- dit
motormagasin på nettet i samarbejde med danske
radiostationer
Ford Kuga Vignale er den nye premium version af den
mellemstore SUV.
First World
Testdrive:
Ford Kuga
Nye versioner med
sport og luksus
Af Søren Clauding – 11. november 2016
Sammen med de fundamentale ændringer på den nye Ford
Focus introducerer Ford også en ny og mere økonomisk
120 hestes 1,5 liters TDCi turbo dieselmotor, som
erstatter den hidtidige 2-liters diesel med samme
effekt. Den leveres dog kun til de forhjulstrukne
biler og var derfor ikke til rådighed på de
snedækkede finske veje, hvor de første
internationale prøvekørsler for vores vedkommende
fandt sted. Dér havde alle bilerne heldigvis All
Wheel Drive, for der var sne og glatte veje i begge
de to dag, testkørslerne strakte sig over.
Den nye motor var der ikke. Det var de to nye
versioner af Ford Kuga til gengæld: En ST-Line
udgave, som vi prøvede med 180 hestes turbodiesel og
manuelt gear, såvel som den nye Vignale
premium-serie, som vi med samme motor og men med
Powershift automatgear fik lejlighed til prøve, i
sneen, ikke mindst.
180-hestes dieselmotoren er en fremragende maskine.
Dækvalg og affjedring
ST-Line udgaven har lagt scene til vores on-board
video fra testkørslerne og den udmærker sig foruden
ved en række kosmetiske sportslige opgraderinger
oven i den hidtidige top-version ”Titanium” også ved
at være sænket 10 mm. Det ville under normale
omstændigheder give en mere fast
affjedringsoplevelse, men da man fornuftigt nok
havde fravalgt de 18” eller 19” fælge, som ellers
hører til på en ST-Line og i stedet udstyret den med
17” fælge med vinterdæk, kompenserede det for den
strammere affjedring – egentlig en ganske god
løsning! ST-Line har også en mere direkte styring.
Mindre fælge end de normale på ST-Line udgaven - det
var ret godt...
Det er første gang, at en Kuga også kan leveres i en
Vignale-version. Vignale er Fords luksuslinje, der
også ligger over Titanium men går en anden vej end
ST-Line, og desuden giver kunden en række andre
fordelen med i købet.
Vignale fordelene
Bilen er som sådan ikke bare mere lækker i sin
indretning, f.eks. med lyse lædersæder, men købet
inkluderer også særlige forhold i forbindelse med
service, f.eks. afhentning af bilen, når den skal på
værksted, et slags klubmedlemskab, der har
eksklusive tilbud om f.eks. VIP-service ved
koncerter og anden underholdning, fri vask m.v. Det
har som sådan ikke meget med selve bilen at gøre,
men er naturligvis et salgsargument, som appellerer
til de bilkøbere, der gerne vil behandles endnu
bedre.
Hvad køreegenskaberne angår, er Vignale versionens
affjedring mere tilgivende og den har ”normal
styring”, hvad der især på fedtet underlag er en
fordel.
Det øvrige udstyr
En række elektroniske hjælpemidler er enten standard
eller kan tilkøbes, alle i seneste og forbedrede
udgaver: Elektronisk parkeringshjælp, Cross Traffic
Alert og Active City Stop virker helt op til 50 km/t
mod tidligere 30 km/t.
Bi-Xenon forlygter er også en option ligesom
ratvarme, elektrisk bagklap, nøglefri adgang og
start, panorama soltag,
Som et kuriosum i de nye Kuga modeller er sædernes
betræk (ikke lædersæderne) fremstillet af
forarbejdede genbrugte plasticflasker. Det er ikke
til at se det, heller ikke selvom man ved det…