Med den nye Opel Astra, som lander hos de danske
Opel forhandlere midt i november i år, har den tyske
bilproducent taget et kvantespring. Sådan udtrykte
Opel folkene det i hvert fald selv i forbindelse med
de første internationale prøvekørsler af den nye bil
på hurtige og snoede veje i og omkring den
slovakiske hovedstad, Bratislava. Hos Opel mener man
også, at betegnelsen kvantespring gælder i hele det
såkaldte C-segment, altså den kategori af biler, der
også kan betegnes som kompakte mellemklassebiler.
Ordet kvantespring er stærkt, og umiddelbart er det
også svært at se, at forskellen skulle være SÅ stor.
Designet på den nye Astra er pænt, elegant, mere
dynamisk end forgængeren, mere skarpt, men netop
fordi man har bestræbt sig på en vis genkendelighed,
er forskellen ikke så stor.
Første med LED Matrix forlygter
Går man under lakken på den nye bil er verden
imidlertid en helt anden. Et godt eksempel: Som den
første bil i den priskategori (den billigste Astra
er prissat til 200.000 kroner, når den lanceres i
Danmark) kan Astra for en merpris på 17.000 kroner
(gælder dog ikke basismodellen, men allerede på 2.
udstyrsniveau, kan det lade sig gøre) leveres med
avancerede LED Matrix forlygter.
Det er et lyssystem, som ikke engang alle premium
bilmærker til langt højere priser kan leveres med,
og det løfter ganske enkelt bilen til en anden
klasse. LED Matrix lygterne består i Opels tilfælde
af 8 LED-lamper i hver forlygte. På basis af
målinger fra det fremadrettede kamera under forruden
kan lyskeglerne fra hver LED-lampe tændes og
slukkes, så de ikke forstyrrer modkørende trafik
eller for den sags skyld forankørende trafikanter.
Væsentligt bedre end Xenon
Som sådan kan man i mørke køre med fjernlys slået
til konstant, selvom der er andre trafikanter.
Lygternes forskelligt rettede lyskegler tændes og
slukkes efter forholdene og dermed opnår man den
optimale lysmængde. Kører man i oplyst område,
registreres dette også og lyset tilpasses igen efter
forholdene.
I sig selv er LED lys en væsentlig forbedring i
sammenligning med det ellers så populære Xenonlys.
Oven i det kommer, at levetiden for LED-lamperne er
længere og strømforbruget lavere. Præcis som man
oplever det med LED lys i husholdningen.
Fordi LED Matrix lys er helt nyt i kategorien og det
fungerer udmærket i praksis (der var indlagt kørsel
i mørke under de første prøvekørsler) er det
berettiget at tale om kvantespring i den
forbindelse.
Teknik til ”folket”
Det er det også i andre sammenhænge, fordi Opel helt
lever op til fabrikkens strategi om at tilføre
”folkevognsklassen” banebrydende teknologi og også
infotainment i særklasse.
Helt basalt har man reduceret Astras ydre mål,
forøget rummeligheden og gennem en lettere
konstruktion forbedret bilens køreegenskaber. Det
kan lade sig gøre ved bl.a. at anvende store mængder
af højstyrkestål, som reducerer behovet for
materiale til f.eks. konstruktion af sæderne – de
kan gøres tyndere og lettere, uden at man skal gå
behov med styrken.
Egen erfaring
Undertegnede oplevede under prøvekørslen en præcis
styring, stor stabilitet på motorvejene men nok så
vigtig, en fremragende balance. Sidstnævnte kom jeg
ved lidt af en tilfældighed til at opleve fordelen
af. Jeg accelererede i en lang og hurtig kurve
stille og roligt til en fart omkring 110 km/t.
Formentlig pga. en uventet ændring i asfaltens
friktion opstod en pludselig firehjulsudskridning.
Den var så velafbalanceret, at jeg ikke
registrerede, at ESP-systemet blandede sig, hvad det
formentlig ikke gjorde fordi det ikke var
nødvendigt, og i fuld kontrol kunne bilen styres
videre i præcis den retning, den skulle. Meget,
meget fint og meget, meget sjældent, at en bil er i
en sådan balance, i hvert fald i den bilkategori. En
utilsigtet oplevelse som viste sin værdi – et stort
sikkerhedselement, som også underbygger påstanden om
kvantespring.
I øvrigt præsenterede Opel ved samme lejlighed en
helt ny 1,4 liters 4-cylindret turbo-benzinmotor,
som kan leveres i både en 125 og 150 hestes version
til Astra. Jeg prøvede sidstnævnte og oplevede en
fin kombination af lavt støjniveau, ringe vibration
og stor smidighed især i mellemområdet.
Stationcar til april
Den nye Opel Astra kommer i første omgang som 5-dørs
hatchback og i april 2016 lanceres også en
stationcar version, en Sports Tourer på Opel sprog,
som vil blive omkring 15.000 kroner dyrere end
hatchback’en. På den baggrund forventer Opel i
Danmark at kunne sælge omkring 2000 Astra’er i 2016
og man gør det ikke til en hemmelighed, at målet er
en Top-3 placering på bilmarkedet, oplyste Opel
Danmarks administrerende direktør, Thomas Bruun ved
de internationale prøvekørsler.
Link til importøren |