Toyota
har valgt at lade sin hybrid teknologi folde sig ud
på baghjulene af TS030 Le Mans raceren. Dermed er
forskellen total på Audis e-tron quattro og Toyotas
hybridbil, når starten går på det berømte 24-timers
løb lørdag d. 16. juni klokken 15:00. Hvor Audi har
valgt dieselmotor og hybridmotor med træk på
forhjulene, stiller Toyota op med en benzinmotor og
hybridmotor, der trækker på baghjulene.
"Reglementet forbyder brugen af hybridkræfter på
forhjulene ved hastigheder under 120 km/t, hvorimod
man må benytte kræfterne fra 0 km/t, hvis man
overfører dem til baghjulene," forklarer René
Mouritsen, kommunikationschef hos Toyota Danmark.
"Vi tror på, at vi får mere ud af den mereffekt,
hybridmotoren frembringer, ved at den kan benyttes
på baghjulene også ved ganske lav fart."
På den
13,6 km lange bane i Sarthe er der flere kurver,
hvor hastigheden kommer under 120 km/t og Toyotaerne
derfor vil kunne udaccelerere Audi'erne de steder.
Og hos Toyota mener man ikke at fordelen ved
firehjulstræk er særlig stor, selv i regnvejr, fordi
bilerne først får træk på forhjulene, når de
passerer den magiske hastighed på 120.
Toyotas
filosofi er næppe helt ved siden af, for
accelerationsbehovet ved høje hastigheder ikke er så
højt som ved lave. Det store spørgsmål er imidlertid
om arrangørernes forsøg på reglementsmæssigt at
ligestille biler med dieselmotorer og biler med
benzinmotorer ved bl.a. at påbyde restriktorer i
motorernes indsugningssystem er lykkedes. Det får
man en indikation af under tidskørslerne forud for
racet men reelt først svar på under selve løbet. |