- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

På Spa-Francorchamps dokumenterede Toyota, at man har fundet farten med den nye TS050 Hybrid racerbil. Toyota TS050 raceren med nr. 5 på siden, kørt af Anthony Davidson, Sébastien Buemi, Kazuki Nakajima førte 6-timers løbet inden man udgik med mekaniske problemer.


Toyota TS050 HYBRID:

Toyotas hybridracer tilbage i spillet


Af Søren Clauding – 30. maj 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Toyotas teamchef, John Steeghs er ikke bleg for at indrømme, at Toyotas Le Mans racerbil i fjor var for langsom. Den ville også være svær at komme udenom, for fra at have vundet langdistance verdensmesterskabet for racersportsvogne i 2014, satte konkurrenterne fra Porsche og Audi den japanske bilproducent godt og grundigt på plads.

 

”Vi havde ikke ligget på den lade side,” fortæller han, ”og vores racerbiler var typisk to sekunder hurtigere på en omgang end året før. Men Audi og Porsche havde forbedret deres typiske omgangstider med 4-5 sekunder, så det var ikke så mærkeligt, at vi ikke kunne følge med.”

 

Det kunne man naturligvis ikke gøre noget ved henover 2015. For med et team-setup, hvor man forsøger at klare sig med væsentlig færre mennesker end Audi og Porsche (Toyota har f.eks. omkring 80 mand på banen, når der køres race, mens de to konkurrenter har 100 eller flere) kan der ikke udvikles effektivt mens der samtidig skal køres race.

 

Førte i Francorchamps

Men i forberedelserne til 2016 gjorde man effektive fremskridt. Man har bygget en helt ny bil, fra ende til anden, udviklet en ny hybridteknologi og ikke mindst i det andet af årets til dato to VM løb på hhv. Silverstone og Spa-Francorchamps dokumenterede Toyota, at deres nye TS050 HYBRID racer havde indhentet konkurrenterne, hvad farten angår. Om der så stadig savnes noget på pålideligheden er endnu ikke helt klart, men et faktum er det, at Toyota førte løbet og besatte 3. pladsen på Spa-Francorchams inden begge biler udgik af endnu ikke offentliggjorte tekniske årsager.

 

Med henblik på konkurrencen kunne man håbe på, at Toyota får styr på holdbarheden inden den helt store udfordring, det berømte 24-timers Le Mans d. 18.-19. juni. Øjensynlig har de farten, og med over 10.000 kilometer tilbagelagt på racerbaner som Grand Prix banen i Portimao og Paul Ricard, kan forberedelserne ikke være meget bedre.

 

Reglerne ændres bestandigt

Noget af det unikke ved World Endurance Championship er, at Automobile Club de l’Ouest, som arrangerer løbene i Le Mans, har afgørende indflydelse på reglementet. Det tilpasses til stadighed den seneste teknologi og ACO var meget tidlig til at indføre såvel diesel som hybridteknologi i de tekniske regler.

 

Hidtil har Toyotas Le Mans racere været baseret på lagring af den genvundne energi ved nedbremsning på kondensatorer. Det er en vægtbesparende og effektiv metode, som var virksom de år, hvor man havde defineret, i hvilke sektioner bilerne måtte opsamle energi, som siden skulle bruges med det samme. En kondensator kan nemlig kun opbevare elektriciteten i få sekunder.

 

Maksimum grænse for hybrid-effekt

Det nuværende reglement tager ikke stilling til hvor og hvornår bilerne må opsamle og bruge deres energi. Men der er en begrænsning på forbruget pr. omgang: I alt må der anvendes 8 MJ energi på en omgang, og det naturlige lagringssted for en Toyota hybrid er på batterier, fuldstændig som i de almindelige hybridbiler til hverdagsbrug.

 

Derfor er der i den nye TS050 HYBRID inkluderet et batteri, der opsamler energi, som siden distribueres til de to elmotorer – én foran og én bagtil – og anvendes, typisk i accelerationen

ud af sving. Hvor meget effekt, der anvendes hvor og hvornår er helt individuelt, dog således at det styres gennem den engine-mapping, de motordata, som fastlægges for hver bane.

 

1000 hestekræfter hvis de vil…

John Steeghs forklarer: ”I princippet kan benzinmotorens 500 hestekræfter blive fordoblet, hvis vi brænder al elektriciteten af på én gang. Men i praksis bliver den fordelt hvor vi forventer, at der vil være mest brug for den. Det er dog en stor opgave for kørerne at håndtere biler, der det ene øjeblik har meget effekt på de fire trækkende hjul og det andet øjeblik alene har træk på baghjulene og en langt lavere effekt.”

 

Omvendt vil kørerne ikke være foruden den store mereffekt. Alexander Wurz (tidligere dobbelt Le Mans vinder og Formel 1 kører), der hidtil har været på Toyota holdet, men i år har valgt at stoppe som aktiv kører og alene er i cockpittet engang imellem som testkører og ellers fungere som rådgiver for teamet, understreger, at man på ingen måde vil af med den megen effekt. Det er i sig selv en herlig oplevelse, fordi der er tale om så mange kræfter, siger han med et smil.

 

Som sådan består drivlinen i TS050 HYBRID af en ny V6 benzinmotor med to turboladere. Slagvolumenen er på 2,4 liter – i forhold til den 3,7 liters V8 benzinmotor uden turbolader, som man tidligere benyttede. Der er direkte indsprøjtning og topeffekten er de førnævnte 500 hk. Og den kombineres så med de to elektromotorer.


Her er tre videoer, der viser udviklingen af Toyotas hybridracere og ikke mindst, hvad man møder op med i Le Mans i år:

https://www.youtube.com/watch?v=MOoqiv8S0ow

https://www.youtube.com/watch?v=1lARwjZfOBc

https://www.youtube.com/watch?v=8nGbkH8kYoA

Læs også: Toyota Motorsportsfabrikken >>>

 

Læs også: Toyota TS050 - Le Mans teknologi til hverdagsbiler >>>


Se og lyt til interviewet med Chefen for Toyotas Le Mans team, John Steeghs, optaget i forbindelse med besøget hos TMG. Kan ses på YouTube.


Hør interviewet med John Steeghs og Alexander Wurz i Motorradioen hér >>>


Radioindslag vil kunne genhøres på Motorradioen.dk i et års tid efter første offentliggørelse. Derefter er linket ovenfor tomt.


Stephane Sarrazin/Mike Conway/Kamui Kobayashi Toyota TS050 med nr. 6 foran Porsche 919 Hybrid-raceren med Timo Bernhard, Mark Webber og Brendon Hartley på skift i cockpittet.

 

 

Stephane Sarrazin er en af de meget rutinerede kørere, Toyota Motorsport har på holdet i sit WEC/Le Mans team.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt