Når Ford vælger, at præsentere den nye Ford Kuga som
en nyhed og de gør det netop nu, er det ikke fordi
tiden har stået stille siden den første af
fabrikkens mellemstore SUV’er så dagens lys i 2008.
Markedet for den slags biler er blot på det nærmeste
eksploderet siden dengang og da er det vigtigt, at
fortælle kunderne, at Ford hører til blandt de store
spillere også på det område.
Så selvom bilen siden den første introduktion
løbende er blevet forbedret – uden at Ford har råbt
særlig meget op om det – så er et velfortjent
facelift en god anledning til at sige ”ny bil”. Det
gør mange andre i branchen, uden nødvendigvis at
have så mange nyheder, at bryste sig med som dem,
Ford præsenterer netop nu.
Bilen kan ses hos de danske Ford forhandlere mere
eller mindre i skrivende stund. Og den er værd at
kikke på, for den nye Kuga har fået samme front som
f.eks. Mondeo og den større Edge – og for den sags
skyld også Focus og Fiesta. Det giver den langt mere
karakter og mon ikke, det er årsagen til, at Ford
også i samme moment lancerer såvel en sportslig
ST-Line version som en luksuøs Vignale – nu kan
designet nemlig bære det.
Ford Kuga Vignale
Oprydning i cockpittet
Fronten er blevet flot, lygterne forbedret, og også
indvendig har man skabt forandringer, selvom
rummeligheden og funktionen i det hele taget er
uændret – såvel som Kugaens dimensioner. Designerne
har flyttet brugergrænsefladen for mange flere af
bilens funktioner over i den flotte og let læselige
8” skærm i centerkonsollen, hvorved man har kunnet
rydde op i det rumskibs-lignende arsenal af
betjeningsknapper, der kendetegnede det hidtidige
cockpit. Det var måske smart engang – men tiderne er
skiftet og teknologen har ændret på mulighederne.
Det har designet bestemt haft glæde af.
Visse funktioner betjenes fortsat fra regulære
knapper på midterkonsollen, andre kræver, at man
anvender menuen på skærmen og håndterer dem derfra.
Ulempen ved berøringsskærme er, at bilens bevægelser
kan gøre dem vanskelige at betjene under kørslen –
men også det har Ford en ny og væsentligt forbedret
løsning på: Man taler til sin skærm, giver den
dermed de nødvendige kommandoer mundtligt. Det
kræver en smule tilvænning, men i modsætning til
tidligere knap så samarbejdsvillige systemer,
fungerer den nye og tredje generation af SYNC, med
det logiske tilnavn ”3” fortræffeligt. Det er man
kommet rigtig godt i mål med (se eksemplet i videoen
her på siden). Systemet samarbejder også med såvel
Apple Carplay som Android Auto og er standard på
alle versioner undtagen den allerbilligste
Trend-udgave.
Og så har man udskiftet den konventionelle
håndbremse med en elektronisk parkeringsbremse – det
har sparet plads i midterkonsollen, som er blevet
re-designet og tilbyder flere fralægningsmuligheder
en forgængeren.
Teknik og elektronik blev udfordret
Det samme gælder de seneste generationer af Fords
øvrige elektroniske hjælpemidler, som virkelig kom
på prøve på vores etape af de første internationale
prøvekørsler. Dele af dem fandt sted på smalle,
snoede skovveje i området mellem byerne Vaasa og
Oulo i det vestlige Finland. Der var koldt, det blev
koldere undervejs (temperaturerne faldt ned til 10
minusgrader), der lå en smule sne, da etapen blev
sat i gang og sneen stillede stadig større krav, da
den for alvor begyndte at falde. Først da forruden
var effektivt snavset til, gav kameraerne naturligt
op – men radaren var stadig i funktion. Det er en
meget stor sikkerhed.
De prøvekørte biler var udrustet med Fords
velfungerende All Wheel Drive, som fortil fordeler
kræfterne via et koblingssystem og bagtil benytter
Torque Vectoring, hvor systemet nedbremser det hjul,
der har dårligt vejgreb og derved fører kræfterne
over på det hjul, der har bedst vejgreb. Systemet er
principielt det samme, som da Kuga oprindelig blev
introduceret, men den styrende computerteknologi er
blevet meget bedre. Vejgrebet måles nu for hvert 16.
millisekund, siden effektueres de eventuelle ændring
af kraftfordelingen. På nyfalden sne på iset
underlag fungerede systemet ganske enkelt
fremragende.
Link til importøren
|