Danmark har haft prominent besøg. Den helt nye Opel
Astra, som ellers først har verdenspremiere på
International Automobil Ausstellung (IAA) i
Frankfurt 15. september, og dansk introduktion først
i november har nemlig gæstet landet. Det var
imidlertid kun ganske få timer, sløret var løftet
for den bil, der i årtier har været livsnerven i
Opels bilproduktion, derpå skulle den videre på sin
europæiske rundrejse, som netop nu skal skærpe
interessen for den nye bil.
Bilen, som i øvrigt i praksis var to, var
håndsamlet, der var ikke mulighed for at køre i dem,
men man fik alligevel et ganske godt billede af, at
det er en konceptnær bil, Opel har skabt. I øvrigt
som et naturligt led i den produktoffensiv, som
indebærer, at den legendariske tyske bilfabrik i
perioden 2013-2018 vil lancere 27 nye biler og 17
nye motorer. En af de nye motorer får premiere netop
i Opel Astra, en 4 cylindret 1,4 liters Ecotec
turbobenziner, der yder 125 hhv. 150 hk, afhængig
af, hvor meget der er skruet på
motorindstillingerne.
Det sikre koncept
Opels koncept for Astra og forgængeren Kadett (Astra
overtog skansen i 1991) har fra begyndelsen af i
1936 i al sin enkelhed været at bygge en rummelig og
prisattraktiv bil for de almindelige borgere.
Konceptet slog an og der er til dato solgt 24
millioner eksemplarer af bilserien. Oprindeligt
handlede det meget om at sælge mobilitet, der
var til at betale. Siden Astra kom ind i billedet,
blev der især sat fokus på teknologi, der var
til at betale.
Det gælder også den nye Astra, som desuden har fået
præciseret konceptet med tilføjelse af ordene
”effektivitet”, ”connectivity” og design. Alle tre
parametre står helt øverst på prioriteringslisten
for kunder til biler i C-segmentet – altså den
kompakte mellemklasse – og dem har der i særlig grad
været fokus på, da Opel skabte den nye Astra.
I succesmodellernes hjulspor
Siden Astra introduktionen i 1991 har den
mellemstore Opel været nr. 2 i segmentet på det
europæiske marked. I fjor faldt den dog til
fjerdepladsen og det er der god grund til at tro, at
der bliver rettet op på med den nye bil. Som
målestok har Opel den succes, som man har opnået med
de to mindre ”søskende”, Corsa og Karl. Begge har
solgt bedre end forventet – også i Danmark – så det
er forståeligt at fabrikken i Rüsselsheim glæder sig
til at få sat gang i salget af den nye Astra.
Vi vender tilbage til den nye Opel Astra senere på
efteråret, når der også vil have været mulighed for
at køre i den, men udover, hvad man kan se med det
blotte øje, som ikke mindst inkluderer det smarte og
tidsrigtige design, har Opel været rimelig åben med
informationer omkring bilen.
Helt ny bil
Der er for det første tale om en fuldstændig ny bil,
en helt ny arkitektur, som den hedder i den branche.
Det ser man bl.a. ud af nogle af hovedtallene: Den
nye Astra er 5 cm kortere end den hidtidige,
akselafstanden er 2,3 cm kortere, den er 2,6 cm
lavere og efter sigende skulle den derfor være mere
adræt og dynamisk at køre.
Det forbavsende er imidlertid, at trods de mindre
ydre mål, som bl.a. også har været med til at spare
vægt, er bilen blevet mere rummelig indvendig. Ikke
mindst bagsædepladsen, som var et af få
kritikpunkter på den afgående fjerde Astra
generation, er blevet bedre. Benpladsen er
eksempelvis øget med 3,4 cm og det var direkte til
at fornemme på de to håndbyggede modeller i
København.
Meget lettere end forgængeren
Karrosserivægten er gennem anvendelse af
højstyrkestål og aluminium reduceret med 21 procent
fra 357 kg til 280 kg, undervognen er blevet 50 kg
lettere, man har valgt at satse på lidt mindre hjul
og med inklusive også andre vægtbesparelser er den
nye bil fra 120 til 200 kg lettere end forgængeren.
Også det smitter selvsagt af på køreegenskaberne.
Og det kan også ses på brændstoføkonomien. Med den
3-cylindrede 1-liters benzinmotor på 105
hestekræfter vil man kunne køre 23,8 km/l. Den
førnævnte nye 1,4 liters benziner giver et
forbrugstal på 20,4 km/l og med 1,6 liters
dieselmotoren, som findes i tre forskellige
konfigurationer vil man kunne køre 29,4 km/l med den
mest økonomiske på 95 hk. Astra vil foruden de
nævnte motorer også blive produceret med en
200-hestes benzinmotor – her er forbrugstallene ikke
oplyst endnu.
Connectivity
Connectivity omformes i praksis til enten det
prisbillige system, baseret på brugerens
smart-telefon, og Opel påpeger, at man er førende i
klassen med smartphone integration med Apple CarPlay
og Android Auto. Funktionen dirigeres via en 7”
skærm på instrumentpanelet. Ønsker man en indbygget
og noget dyrere løsning tilbydes den også og vil da
visuelt fremstå via en 8” skærm.
Og så lægger Opel i øvrigt an til at lancere ”Opel
OnStar” i Europa, herunder Danmark sidst i 2016.
Systemet har fungeret i USA i ikke færre end 19 år
og har været under stadig udvikling – man har i
perioden modtaget omkring en milliard telefonopkald!
Der er i princippet tale om en slags
service-assistent, man som abonnent døgnet rundt kan
kontakte direkte fra bilen og derefter opnå hjælp
til alt lige fra at finde de lokale
indkøbsmuligheder til assistance i tilfælde af en
ulykke.
Systemet vil blive væsentligt udbygget og vil også
inkludere dansktalende personale, når det
introduceres i Danmark.
Sidst men ikke mindst inkluderer den nye teknologi
bl.a. Matrix LED-baseret forlys, som lyser op uden
at genere andre trafikanter. Systemet ses også hos
andre bilproducenter, men typisk på dyrere biler, og
dermed er vi tilbage til Opel konceptet, at bygge
biler, der er til at komme i nærheden for
almindelige bilkøbere.
200.000 kroner for den billigste
Priser i Danmark er i sagens natur ikke fastlagt
endnu, men det forventes at billigste model vil
koste lige under 200.000 kroner. I november
introduceres 5-dørs udgaven og til april næste år
kommer så stationcarversionen. Hvad sidstnævnte
angår stopper produktionen af den hidtidige variant
ved årsskiftet – vi gætter på at man kan da vil
kunne købe en Astra stationcar af den hidtidige
model til yderst attraktive priser ”så længe lager
haves”.
|