utroligt kraftoverskud til rådighed i hele
accelerationsfasen.
Det er ikke kun en stor fornøjelse (fordi bilens
køreegenskaber kan håndtere det), men også en stor
sikkerhedsfaktor, fordi man kan bevæge sig meget
smidig i trafikken. Og så har man også masser af
kræfter til at håndtere den forøgede vægt, når
potentialet udnyttes fuldt ud.
Langt på literen
Brændstoføkonomien på 23,8 km/l er udmærket for så
kraftig en motor, og bedre end mange af
konkurrenterne. Og endnu bedre bliver det så, hvis
man i stedet for den kraftfulde BiTurbo maskine
anskaffer den lidt mindre diesel på 136 heste. Med
den hedder det officielle forbrugstal 25,5 km/l.
Opel er i øvrigt klar med priserne på den nye Astra
stationcar. Den billigste version koster 208.000
kroner – det er blot 12.000 mere end 5-dørs hatch’en
og den er da udrustet med 105-hestes 1-liters
benzinmotoren. Den billigste udgave med den hér
prøvekørte 160-hestes BiTurbo diesel koster 337.000
kroner, men prisen inkluderer da også det omfattende
”Dynamic” udstyr. Bemærk dog, at 160-hestes udgaven
alene kan købes med manuel 6-trins gearkasse. Vil
man have automatgear, indebærer det 136-hestes
dieselmotoren. Det er en variant, vi også har planer
om at vende tilbage til.
Link til importøren |