- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Følg Le Mans på Motorsiden

Op til og under årets 24-timers løb i Le Mans bringer vi aktuelle historier fra Le Mans >>>

 

24 timers Le Mans på Motorsiden præsenteres i samarbejde med

TOYOTA HYBRID


Audi debuterede med hybrid-racerne i 6-timers løbet på Spa Francorchams i Belgien d. 5. maj og havde gavn af firehjulstræk i regnvejr. Tom Kristensens Audi nr. 2 førte fra starten.


24 timers Le Mans 2012: Hybrid-giganternes gigantiske kamp


Af Søren Clauding – 31. maj 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I weekenden d. 16.-17. juni afvikles verdens mest berømte motorløb, 24-timers Le Mans for 80. gang. Og for 80. gang er det lykkedes arrangørerne, Automobile Club de l’Ouest, at skabe en gigantisk dyst mellem bilverdenens giganter.

 

For få måneder siden så det ud som om, at pusten var ved at gå af ballonen, da Peugeot uventet valgte at trække sig ud af såvel 24-timers Le Mans som det nye VM for racersportsvogne. Men så sprang Audi ud med to nye hybrid-racere, der styrede fokus over på anvendelsen af ny teknologi i det klassiske motorløb. Igen har arrangørernes unikke fremadrettede reglement været ikke bare en redningsplanke for spændingen men den reelle booster af den teknologisk udvikling, som altid har kendetegnet Le Mans

 

I forvejen havde Toyota nemlig anmeldt to hybrid-racere og den japanske fabrik ønskede dermed at starte en ny epoke. Vel vidende, at Audis 10 Le Mans sejre og ikke mindst den erfaring, der har givet dem sejrene, ville være vanskelig at hamle op med. Japanerne havde dog næppe forventet, at Audi så hurtig ville være klar med hybridracere. Toyota havde vel ret beset regnet med, at racet ville blive en test af ny teknologi op imod velkendt og gennemprøvet teknik, hvor Toyota repræsenterede det nye og Audi det velkendte. Sådan blev det ikke helt.

 

Sensation hvis Toyota vinder

I stedet bliver det nu, set helt ovenfra, en dyst mellem to gigantiske bilfabrikker. Audi tilhører VW-koncernen, der i fjor blev større end Toyota – men det var kun pga. atomkatastrofen i Japan – og Toyota er formentlig på ny verdens største bilkoncern. Audi har stor erfaring med Le Mans, Toyota har stor erfaring med hybrid-teknologi. Uden omsvøb er begge bilgiganter favoritter til totalsejren, men Audis erfaring og udspændte sikkerhedsnet i form af fire biler på startlinjen kontra Toyotas to favoriserer den tyske virksomhed. Det vil derfor være lidt af en sensation, hvis det søndag klokken 15:00 er en Toyota, der kåres som vinder.

 

Diesel mod benzin

Men det gør ikke spændingen mindre. Går man blot nogle få millimeter under dysten mellem bilmærker, er det ikke bare dysten mellem konventionel teknik kontra den nye, men også en dyst mellem forskellige tekniske filosofier. Audi har nemlig valgt at stille op med to hybridbiler med DIESEL-motor og elektrisk drift på forhjulene PLUS to konventionelle R18 racere med dieselmotorer og baghjulstræk. Til sammenligning møder Toyota op alene med to hybridracere med BENZIN-motor og elektrisk supplerende drift på enten for- eller baghjul.

 

Fire mod to

Når starten går, har Audi altså fire biler i feltet, mens Toyota har to – alene den faktor tæller til Audis fordel. Men spørg blot de tidligere konkurrenter hos Peugeot om det er nok – i 2010 udgik alle fire Peugeot’et og i fjor holdt de alle til målstregen – alligevel var det Audi der vandt begge gange.

