Selvom de to fabriksteams fra MINI og Peugeot er
storfavoritter, når det gælder sejren i
bil-kategorien i årets Dakar, skal man ikke
underkende indsatsen fra en række af de øvrige
deltagere, hvad ikke mindst Giniel de Villiers 2.
plads i 2015 er det bedste udtryk for. Han kører for
Toyota i sydafrika, og selvom det ”kun” er et
semi-fabriksteam, der er tale om, er både teamet og
de Villiers særdeles erfarent. Deres Toyota Hilux
rallybiler har vist sig at være næsten uopslidelige.
Om de er hurtige nok til at gøre det én bedre i år
vil tiden vise.
Som altid vil det mest spektakulære indslag i Dakar
være amerikaneren Robby Gordon, som med sit eget
team og de baghjulstrukne Gordini’er (navnet har
intet med Renaults legendariske Gordini at gøre, men
er alene udsprunget af det mere eller mindre
selv-byg, som Gordon har skabt til rallyraid)
formentlig flyver over startrampen, som han plejer.
Det store spørgsmål er: Hvor langt når de i år.
Kører Gordon rallyet uden problemer er han favorit,
men det er et for ham hidtil ukendt scenarie.
Renault er med
Blandt andre deltagere kan nævnes Christian Laveille,
der kører en såkaldt Renault Duster (egentlig en
Dacia Duster, men i Sydamerika er Renault navnet
stærkt og ret beset er der ikke så meget
serieproduceret bil tilbage under det velkendte
karrosseri). De blev nr. 6 i fjor – egentlig et
udmærket resultat.
Også Carlos Sousa fra Portugal er med igen i sin
efterhånden godt brugte Mitsubishi ASX, der har
rødder tilbage i Mitsubishis storhedstid i Dakar. Og
en af de store overraskelser i fjor var Yazeed Al
Rajhi fra Saudi Arabien i Toyota Hilux. Han var
ultrahurtig, men savnede Dakar-erfaringen. Han har
den erfarne og velorganiserede tyske co-driver Timo
Gottschalk ved sin side og er nu en del af det
sydafrikanske Toyota team, som også står bag Giniel
de Villier. Al Rajhi er det, man bedst kan kalde en
farlig outsider.
MC: Nye stjerner fostres
Efter at Cyril Despres allerede i fjor havde forladt
MC-kategorien til fordel for de firehjulede
køretøjer, og spanieren Marc Coma som forventet
kørte sejren i hus (hans femte), er MC-klassen i år
helt åben. Coma er nemlig blevet engageret som ny
sportsdirektør i Dakar og det er dermed helt op til
”resten” at skabe overskrifterne.
Vi gætter på at Hondas fabriksindsats med kørerne
Paulo Goncalves fra Portugal og Joan Barreda Bort
fra Spanien får deres at skulle have sagt med
Barreda som den hurtigste af de to. KTM er også med
og har et par hurtige kørere i form af Toby Prica
fra Australien og slovakken Stefan Svitko som deres
stærke kort.
Også Yamaha deltager med Helder Rodrigues fra
Portugal og Frans Verhoven fra Holland. Og Husqvarna
lægger motorcykel til chileneren Pablo Quintanilla
og den erfarne portugiser Ruben Farias deltagelse.
Derudover tæller startlisten er stribe andre erfarne
deltagere: David Casteu, Olivier Pain, Jordi
Viladoms og ikke mindst MX-verdensmesteren,
østrigeren Matthias Walkner, der gjorde en rigtig
god figur sidste år. Og den kvindelige spanske
deltager, Laia Sanz, også på KTM vil vi givetvis se
endnu nærmere toppen i år.
Annie
Seel bag rattet
A-pro-pos kvindelige deltagere er også svenske Annie
Seel med i Dakar igen som en af de eneste nordiske
deltagere. Hun deltager også i år i bilkategorien
bag rattet af en Desert Warrior DW3 (hold øje med
startnummer 373). Den gæve svenske pige har en
regulær chance for klassesejr.
Annie Seel i Dakar 2015. Foto: Marie Hessel.
Køb
Dakar kilometer til Annie Seel
Det er en
kostbar affære at deltage i et Dakar rally. En af de
eneste nordiske deltagere i år er svenske Annie Seel,
der har formået at få stablet et team på benene. Hun
deltager i Dakar for 8. gang. Det er muligt for
enhver at støtte Annie Seels deltagelse - og der er
brug for hver en øre, også undervejs i løbet, hvor
der i en uendelighed træffes beslutninger, som ofte
styres af økonomien. Hvis man vil, kan man "købe
kilometer" for 33 Euro. Her er linket til
Annie Seels webside, hvor man kan læse mere om
Dakar deltagelsen.
Her er det direkte link, til at købe kilometer og
dermed støtte deltagelsen |