Måske var det mest overraskende ved den første
køretur i den nye Citroën C3, hvor komfortabel og
behagelig den var at køre. Egentlig burde det ikke
være overraskende, for Citroën har klart meldt ud,
at netop begreber som komfort og velvære i enhver
forstand var en central målsætning, da man for et
par år siden påbegyndte arbejdet med den
kvantummæssigt vigtigste bil i Citroëns
model portefølje – men ét er ord, noget andet kan
ofte være virkelighed. Det gælder blot ikke den nye
C3.
Allerede i sommer kunne vi berette om den nye C3 i
forbindelse med den første præsentation af bilen i
Lyon (læs om verdenspremieren på Citroën C3 i Lyon
hér >>>). Siden har vi set den på Paris Motor Show
og i forbindelse med forberedelserne til Årets Bil i
Danmark var der også lejlighed til at få den første
korte køreoplevelse. Allerede dér stor det klart, at
selvom den ikke endte blandt de nominerede til
hæderstitlen, var det en bil, vi glædede os til at
komme mere under lakken på, og måske nok så vigtigt:
En bil, som vi tror, vil få stor publikums-appeal.
Rundt om og i Barcelona
Mere under lakken kom vi så kort tid efter under de
første internationale prøvekørsler på snoede
landeveje og i tæt bytrafik udenfor og i den spanske
millionby, Barcelona. Velvalgt, ikke mindst fordi
den spanske trafik kræver stor tålmodighed og da
betyder det alt, at man befinder sig godt i den bil,
man kører i.
Hos Citroën har man analyseret sig frem til, at en
verdensborger gennemsnitligt i et livsforløb
befinder sig 4 år og en måned i en bil. Det er megen
tid, og det understreger, hvor vigtig såvel komfort,
men måske i særdeleshed det ikke al for ofte
anvendte ord ”velvære” betyder for, at bidrage til
et godt liv. Det er præcis, hvad Citroën har satset
på.
Der lægges mærke til bilen
Designet har vi beskrevet tidligere og skal her
nøjes med at konstatere, at ”ude i det virkelige
liv” ser C3 også godt ud. Der lægges mærke til den i
bybilledet, den gør sig godt. Men vigtigst er det,
at Citroën er lykkedes med at gøre bilen rar at være
i og bruge.
Interiørdesignet er opfindsomt men ikke
ekstravagant. Som sådan lever C3 op til
mærke-filosofien, at man skal bygge ”mainstream”
biler uden nødvendigvis at kopiere konkurrenterne.
Kopieringen har man da så også undladt… De kantede
og alligevel afrundede former i kabinen skaber en
god harmoni, og det funktionelle er helt OK.
Ingen kompromiser med pladsen
Bagagerummet på 300 liter er stort i en bil, der
blot måler 3,99 meter i længden, der er forbavsende
god benplads på bagsædet og egentlig er det blot
ærgerligt, at man ikke som udgangspunkt har en
løsning, som skaber et plant bagagerumsgulv. Men så
havde man nok været nødt til at gå på kompromis med
pladsen.
Det er klogt, at man ikke har gjort det. For når man
kører i bilen uden hastværk og stort set som
trafikken tillader, opleves en unik kørselskomfort.
Citroën C3 er nok den mest køre-komfortable bil i
det såkaldte B-segment, dels pga. af en tilgivende
affjedring, dels pga. af, at bilen er så godt
isoleret, at man ikke hører meget til hverken støjen
fra de kompakte 3-cylindrede benzinmotorer, som der
var mulighed for at afprøve (82 hk hhv. 110 hk),
vindstøj eller trafikstøj. Det er med til at give en
afstressende følelse, det burde flere af Citroëns
kolleger have tænkt over.
OK i kurverne
Man kunne frygte, at den tilgivende affjedring ville
være et problem i kurver og i hurtige undvige
manøvrer, men det er det ikke. Naturligvis krænger
bilen gennem kurverne, men det er ikke meget, hvad
on-board videoen her på siden giver en meget god idé
om. Bilen er jo, trods Citroëns rodfæstede
sportslighed, ingen racerbil. Det er jo nok også de
færreste, der i praksis har brug for at køre
sidelæns eller på to hjul gennem kurverne.
Når den nye C3 lander på det danske marked for alvor
først i 2017 – med mulighed for at se den og få en
prøvetur hos de danske forhandlere sidst i november
– er også prissætningen værd at bemærke. 120.000
kroner for den billigste version, 140.000 kroner for
den variant, man forventer, vil blive den mest
populære, og 160.000 kroner er det højeste, man kan
komme til at betale for en C3 – indtil, formoder vi,
den i løbet af foråret også vil kunne købes med den
effektive EAT6 automatgear. Men da priserne ikke er
fastlagt for den version endnu, er det alene en
formodning. Og bemærk: Alle versioner har fem døre.
Til gengæld var der allerede i Barcelona mulighed
for at prøvekøre C3 med 110 hestes motoren og EAT6
gearet. Ikke overraskende harmonerede det
fremragende med bilens køreegenskaber og løftede
helt i tråd med mærkestrategien velvære-oplevelsen
til et endnu højere niveau.
Link
til importøren |