 

Audis forhånd i år skyldes ikke alene antallet af biler, men også den omstændighed, at R18 Ultra (som dieselbilen hedder i år), og R18 e-tron quattro (som hybridbilen er døbt), er – bortset fra hybrid-drivværket – helt identiske. Hybrid-delen i Audi’en arbejder på forhjulene og er kun elektronisk i forbindelse med dieselmotoren, som driver baghjulene. Bilerne er gjort så lette, at der monteres ballast-vægt i R18 Ultra for at opfylde minimumsvægtgrænsen på 900 kg. Den kan så benyttes til at justere på bilens vægtfordeling.

 

Fra hybrid til kendt teknik

I R18 e-tron quattro er vægten fra hybrid-aggregatet imidlertid nok til at opfylde minimumsvægten, men giver naturligvis ikke samme mulighed for at justere på balance-forholdet. Til gengæld får bilen tilført op til omkring 200 hestekræfter ekstra, i princippet hver gang den accelerer ud af en kurve og kører hurtigere end 120 km/t. MEN: Hvis hybrid-aggregatet volder knuder, kan det kobles fra, og så disponerer kørerne i princippet over en godt gennemprøvet R18 Ultra, der dog skal tankes en smule oftere, fordi den kun må medbringe 58 liter mod den konventionelle bils 60 liter dieselolie.

 

Benzin-hybrid som altid

For Toyotas vedkommende er det anderledes. Man har valgt, i tråd med fabrikkens 14 år lange tradition som den førende producent af seriefremstillede benzindrevne hybridbiler, at basere hybridteknologien på benzindrift. I skrivende stund er det ikke afgjort, om man vælger separat træk på forhjulene, eller man vælger at lade elektriciteten supplere benzinmotorens træk på baghjulene. Vælger man det sidste, er man formentlig i højere grad afhængig af, at hybridsystemet fungerer uproblematisk.

 

Hvad selve kørslen angår, er det i vådt fører en fordel med det firehjulstræk, som e-tron quattro løsningen er baseret på. På tør asfalt er fuldt træk på baghjulene formentlig den fartmæssigt bedste løsning.


Sidste nyt:

Toyota kører baghjulshybrid - læs mere >>>

24 timers Le Mans 2012 Deltagerlisten >>>


Tom Kristensen i pit under løbet på Spa Francorchamps.


Audi teknik

Uden at skulle gå yderligere i detaljer om bilerne, kan vi i fastslå, at dieselmotoren i R18 er en 3,7 liters V6 med en enkelt turbolader. Den præsterer iflg. Audi selv over 510 hk og et moment på 850 Nm. Motorkræfterne er reglementsmæssig begrænset i forhold til i fjor med reduceret indsugning. Hybridsystemet består af to elektrisk svinghjuls-akkumulatorer, der hver præsterer 75 kW men reglementsmæssigt højst må levere 500 kJ af gangen.


Toyota TS030 under pit arbejde på testbanen Paul Ricard i Sydfrankrig.


Toyota teknik

Toyotas TS030 Hybrid racer er forsynet med en 3,4 liters V8 sugemotor, dvs. uden turbo. Der er ikke oplyst mange detaljer om hybrid-drivværkerne, men det er to forskellige producenter, der har udviklet drivværket til forhjulene respektive til baghjulene, og reglementet foreskriver, at hybriddelen kun må trække på to hjul. 

Hvad angår selve definitionen af hybrid-delen begrænses den af reglementet. Der må kun opsamles energi i syv fastlagte bremse-zoner. Og den opsamlede energi på i alt 500 kJ skal bruges med det samme inden den efterfølgende bremse-zone.


Sidste nyt:

Toyota kører baghjulshybrid - læs mere >>>


På Le Mans racerbanen begynder bremse-zonerne hér:


Zone no. 1: Dunlop chicane (no. 8 marshal’s post)
Zone no. 2: Forza Motorsport Chicane (no. 42 marshals’ post)
Zone no. 3: Michelin Chicane (no. 60 marshals’ post)
Zone no. 4: Mulsanne corner (no. 76 marshals’ post)
Zone no. 5: Indianapolis Corner (no. 96 marshals’ post)
Zone no. 6: Porsche Corner (no. 115b marshals’ post)
Zone no. 7: Ford Corner (no. 131 marshals’ post)


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt