- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World Testdrive: Citroën C3

Gennemtænkt teknologi og komfort


Af Søren Clauding – 3. november 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er helt klart designet og udstrålingen, der er det umiddelbart mest fængende ved den nye Citroën C3. Selvom fabrikken har arbejdet sig mere mod midten og gjort bilen ”mindre anderledes” end storebror C4 Cactus, har man alligevel opnået et design, som gør bilen anderledes – end konkurrenterne. Men man har også tænkt på teknologi, og inkorporeret temmelig mange moderne teknologiske løsninger i den samlede pakke.

 

Hvad det anderledes angår, har man på den ene side overført de karakteristiske ”airbumps” fra C4 Cactus til C3 designet, men man har gjort dem valgfri. Det er nemlig ikke alle potentielle Citroën kunder, der synes at airbumps er det ottende vidunder i bildesign.

 

Store hjul giver god kørekomfort

Til gengæld har man involveret andre elementer, som er usædvanlige i kompakte biler, f.eks. 16” fælge og temmelig store hjul. På samme måde som airbumps ikke alene har til formål at gøre bilen visuelt anderledes, men også har en vis beskyttende funktion som en slags side-kofanger, har de store hjul også en komfortfunktion, simpelthen fordi store hjul gør kørslen over mindre ujævnheder mere komfortabel.



Desuden har man ændret på støddæmper konfigurationen, så de to vigtige affjedringselementer supplerer hinanden. Formentlig derfor har man opnået så komfortable køreegenskaber, uden at bort eliminere vigtige sikkerhedsmæssige elementer som retningsstabilitet, balance og styrepræcision.

 

Man er oven i købet på vej med yderligere forbedringer på støddæmper teknologien – det bliver ikke til at få armene ned, fordi de løsninger i den grad understøtter moderne menneskers krav om komfortabel mobilitet.

 

Kabinen er bemærkelsesværdig

I kabinen er sædedesignet i sig selv bemærkelsesværdigt. Det er kopieret fra C4 Cactus og der er godt, for de lidt kantede, men godt polstrede sæder giver god understøttelse og vil passe til de fleste menneskers kropsfacon.



Instrumenteringen er overskuelig og mange funktioner er i topversionen Feel+ indbygget i den 7” store og letlæselige skærm i midterkonsollen. Der er tale om en berøringsskærm med de fordele og ulemper, det nu giver, men en absolut fordel er det, hvis man har navigation tilknyttet skærmen, at kunne zoome ind og ud på samme måde, som man gør det på sin smarttelefon.

 

Indbygget kamera

En sjov detaljer er det indbyggede, fast installerede kamera, som kan fotografere det, der er foran bilen i kraftig vidvinkel og øjeblikkelig sende optagelserne videre til smarttelefonen, hvorfra man kan formidle dem, som man nu ønsker, på sædvanlig måde.

 

Teknologien inkluderer 3D navigation, med stemmestyring, bakkamera, blindvinkelalarm og vejstribealarm, der fungerer ved hastigheder over 60 km/t.


 

Citroën prøvekørsler - find dem hér >>>

 

Læs også: Komfort og velvære i enhver forstand >>>

 

Verdenspremiere på Citroën C3 i Lyon hér >>>


Se on-board kørevideoen og fornem hvor komfortabel den nye Citroën C3 er.


 


Det danske modelprogram


Motorerne i den nye C3 er den seneste generation af PSA gruppens PureTech benzin og BlueHDI dieselmotor. Benzinudgaverne med den 3-cylindrede motor eksisterer med en maks-effekt på hhv. 68, 82 og 110 hestekræfter med manuelt gear, og dieseludgaven er en 75-hestes BlueHDi også med manuelt gear. I første halvdel af 2017 vil C3 også kunne leveres med ”PureTech 110” og det 6-trins automatgearet ”EAT6”.

 

Ved introduktionen omfatter markedsføres tre udstyrsniveauer: ”Live”, ”Feel” og ”Feel+”.

 

Standardudstyr på ”Live”:

Bl.a. vejstribealarm, læsning af hastighedsskilte, fartpilot og hastighedsbegrænser, fjernbetjent centrallås, højdejustering af førersæde, sædevarme, coffee-break alarm, asymmetrisk splitbagsæde, Isofix-beslag på de to yderpladser bag og radio med Bluetooth og USB.

 

Standardudstyr på ”Feel”

Hertil kommer på ”Feel” bl.a. el-sideruder for, el-justerbare sidespejle og LED-kørelys.

 

Standardudstyr på Feel+

Feel+ inkluderer desuden 7” berøringsskærm med Mirror Link og Apple Carplay, automatisk klimaanlæg, el-sideruder for og bag, Radio Connect med 6 højttalere, Bluetooth, USB, regnsensor, tågeforlygter og sidespejle med varme.

  

Ekstraudstyrslisten indeholder bl.a. blindvinkelalarm, Connected Cam Citroën (on-board kameraet), Citroën Connect Box med e-call og b-call, håndfri adgang og start samt panoramaglastag.

 

Introduktionspriser

På modellerne over den mindste ”PureTech” 68 introduceres C3 til priser, der typisk er 20.000 kroner under normalprisen. Mest interessant er nok PureTech 82 Feel+ til 140.000 kroner. PureTech 110 S&S Feel+ til er prissat til 160.000 krober og BlueHDi 75 Feel+ koster 150.000 kroner.


Link til importøren


1,2 liters PureTech motoren på 110 hestekræfter indgår i top-versionen.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt