- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World Testdrive:

Opel Astra Sports Tourer

Opel overgår sig selv


Af Søren Clauding – 23. marts 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den nye Opel Astra har taget verden med storm. Siden introduktionen for få måneder siden har den gået sin sejrsgang overalt. I Danmark blev den kåret til Årets Bil. Det er den også blevet i 10 andre europæiske lande. Den opnåede den internationale titel ”Car of the Year”, 130.000 biler er allerede solgt og nu sætter Opel prikken over i’et ved at lancere en stationcar, som i mange sammenhænge overgår den hidtidige Astra, der alene har eksisteret i 5-dørs udgave som hatchback. Den lander i Danmark midt i april.

 

Ved samme lejlighed introducerer Opel også en ny 160-hestes dieselmotor, som er blandt de absolut bedste dieselmotorer, vi nogensinde har oplevet. Den er stærk, utrolig fleksibel, yderst omdrejningsvillig og lydløs. Og den muliggør, at man med fabriksinstalleret anhængertræk må hægte 1700 kg på krogen. Det er også usædvanligt i en mellemklassebil.

 

Væsentlig større

Man skal dog forholde sig til, at Astra Sports Tourer også er vokset temmelig meget. Selvom den stadig er det, man kalder en kompakt stationcar, er den med sine 4,70 meter 33 cm længere end 5-dørs udgaven og 13 cm længere end en væsentlig konkurrent i form af VW Golf Variant. Men ret beset er det for de fleste næppe et problem, for prisen er attraktiv og den større længde kommer ikke mindst bagsædepassagererne til gode.

 

Stationcar-Astra’en kører ligesom 5-dørs udgaven rigtig godt. Trods den forøgede længde og en vægtforøgelse på omkring 40 kg, som primært findes ude bagtil, fordi akselafstanden er ens for 5-dørs hatchbacken og stationcaren, er balancen helt i behold. Det skyldes måske også, at de biler, der var til rådighed i forbindelse med de første internationale prøvekørsler af den nye Sports Tourer, alene var udrustet med den nye diesel.

 

Alsidige testforhold

Testkørslerne fandt sted i den smukke Douro-dal øst for Porto i Portugal. Der var mulighed for både at prøve bilen på hurtige og snoede motorvejsstrækninger såvel som meget snoede og kuperede bjergveje på kanten til Douro floden. Balancen i bilen blev virkelig sat på prøve og den var optimal med den nye diesel.

 

Dieselversionen er imidlertid mere end 130 kg tungere end den lavest motoriserede variant med 1-liters 105 hestes turbobenzinmotor. Det kan naturligvis ændre lidt på oplevelsen og det kan det også, når bilen læsses med de yderligere 540 kg, som den må have med, foruden føreren. Men et faktum er det, at køreoplevelsen var rigtig, rigtig god med den nye motor, faktisk endnu bedre end vi husker 5-dørs varianten, som dog ikke dengang fandtes med den nye diesel (hvad den dog snart kommer til).

 

Vi vender i de kommende måneder tilbage til Astra’en i forskellige varianter, kørt på vore breddegrader, men vi har ingen forventninger til at det ændrer på det overordnede billede af bilen.

 

Utroligt kraftoverskud

Den nye diesel er en 1,6 liters turbomaskine. Men den har to turboladere i stedet for én, og er dermed baseret på samme princip som den hidtidige 2-liters biturbo diesel, der præsterer op til195 hestekræfter. 1,6 liters motoren er konfigureret sådan, at man rammer det maksimale drejningsmoment på overbevisende 350 Nm allerede ved 1500 motoromdrejninger/minut. Det skyldes samarbejdet mellem de to turboladere. Momentet fastholdes til 2250 omdr./min., men helt op til små 4000 omdr./min er det over 300 Nm, og da effekten forøges med det stigende omdrejningstal, oplever man, at have et utroligt kraftoverskud til rådighed i hele accelerationsfasen.


 


Det er ikke kun en stor fornøjelse (fordi bilens køreegenskaber kan håndtere det), men også en stor sikkerhedsfaktor, fordi man kan bevæge sig meget smidig i trafikken. Og så har man også masser af kræfter til at håndtere den forøgede vægt, når potentialet udnyttes fuldt ud.

 

Langt på literen

Brændstoføkonomien på 23,8 km/l er udmærket for så kraftig en motor, og bedre end mange af konkurrenterne. Og endnu bedre bliver det så, hvis man i stedet for den kraftfulde BiTurbo maskine anskaffer den lidt mindre diesel på 136 heste. Med den hedder det officielle forbrugstal 25,5 km/l.

 

Opel er i øvrigt klar med priserne på den nye Astra stationcar. Den billigste version koster 208.000 kroner – det er blot 12.000 mere end 5-dørs hatch’en og den er da udrustet med 105-hestes 1-liters benzinmotoren. Den billigste udgave med den hér prøvekørte 160-hestes BiTurbo diesel koster 337.000 kroner, men prisen inkluderer da også det omfattende ”Dynamic” udstyr. Bemærk dog, at 160-hestes udgaven alene kan købes med manuel 6-trins gearkasse. Vil man have automatgear, indebærer det 136-hestes dieselmotoren. Det er en variant, vi også har planer om at vende tilbage til.


Link til importøren

Andre Opel prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Første internationale test af Opel Astra 5d >>>

 

Læs også: Ny Opel Astra Sports Tourer

Fine funktionelle og højteknologiske løsninger >>>


Klik på billedet og oplev en køretur ad en snoet bjergvej i Douro-dalen i den helt nye Opel Astra Sports Tourer med 160-hestes BiTurbo dieselmotor.

Kan også ses i Fuld HD på YouTube >>>


Radioindslag og TV/videoklip vil kunne genhøres og genses på Motorradioen.dk i et års tid efter første offentliggørelse. Videoklippene vil derefter i et vist omfang kunne findes på YouTube.


 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt