Når en af verdens allerstørste
motorsportsbegivenheder, det berømte Dakar rally,
flages i gang 2. januar i Buenos Aires, vil det være
tvekampen mellem Peugeot og MINI og deres kolossale
fabriksindsats, der præger overskrifterne. I
Peugeots comeback sidste år gik tingene langt fra som
de skulle. Formentlig derfor har de tilkaldt forstærkninger i
form af den 9-dobbelte verdensmester, Sebastien Loeb.
Men MINI har ikke siddet udfordringen overhørigt…
Og så er der Toyota. Verdens største bilfabrik
satser ikke direkte på Dakar sejren, men i fjor
resulterede fabrikkens opbakning til sydafrikaneren
Giniel de Villiers i en 2. plads. Flasker tingene
sig rigtigt, vil den tidligere Dakar-vinder udmærket
kunne triumfere en gang til.
Elitekørere i rå mængder
Sikkert og vist er det, at det er et af de stærkeste
opbud af elite rallykørere i nyere tid, fabrikkerne
har hyret til dette års Dakar. Peugeot, der er en
del af samme koncern som Citroën, har som nævnt lånt
søsterfirmaets 9-foldige rally-verdensmester,
Sebastien Loeb, der nu sammen med sin karrierelange
co-driver, Daniel Elena, skal forsøge at bide skeer
med de unikke udfordringer, som det berømte rally
byder på. Det handler ikke alene om at køre hurtigt,
Elena får sin sag for, fordi navigation er en helt
afgørende succesfaktor, og deri har han ikke stor
erfaring.
Holdet har deltaget i et par konkurrencer henover
efteråret, men der er en verden til forskel på
mindre ørkenrallyer og Dakar, som foruden sand- og
stenørken byder på alverdens forskellige vejrforhold
og kolossale højdeforskelle, ikke mindst fordi dele
af hastighedsetaperne foregår i 3-4 kilometers højde
på kanten af de berygtede Andesbjerge.
Udfordringen i Sydamerika
Netop vejrforholdene er årsagen til, at ”Dakar”, som
rallyet slet og ret hedder i respekt for sit
afrikanske ophav, holder sig i Argentina og Bolivia
i år. Chile har haft store vejrmæssige udfordringer
og vil ikke i år kunne håndtere det kæmpemæssige set-up det er, at modtage de 556 deltagere fra 60
nationer. Derfor blev løbsledelsen nødt til at lægge
ruten markant anderledes i år.
Længden på godt 9000 kilometer (der er visse
afvigelser undervejs for de forskellige typer af
køretøjer) vil dog være ligeså udfordrende som den
plejer. Den store forskel kan vise sig i, at værdien
af tidligere kendskab til dele af ruten ingen
nævneværdig betydning får. Det reducerer især MINI’s
fordel. Den tyske bilfabrik med BMW i ryggen har
vundet Dakar de sidste fire år og er i sagens natur
storfavorit til sejren også i år.
Hirvonen kører MINI
På samme måde som Peugeot har sikret sig
forstærkning, har også MINI engageret sig med en
elitekører fra World Rally Championship, nemlig
finnen Mikko Hirvonen. I hele Hirvonens VM-tid lå
han under for Loebs og Citroëns dominans. Med MINI’s
enestående ekspertise og mangeårige erfaring bag
sig, har den hurtige finne for første gang en
mulighed for reelt at besejre sin gamle WRC-rival.
Hirvonen har fået en af de mest erfarne codrivere
ved sin side i form af franskmanden Michel Périn,
der senest vandt Dakar sammen med Nani Roma i 2014.
Som et kuriosum starter de to med hhv. startnummer
314 (Loeb) og 215.
Selvom Hirvonen underkender rivaliseringen med Loeb
i det eksklusive telefoninterview, vi fik med den
finske MINI-kører inden afrejsen til Sydamerika (hør
interviewet her), er
der ingen tvivl om, at når først de to giver sig i
kast med de sydamerikanske udfordringer og
adrenalinet begynder at koge, vil fortiden meget
hurtig blive til nutid.
Al-Attiyah storfavorit
Hos MINI er man foruden Hirvonen rimelig godt bestykket i kraft af
ørkeneksperten og den dobbelte Dakar-vinder, Nasser Al-Attiyah, der med sin franske co-driver Matthieu
Baumel vandt Dakar i fjor. Nani Roma er også med og
står på listen over tidligere Dakar-vindere med
sejren i 2014. Men den sejr var lidt af en
tilsnigelse, fordi team-kammeraten, den 5-dobbelte
Dakarvinder (i bil samt seks gange på motorcykel),
Stephane Peterhansel, måtte aflevere sejren til
spanieren i en kontroversiel afslutning på rallyet
det år.
Netop den situation kan blive afgørende for MINI’s
succes i år. For selvom Hirvonen nok skal lære
kunsten i en fart, så er det Al-Attiyah, der skal
trække læsset. Orlando Terranova fra Argentina er
også hurtig, det samme gælder englænderen Harry
Hunt, men Peterhansel i teamet havde været et
værdifuldt aktiv.
Peterhansel i Peugeot
Sidstnævnte var imidlertid ikke tilfreds med
team-ordren i 2014 og han tog med kyshånd imod
tilbuddet om at køre Peugeot i fabrikkens come-back
år. Selvom det ikke præcis var den start, Peugeot
havde håbet på, har det franske team målrettet
satset på at leve op til sin store sportslige
tradition i 2016.
Foruden Peterhansel og Loeb disponerer Peugeot også
over den temperamentsfulde spanier, Carlos Sainz,
der vandt Dakar i 2010 samt den 6-dobbelte
MC-vinder, Cyril Despres. Hvis Peugeot har lært
tilstrækkeligt af deltagelsen i fjor, vil de fire
stjernekørere nok kunne nok kunne gøre livet
vanskeligt for de sejrsvante MINI’er. |