- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ford Kuga ST-Line, dog med mindre fælge end standard. Klik på billederne og se dem større.


First World Testdrive:

Ford Kuga

Forbedret i enhver forstand


Af Søren Clauding – 11. november 2016         

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Når Ford vælger, at præsentere den nye Ford Kuga som en nyhed og de gør det netop nu, er det ikke fordi tiden har stået stille siden den første af fabrikkens mellemstore SUV’er så dagens lys i 2008. Markedet for den slags biler er blot på det nærmeste eksploderet siden dengang og da er det vigtigt, at fortælle kunderne, at Ford hører til blandt de store spillere også på det område.

 

Så selvom bilen siden den første introduktion løbende er blevet forbedret – uden at Ford har råbt særlig meget op om det – så er et velfortjent facelift en god anledning til at sige ”ny bil”. Det gør mange andre i branchen, uden nødvendigvis at have så mange nyheder, at bryste sig med som dem, Ford præsenterer netop nu.

 

Bilen kan ses hos de danske Ford forhandlere mere eller mindre i skrivende stund. Og den er værd at kikke på, for den nye Kuga har fået samme front som f.eks. Mondeo og den større Edge – og for den sags skyld også Focus og Fiesta. Det giver den langt mere karakter og mon ikke, det er årsagen til, at Ford også i samme moment lancerer såvel en sportslig ST-Line version som en luksuøs Vignale – nu kan designet nemlig bære det.


Ford Kuga Vignale


Oprydning i cockpittet

Fronten er blevet flot, lygterne forbedret, og også indvendig har man skabt forandringer, selvom rummeligheden og funktionen i det hele taget er uændret – såvel som Kugaens dimensioner. Designerne har flyttet brugergrænsefladen for mange flere af bilens funktioner over i den flotte og let læselige 8” skærm i centerkonsollen, hvorved man har kunnet rydde op i det rumskibs-lignende arsenal af betjeningsknapper, der kendetegnede det hidtidige cockpit. Det var måske smart engang – men tiderne er skiftet og teknologen har ændret på mulighederne. Det har designet bestemt haft glæde af.

 

Visse funktioner betjenes fortsat fra regulære knapper på midterkonsollen, andre kræver, at man anvender menuen på skærmen og håndterer dem derfra. Ulempen ved berøringsskærme er, at bilens bevægelser kan gøre dem vanskelige at betjene under kørslen – men også det har Ford en ny og væsentligt forbedret løsning på: Man taler til sin skærm, giver den dermed de nødvendige kommandoer mundtligt. Det kræver en smule tilvænning, men i modsætning til tidligere knap så samarbejdsvillige systemer, fungerer den nye og tredje generation af SYNC, med det logiske tilnavn ”3” fortræffeligt. Det er man kommet rigtig godt i mål med (se eksemplet i videoen her på siden). Systemet samarbejder også med såvel Apple Carplay som Android Auto og er standard på alle versioner undtagen den allerbilligste Trend-udgave.



Og så har man udskiftet den konventionelle håndbremse med en elektronisk parkeringsbremse – det har sparet plads i midterkonsollen, som er blevet re-designet og tilbyder flere fralægningsmuligheder en forgængeren.

 

Teknik og elektronik blev udfordret

Det samme gælder de seneste generationer af Fords øvrige elektroniske hjælpemidler, som virkelig kom på prøve på vores etape af de første internationale prøvekørsler. Dele af dem fandt sted på smalle, snoede skovveje i området mellem byerne Vaasa og Oulo i det vestlige Finland. Der var koldt, det blev koldere undervejs (temperaturerne faldt ned til 10 minusgrader), der lå en smule sne, da etapen blev sat i gang og sneen stillede stadig større krav, da den for alvor begyndte at falde. Først da forruden var effektivt snavset til, gav kameraerne naturligt op – men radaren var stadig i funktion. Det er en meget stor sikkerhed.

 

De prøvekørte biler var udrustet med Fords velfungerende All Wheel Drive, som fortil fordeler kræfterne via et koblingssystem og bagtil benytter Torque Vectoring, hvor systemet nedbremser det hjul, der har dårligt vejgreb og derved fører kræfterne over på det hjul, der har bedst vejgreb. Systemet er principielt det samme, som da Kuga oprindelig blev introduceret, men den styrende computerteknologi er blevet meget bedre. Vejgrebet måles nu for hvert 16. millisekund, siden effektueres de eventuelle ændring af kraftfordelingen. På nyfalden sne på iset underlag fungerede systemet ganske enkelt fremragende.


Link til importøren


Andre Ford prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også: Nye versioner med sport og luksus >>>

 

Læs også: Fords eventyrlige testkørsler >>>


On-board i den nye Ford Kuga ST-Line, langt ude i en finsk skov på en ø i skærgården. Videoen kan også ses i Fuld HD på YouTube.


Ford Kuga ST-Line i byen, hvor alle husene er bygget af træ.

 

 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt