I 2010 blev der i Europa købt 1,1 mio SUV’er. I 2014
var salget steget til 1,6 million. Det tal er stadig
stigende og nu er hver femte købte personbil i
Europa en SUV. Ford er en af de store spillere på
det marked. De solgte i 2014 63.000 biler med enten
firehjulstræk eller All Wheel Drive og forventer i
år at slutte med i alt 139.000 solgte af slagsen.
Det er mange biler.
Der købes så mange SUV’er af to grunde: For det
første har den europæiske livsstil udviklet sig, så
bilejerne i stadig stigende grad anvender deres
biler til at opnå oplevelser. Men bilerne er også
blevet stadig bedre og brugen af moderne og endnu
bedre teknologiske løsninger, som oven i købet i
praksis har vist sig at være yderst stabile – dvs.
man kan regne med dem – har gjort det til en helt
anderledes oplevelse, at køre i en SUV, hvis man
f.eks. sammenligner med tidligere tiders forsøg på
at skabe biler, der gav brugerne flere muligheder.
KUGAdventure
Med det i tankerne udviklede Ford et helt nyt
præsentationsforløb i forbindelse med lanceringen af
den nye Kuga. Fabrikken sendte simpelthen en horde på
24 helt nye Kuga’er afsted fra Athen midt i oktober
– og d. 18. november ankommer alle de, der har All
Whell Drive til Nordkap – efter at have tilbagelagt
6000 kilometer gennem hele den østlige del af
Europa. Bag rattet af bilerne sad ikke Fords egne
testkører, men derimod europæiske journalister, der
hver især kørte en etape af turen.
Ford kalder det ”KUGAdventure” – en spændende
præsentationsform, bl.a. fordi motorjournalister
sjældent holder sig tilbage, når det gælder om at
udsætte bilerne for mere end almindelig hårdhændet
belastning.
Eventyret på kanten af Den botniske Bugt
Undertegnede steg på eventyret i den finske by Vaasa
og kørte turen til Oulo – begge er byer, der ligger
i bunden af Den botniske Bugt – fordelt på hhv. en
Kuga GT-Line med 180 hestes dieselmotor og 6-trins
manuelt gear samt en Kuga Vignale med en tilsvarende
dieselmotor men med 6-trins PowerShift automatgear.
Om sommeren er stranden her, ud imod Den botniske
Bugt et yndet turistmål.
Ford gjorde imidlertid en ting til. I stedet for at
overøse deltagerne med tekniske detaljer,
instruerede man kort i nogle af nyhederne og sendte
bilerne af sted med den eneste bøn til førerne, at
de indenfor en bestemt tidsramme kom frem til et
overnatningspunkt og siden til etapemålet. Man kunne
vælge en hvilken som helst rute, der var rigelig tid
til at køre på opdagelse og derved få oplevelsen af
den nye Kuga som en ægte moderne eventyrer.
Den moderne eventyrer har andre muligheder
Og hvordan er sådan en så lige? Jo, i tidligere
tider – dog efter bilens opfindelse – tog eventyrere
afsted i deres motoriserede køretøjer med den
konstante trussel hvilende over sig, at der skulle
tages hensyn til mekanikkens begrænsninger, gjorde
man ikke det, brød den med stor sandsynlighed
sammen. Det var som sådan en del af eventyret, at få
bilen til at stå distancen. Det var måske nok
charmerende, men ikke nødvendigvis ideelt – det gav
i hvert fald eventyret nogle andre dimensioner.
Sådan er det ikke i en moderne ”eventyrsbil” som den
nye Kuga. Den er spækket med hjælpemidler af såvel
elektronisk karakter som velfungerende mekanik, så
hvis ikke man havde et medfødt bil-freak-gen, som
for undertegnedes vedkommende fik et gevaldigt
kick-start i skoletiden, da en af opgaverne var at
holde foredrag, netop om bogen ”Eventyret om Ford”,
ville bilen få en anden rolle – måske i
virkeligheden en sekundær rolle. Med den
velfungerede bil kan man på den moderne
”eventyrrejse” få fuld oplevelse af det, man rent
faktisk er ude at opleve.
Fascinerende oplevelse
Området i det vestlige Finland, direkte ud til den
finske skærgård i Den botniske Bugt var for
undertegnede ukendt terræn. Jeg har ganske enkelt
aldrig været på det kanter før. Men det havde flere
af mine finske kolleger heller ikke, så det kan ikke
siges at være en skam.
Jo, en skam var det i den forstand, at store dele af
området ligger hen, som havde intet menneske sat
sine fødder eller sin bils hjul der før, det er
smukt, fascinerende og bjergtagende (godt nok uden
et eneste bjerg). Der var mere fladt end forventet,
og med forbavsende stor spredning af indbyggerne.
Men Finlands befolkning er jo heller ikke større end
den danske, de har blot lidt mere plads at være på,
for nu at sige det mildt.
En flok af elge passerede vejen – mor, far og børn
så det ud som – og havde jeg været tættere på, havde
Kugaens nødbremsesystem fået lov at vise, hvad det
duede til. All Wheel Drive systemets begrænsninger
nåede jeg ikke at overskride, selvom det til tider
ret uforudsigelige vejgreb var en udfordring. Det
hele samarbejdede rigtig godt. Radarerne tog over og
gav stor aktiv tryghed, når man nærmede sig en
forankørende – selvom den tilsmudsede forrude for
længst havde sat kameraerne ud af spil.
Tal med bilen
Mest overraskende var den seneste generation af
infotainmentsystemet SYNC 3, som man ubesværet taler
til på dansk. Systemet på de europæiske versioner af
Kuga taler ikke færre end 21 europæiske sprog – ret
praktisk, når det nu var journalister fra hele
Europa, der skulle med på eventyret. Det er ganske
enkelt en meget stor sikkerhed, at kunne holde
hænderne på rattet og øjnene på vejen, alt imens man
med talens kraft styrer alt lige fra at sende
indtalte sms’er til dem, derhjemme, til at zoome ind
og ud på navigationen, når man gerne vil have en idé
om i hvilket landskab, men nu havde forvildet sig
hen.
I en Kuga
kan man tale med Ford SYNC 3 og angive destinationer
og visningsmåde - blandt meget andet.
Bilen bestod opgaven, lidt sværere var det for
journalisterne ikke at nørde, men hvad det angik,
kom undertegnede nok i mål som en af de bedre.
Alligevel kunne jeg ikke lade være med at fortælle
lidt mere om den nye Kuga i en separat artikel, lidt
nørderi og forbrugervejledning skal der vel være
plads til (læs
den mere traditionelle prøvekørsel af den nye Ford
Kuga hér >>>).
Husk at leve livet som et eventyr
MEN: når du, kære læser, har anskaffet dig en ny bil
– og der er for tiden altså 20 procent chance for,
at det da bliver en SUV – så giv lige KUGAdventure
en tanke, kør ud i naturen, tag på langtur, glem
bilen, for den klarer det nok, hvis bare
dækmonteringen ellers er i orden og den ellers er
holdes i god stand. Og oplev her ved vintertide den
herlige bidende frost, de smukke sneblomster, de
snedekorerede julepyntede grantræer (intet under, at
finnerne fejlagtigt tror, at julemanden kommer fra
Lapland), de tilfrosne elve, det betagende frosne
hav og den rige natur. Det har de alt sammen oceaner
af i Finland. Men eventyr som KUGAdventure kan man
få overalt på jordkloden – det er værd at huske på.
Link til importøren
Får man
øje på noget usædvanlig som denne
skinnereperationsmaskine kører man bare derhen. |