Da Citroën for et par år siden introducerede den nye
C4 Cactus skilte man vandene: Enten var kunderne
helt vilde med bilen eller også var de det bestemt
ikke. Heldigvis for Citroën var der så stor
begejstring for den nye og anderledes designede bil,
at den er blevet en succes. Det skal den nye C3 også
være. Derfor gør man det stik modsatte…
Det er der en god grund til. C3 hører til i det
såkaldte B-segment, altså bilstørrelsen lige over de
allermindste. Det er en anden slags kunder, der
køber bilen i den klasse, og der er mange af dem. Så
mange, at de tilsammen udgør en tredjedel af det
europæiske bilmarked.
Citroëns vigtigste
For Citroën er C3 den kvantummæssigt vigtigste
bilmodel. Siden lanceringen af den første Citroën C3
i 2002 har fabrikken solgt 3,5 millioner af bilen.
Den succes vil man bibeholde og derfor skal man
undgå at skille vandene, i hvert fald skal de ikke
skilles alt for meget.
For det første møde med den nye lille bil, der på
nær en cm måler 4 meter i længden, vidner ikke om
mangel på opfindsomhed. Basiskarrosseriet er måske
nok forholdsvis almindeligt, men bilens udtryk, det
der igangsætter en emotionel reaktion, er bestemt
anderledes en den såkaldte mainstream.
Den nye Citroën C3 er så vigtig for Citroën, at til
trods for, at der om bare tre måneder er
biludstilling i bilens hjemby, Paris, havde man
valgt, allerede nu at løfte sløret for den.
Verdenspremieren fandt sted i storbyen Lyon i
Rhône-dalen i Frankrig, og der er ingen tvivl om, at
man har sat alle sejl for at få den nye bil frem i
kundernes bevidsthed.
LIVE-streaming på Facebook
Udover præsentationen for den til lejligheden
inviterede presse, havde man også valgt, for første
gang nogensinde for en sådan type begivenhed, at
LIVE-streame den på Facebook – ikke mindst som
konsekvens af, at man også ønsker opmærksomhed hos
de yngre kunder (man deler ikke visse guru’er udi de
sociale mediers opfattelse af, at unge ikke længere
bruger FB).
Link til Citroën C3 FB-siden.
”Alene ad den kanal havde vi tilgang til 35.000
FB-brugere,” fortalte Arnaud Belloni, som er
Citroëns øverst ansvarlige for markedsføringen og
kommunikation. Det er et publikum i en helt anden
størrelsesorden end de anslåede 300 europæiske
journalister, der var indbudt til at være til stede
ved begivenheden – og som så til gengæld havde
mulighed for at tale med nogle af Citroëns topfolk,
deriblandt mærkets generaldirektør gennem de sidste
to år, englænderen Linda Jackson.
Linda Jacksson, CEO Citroën.
Unge drømmer om familie, hus – og bil
Hun pointerede nemlig bl.a., at netop den unge del
af befolkningen ikke, som mange antager, har
fravalgt, at eje bil, men tværtimod parallelt med
familie og hus er det, de allerfleste unge mennesker
drømmer om at eje. Om de så har muligheden for i
praksis at komme i besiddelse af en bil er en helt
anden ting – og dér har Citroën naturligvis tænkt
sig at bistå med eksempelvis særlige købstilbud til
de nybagte førstegangskøbere.
Kunsten er med andre ord at skabe en bil, der både
tiltrækker ung som gammel, hankøn som hunkøn og rig
som fattig. Det med rig vil dog nok blive overladt
til søstermærket, DS, som Citroën selv har skabt
grundlaget for, men de øvrige parametre er centrale
for C3. Og det er klart, at man da ikke skal begynde
med at skille vandene.
Frisk udstråling
Derfor har man skabt en ny Citroën C3, som har en
frisk udstråling og en stribe glimrende
designfeatures, hvor man ikke har holdt sig tilbage
fra at låne lidt hos søstermodellerne. Eksempelvis
har man overført dele af ”rejsekuffert-designet” fra
Cactus til den nye C3. Og de karakteristiske
airbumps på siden, som både er beskyttende og giver
bilen et usædvanligt udseende, har man også gjort
til en blandt mange optioner.
En måde, hvorpå salget ikke bare kan bibeholdes på
den eksisterende niveau, men også kan øges, er at
tilbyde næsten skræddersyede løsninger, hvor den
enkelte bil individuelt kan styles efter kundens
eget ønske.
Masser af plads
Billederne her på siden siger mere end uendelig
mange ord. Hvad der er sværere at se, er de mange
muligheder, der tilbydes sammen med den nye bil.
Bagagerummet er på ikke mindre end 300 liter – det
er meget i en bil, der blot måler de nævnte 3,99
meter i længden. Og det karakteristiske design vil
givetvis appellere meget bredt.
Rummeligheden i kabinen er fremragende, der findes
en bred vifte af elektroniske løsninger, herunder
muligheden for at forbinde bilen til omverdenen via
bl.a. internet. Der er ikke så meget nyt i det, men
Citroën kan det også. Og den designmæssige
fremstilling er flot.
Til Danmark næste år
Motorprogrammet inkluderer 3 benzinmotorer og to
dieselmaskiner på hhv. 68, 82 samt 110 hk og 75
såvel
som 100 hk. Men der kommer lige til at gå et stykke
tid, inden den nye C3 dukker op i Danmark. Citroën
satser på, at det kommer til at ske i begyndelsen af
2017. Forinden har man i øvrigt også præsenteret en
rally-version til brug i rally-verdensmesterskabet,
WRC, hvor Citroën har en lang og fornem karriere i
samarbejde med mega-stjernen, den 9-dobbbelte
verdensmester, Sebastien Loeb. Loeb gør næppe
come-back, men englænderen Kris Meeke er udset til
at køre bilen i næste års verdensmesterskab.
Undervognen er PSA-koncernens ”Platform A”, men den
er optimeret og bl.a. udrustet med en ny type
støddæmpere.
Og så har man som led i at ville det hele – altså
tilgodese enhver kundekategori – sat sig for, at
ville lancere fire nye biler i løbet af 18 måneder.
Med den såkaldte Aircross konceptbil, baseret på den
mellemstore EMP2 platform, i erindring, har man en
indikation af hvad mindst én af de kommende nyheder
måtte være. Vi venter spændt…
Link til importøren
|